Microbuzele, pe butuci

Șoferii de maxi-taxi din capitală vor continua greva până când nu se va ajunge la o decizie favorabilă lor

Primarul Chișinăului, Dorin Chirtoacă, a „discutat” mai bine de cinci ore cu șoferii de microbuze și administratorii de rute, însă nu s-a ajuns la o înțelegere care să convină ambelor părți. Chirtoacă a dat vina pe Consiliul municipal pentru faptul că acesta nu vrea să discute un proiect privind majorarea tarifului și i-a criticat pe șoferi pentru că nu respectă condițiile înaintate acestora.

Vadim VASILIU

Ieri, în jurul orei 10, mai mulți șoferi de microbuze din Chișinău au protestat în fața primăriei. Ei au încercat în câteva rânduri să blocheze bulevardul Ștefan cel Mare, însă polițiștii au zădărnicit acţiunea, chiar dacă unii șoferi se comportau foarte agresiv.

Primarul Dorin Chirtoacă a ieșit în fața protestatarilor explicându-le că o decizie cu privire la majorarea tarifului va fi luată de Consiliul Municipal, „așa cum prevede legea”. Edilul a adăugat că un proiect privind revizuirea tarifului este elaborat încă din luna iunie și va fi discutat la consiliu când șoferii vor respecta toate cerințele înaintate de primărie. Primarul a menționat că șoferii nu respectă condițiile înaintate administratorilor rutelor municipale de microbuze.

Condițiile care nu se respectă

Din condițiile înaintate şoferilor menţionăm transportarea călătorilor în limita numărului de locuri conform pașaportului tehnic al microbuzului, viteza maximă 40 km/h, oprirea doar în stații, respectarea orarului, excluderea fumatului și a utilizării telefonului mobil ș.a.

De partea opusă, pretențiile înaintate primarului nu au fost sistematizate într-o listă. Mai mulți protestatari au declarat că vor renunța la grevă și proteste doar când va fi revizuit tariful. Primarul le-a replicat șoferilor de microbuze că vor un tarif de cinci lei, iar condițiile de transportare să nu fie schimbate. „Din martie discutăm această problemă. Iar voi, șoferii, nu îndepliniți nicio condiție. Din martie până acum, poliția rutieră a încheiat 82 de procese-verbale pentru trecerea microbuzelor la roșu și 54 de procese-verbale pentru viteza de 90 km/h”, a declarat primarul.

„Și pasagerii sunt de vină”

Șoferii s-au plâns pe poliția rutieră care aplică amenzi drastice pentru nerespectarea regulilor, bani pe care șoferii îi achită din propriul buzunar. În plus, șoferii au criticat și călătorii. Potrivit șoferilor, călătorii se îmbulzesc în microbuze de bună voie. „Dacă opresc microbuzul ca să iau un pasager, imediat intră cinci persoane. Nu le interzic, deoarece pot s-o încasez”, îmi spune Constantin, șofer pe ruta 189. De asemenea, şoferii spun că mașinile parcate neregulamentar nu le permit să staționeze la marginea trotuarului. Astfel, unii pasageri sunt nevoiți să iasă din microbuze pe banda a doua sau chiar a treia.

O altă idee a șoferilor este ca Primăria să ofere microbuzelor rutelor municipale combustibil mai ieftin. Atunci vor fi de acord cu taxa de 3 lei.

Doar orele de vârf aduc un venit

O altă pretenție a șoferilor de microbuze se referă la faptul că angajaţii fiscului și-au intensificat activitatea pe segmentul microbuzelor, „toate aceste amenzi le plătim din propriul buzunar!”. Mai mult, protestatarii spun că le este convenabil să lucreze în orele de vârf, dimineața și seara. „Noi facem un ban când sunt mulți pasageri: dimineața când toți se duc la serviciu și seara când se întorc. În rest, călătorim cu 5-7 pasageri”, mi-a spus unul dintre manifestanți.

Poliția nu va mai pune amenzi

Dorin Chirtoacă a declarat că a făcut un demers către poliția rutieră ca aceasta să nu mai amendeze șoferii pentru pasagerii care călătoresc în picioare. Mai mult, primarul s-a arătat convins că și fiscul nu va mai pune piedici șoferilor de maxi-taxi.

Cine sunt profitorii?

Unul dintre conducătorii de microbuze mi-a declarat că în fiecare lună este obligat să achite patronului trei mii de lei. Nouă sute de lei din acești bani îi revin primăriei, iar două mii o sută firmei patronului. La un simplu calcul, putem deduce că cei care au profituri sunt administratorii. De exemplu, compania „Auto-Rapid” are în gestiune 11 rute. Dacă admitem că fiecare rută are câte zece microbuze, de la 110 microbuze, compania, are venit lunar net de 231 mii de lei. Unul dintre conducătorii auto mi-a spus că o decizie favorabilă șoferilor ar fi ca suma pe care trebuie să o achite patronului să se micșoreze.

 

 

The following two tabs change content below.