Măsuri mai dure pentru contrabandişti

Un proiect de lege propus de Serviciul Vamal (SV), menit să contracareze contrabanda de mărfuri prin aplicarea unor măsuri mai dure şi confiscarea mărfii şi mijloacelor de transport cu care este transportată contrabanda, a stârnit discuţii. În timp ce unele voci afirmă că proiectul propus ar favoriza corupţia, SV susţine că actualul sistem de penalizare este ineficient, iar bugetul de stat este prejudiciat serios. Ce prevede acest proiect de lege şi care sunt argumentele SV, ne spune în interviul de mai jos Iurie Ceban, directorul Departamentului de Aplicare a Legii din cadrul SV.

 

– Dle Ceban, proiectul propus de SV a provocat mai multe discuţii şi criticile nu au ezitat să apară. Deşi există opinii diferite, totuşi promovaţi insistent această iniţiativă. În ce constau modificările legislative propuse de SV?

 

Schimbarea sistemului actual de sancţionare pentru infracţiunea de contrabandă propusă de SV constă în penalizarea mult mai dură a persoanelor implicate în traficul ilicit de mărfuri peste frontiera Republicii Moldova, faţă de amenzile simbolice prevăzute actualmente de Codul penal şi Codul vamal. De asemenea, proiectul propune aplicarea imediată a amenzii de 100% din valoarea mărfurilor tăinuite de controlul vamal, cu confiscarea obligatorie a mărfurilor şi a mijloacelor de transport utilizate pentru comiterea fraudei, iar în cazul imposibilităţii, se va încasa contravaloarea acestora.

 

– Există opinii potrivit cărora aceste modificări vin, de fapt, să micşoreze pedeapsa…

 

– Schimbarea propusă este un răspuns adecvat situaţiei reale, analizei practicii judiciare şi a eficienţei sancţiunilor penale în prevenirea contrabandei. Astfel, analiza sutelor de cazuri penale efectuată pe o perioadă de trei ani (2009-2011) demonstrează că, din numeroasele capturi realizate de către SV, doar 92 de cazuri penale au ajuns pe masa instanţelor de judecată, dintre care doar în circa 60 la sută s-au aplicat amenzi cu o valoare de până la 12 mii de lei. În 17 la sută din cazuri a fost încetat procesul penal, iar în cazul altor 20 la sută s-a aplicat sancţiunea „închisoare”, dar cu suspendare. În fond, pedepsele au fost mult mai mici decât daunele economice aduse statului. O situaţie similară se atestă şi la capitolul confiscării mijloacelor de transport utilizate pentru transportarea ilicită a mărfurilor. Doar în 2012 SV a reţinut 329 de mijloace de transport utilizate pentru traficul ilicit de mărfuri, valoarea totală estimativă a acestora constituind circa 27 milioane de lei. Dacă ar fi fost posibil să fie confiscate aceste mijloace de transport, ar fi avut de câştigat bugetul de stat.

 

– Serviciul Vamal înregistrează cazuri când cu acelaşi mijloc de transport sunt efectuate tentative repetate de a face contrabandă, odată ce nu este posibilă confiscarea acestuia la prima abatere?

 

– Da. În 2012, s-au înregistrat cazuri când mijloacele de transport reutilate special în scopul contrabandei, nefiind confiscate, continuă să fie utilizate pentru traficul ilicit, în special cel cu ţigări. Drept exemplu poate servi cazul din 6 iulie 2011, când la postul vamal Costeşti-Stânca, într-un autocar cu numere de înmatriculare din Cehia, cu pasageri pe ruta Chişinău-Praga, au fost depistate 10 500 de pachete de ţigări de contrabandă, valoarea cărora pe piaţa UE ar fi fost de circa 50 de mii de euro. În legătură cu acest caz SV a pornit urmărire penală. În final, acest autocar a fost restituit prin decizia altor instituţii care au competenţe în procedura penală şi acestui mijloc de transport i-au fost schimbate numerele de înmatriculare. Cum credeţi, de ce? Peste ceva timp, la 25 februarie 2012, Serviciul Vamal, tot în acelaşi autocar şi în acelaşi post vamal a depistat din nou ţigări de contrabandă în ascunzişurile acestuia în cantitate de 6430 de pachete. În asemenea condiţii, contrabandistul ştie că se va alege cu o amendă simbolică, nimic nu va fi confiscat şi aceasta îi oferă posibilitatea să se ocupe în continuare cu contrabanda. Atunci, unde-i logica şi finalitatea procesului penal în acest sens?

 

– Totuşi, excluderea sancţiunilor penale pentru contrabandă ar putea avea un efect invers, iar proiectul să încurajeze potenţiali contrabandişti care se vor alege doar cu răspundere administrativă?

 

– Dacă ar fi să analizăm situaţia reală, constatăm că pedeapsa penală nu-şi mai face „treaba”, pentru că nu este aplicată. Azi nu avem la închisoare persoane învinuite pentru contrabandă. Actualul cadru legal de sancţionare a contrabandei este ineficient. Noi propunem să aplicăm sancţiuni economice extrem de dure: confiscarea unităţilor de transport, amenzi de 100%. Vă dau doar un exemplu de dosar penal. La 16 iunie 2010, la postul vamal Giurgiuleşti-Galaţi (auto), vameşii au înregistrat o captură record de ţigări. E vorba de 63 de mii de pachete, care pe piaţa din UE costa 310 mii de dolari. Prin hotărârea instanţei de judecată din Cahul (12 noiembrie 2010) persoanei i s-a aplicat o amendă de 20 de mii de lei, iar autocamionul şi cisterna au fost restituite proprietarului. Spre deosebire de actuala legislaţie şi din practica altor state, măsurile de sancţionare a fraudelor vamale au drept scop protejarea în primul rând a intereselor financiare ale statului şi banii contribuabililor.

 

– Dacă ne referim la interesele financiare ale statului, care sunt prognozele, putem vorbi despre venituri suplimentare încasate ca urmare a aplicării noului sistem de sancţionare?

 

– Proiectul va permite să combatem şi să prevenim în mod real traficul ilicit de mărfuri şi ca eforturile antifraudă ale SV să nu fie limitate doar la acţiunile procesuale penale care, aşa cum demonstrează practica, nu duc la o finalitate. Aceste sancţiuni vor duce la repararea prejudiciului adus statului prin traficul ilicit de mărfuri şi încasarea veniturilor suplimentare în bugetul de stat.

 

– Dacă ar fi funcţionat aceste propuneri în ultimii trei ani, ce rezultate s-ar fi înregistrat?

 

– Mărfurile de contrabandă care au fost reţinute de către SV în perioada 2009-2011 au fost în valoare de 122 de milioane de lei, dintre care au fost confiscate doar mărfuri în valoare de circa 17 milioane de lei. Dacă e să efectuăm un calcul, atunci, potrivit sancţiunilor economice propuse astăzi de Serviciul Vamal, urmau să fie încasate în bugetul de stat peste 240 de milioane de lei (adică 100% amendă din valoarea mărfii şi confiscarea acestei mărfi). Contrabanda, în special cea de mărfuri, are un scop de rentabilitate economică şi profit al contrabandistului care evită instrumentele fiscale prin neachitarea impozitelor. Anume din aceste considerente sancţiunea financiară trebuie să fie aspră şi să depăşească valoarea mărfii nedeclarate.

 

– De ce credeţi că mulţi se opun promovării şi aprobării acestei legi?

 

– Unii doar critică acest proiect, nu vin cu propuneri şi optează în favoarea menţinerii sistemului actual de sancţionare. Asta ne face să credem că interesele acestora vin în protejarea grupurilor implicate în traficul ilicit de mărfuri. Pentru aceste persoane ar fi mai simplu să fie sancţionate cu o amendă simbolică peste mai mulţi ani, cât durează procesul penal, decât să li se aplice sancţiunile care sunt cu mult mai dure şi se vor aplica imediat, conform noului proiect. Într-adevăr, au fost făcute publice unele declaraţii împotriva acestei iniţiative, care însă nu au fost susţinute şi de argumente. Combaterea traficului ilicit de mărfuri necesită a fi eficientizat pentru a lupta cu acest fenomen, a proteja interesele economice ale statului şi a spori veniturile în buget. Invităm şi celelalte instituţii să contribuie la soluţionarea impedimentului constatat şi suntem gata să conlucrăm pentru a îmbunătăţi proiectul propus.

 

– Există voci care susţin că acest proiect ar favoriza corupţia…

 

– Este un fals. Dimpotrivă, acest proiect exclude factori ce pot genera corupţie, precum existenţa unei marje (ex.: de la 40% la 100 %) la sancţionarea persoanei. Totodată, au fost excluse sintagme precum „cu sau fără confiscare”, anume pentru a exclude orice speculaţii la aplicarea unei sancţiuni majorate sau diminuate. Prin stabilirea amenzii fixe la nivel de 100 % din valoarea mărfurilor se vor minimiza factorii de coruptibilitate şi autorităţile vor fi lipsite de pârghiile de influenţă asupra determinării mărimii amenzilor. În acest context, în mecanismul de aplicare a sancţiunilor va fi înlăturat factorul subiectiv şi se va asigura un nivel maxim de transparenţă. Procesul contravenţional vamal, precum şi cel penal, rămân a fi supravegheate de procuratură, iar orice decizie de sancţionare va putea fi contestată în instanţa de judecată. Suntem convinşi că noua lege va fi un instrument real şi eficient în contracararea traficului ilicit de mărfuri.

–         Vă mulţumim!

 

Interviu realizat de Cristina Vrabie