Mihail Vakulovski lansează astăzi un rockman şi un volum de critică literară la „Republica”

LITERATURĂ // Rockmanul „Tovarăşi de cameră. Student la Chişinău” şi „Portret de grup cu generaţia optzeci” de Mihail Vakulovski, în premieră la Chişinău

Astăzi, în cadrul Cenaclului „Republica” de la Biblioteca Naţională din Chişinău, scriitorul Mihail Vakulovski îşi lansează volumele „Tovarăşi de cameră. Student la Chişinău”, apărut în 2011 la Editura „Cartea Românească” şi „Portret de grup cu generaţia optzeci”, Editura „Tracus Arte”, 2010.

Irina NECHIT

„Student la Chişinău” de Mihail Vakulovski este primul rockman din trilogia „Tovarăşi de cameră”, o trilogie prin care autorul trece Prutul odată cu anii de ucenicie ai studentului Hai – anii marilor schimbări social-politice din estul Europei, cu efectele lor imprevizibile, supuse capriciilor istoriei. Amestecul de umor, ironie şi realitate brută, neîndurătoare – uneori lipsit de pudoare, dar niciodată gratuit – descrie rostogolirea acestui rockman colţuros peste graniţele de cuvinte şi forţa lui subtilă de celebrare a vieţii. Cartea este un anti-bildungsroman existenţial, de o sinceritate dezarmantă, scris într-un limbaj viu, autentic, cu elemente de roman epistolar, realist, istoric, naturalist, despre o lume plină de forţă şi culoare”, se menţionează într-un comunicat al Editurii „Cartea Românească”.

Privitor la volumul „Portret de grup cu generaţia optzeci”, criticul literar Bogdan Ţiţei observă: „Analitic până în măduva ideilor, Mihail Vakulovski pare a adapta obiectiv discursul generaţiei optzeciste nevoilor sale critice, fără a-i denatura/distorsiona imaginea complexă; este vizibilă plăcerea cu care Vakulovski sondează, cercetează şi concluzionează „mostre” luate din „terenuri” poetice asemănătoare prin tematica abordată, dar atât de diferite prin metoda şi forţa imaginativă. Bine argumentate prin textul analizat (criticul lucrează întotdeauna cu „materialul clientului”), scriitura şi concluziile tânărului oscilează adesea între păreri personale, păstrând totodată distanţarea obiectivităţii, pe de o parte, şi prezenţa autoironiei şi a comentariilor cu tentă ironică, pe de alta.

Autoironie şi celebrarea vieţii în cărţile lui Mihail Vakulovski

Mihail Vakulovski este absolvent al Universităţii de Stat din Moldova şi, din 2002, doctor în filologie la Universitatea Bucureşti cu o teză coordonată de Nicolae Manolescu. El este autor al volumelor de poezie „Nemuritor în păpuşoi”, „TU” (cu Al. Vakulovski), „Tatuaje”, „Odada”, „Piatra lui Sisif sub limba lui Demostene”, „ИЛЬ ПЛЁ”, „Autobiografie”.

Tânărul autor a mai publicat: „Nicolae Manolescu” (monografie), „Holocaustul evreilor români. Din mărturiile supravieţuitorilor” (istorie recentă), „nEUROCHIRURGIE” (teatru), „Tiuk!” (antologie de proză Klu).

A primit premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova şi premiul Soros (1997), Marele Premiu „Underground Literar” (2001), premiul „Zona alternativă” (2002), premiul revistei „Tomis” pentru cel mai bun traducător (2008), premiul revistei „Timpul” pentru critică literară (2010). Este membru ASPRO (Asociaţia Scriitorilor Profesionişti din România) şi al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova.

Dubla lansare a cărţilor lui Mihail Vakulovski „Tovarăşi de cameră. Student la Chişinău” şi „Portret de grup cu generaţia optzeci va avea loc astăzi la ora 18.30 în incinta Bibliotecii Naţionale din Chişinău.

La eveniment vor fi prezenți Constantin Cheianu, Dumitru Crudu, Iulian Ciocan, Emilian Galaicu-Păun, Alexandru Vakulovski. Moderator: Moni Stănilă.

Seria lansărilor va continua sâmbătă, 13 august, la Sibiu, în cadrul Festivalului „ArtMania”.

Irina Nechit