Marele secret Il-76

ARMAMENT // 60 de tone de muniţii uzate din RM urmează să ajungă în Armenia

Avionul Il-76 s-a aflat în Benghazi, Libia, cu scopuri comerciale. A ajuns în aeroportul Mărculeşti pentru a lua 60 de tone de armament uzat, care urmează a fi transportat în Armenia. Vlad Filat spune că nu a ştiut de tranzacţie, iar Marinuţă afirmă contrariul. MAE al Letoniei dezminte informaţia că o firmă letonă ar fi achiziţionat armament din RM.

Vadim VASILIU 

Alexandru Josan, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării, a comunicat pentru JURNAL că misteriosul avion a avut într-adevăr traseul Benghazi–Mărculeşti, doar că aflarea avionului în oraşul libian a fost o simplă coincidenţă. „Avionul aparţine unei firme armene şi este destinat transportului de mărfuri. Se afla pe teritoriul Libiei absolut întâmplător, având o destinaţie comercială în acea ţară”, a comunicat Josan.

60 de tone de muniţii cu vechime de 20-40 de ani

Avionul marfar Il-76 a fost închiriat de o firmă letonă pentru a fi folosit în scopuri comerciale. Tot această firmă letonă, a cărei identitate rămâne un secret comercial, a încheiat un contract cu Ministerul Apărării al RM privind achiziţia unui lot de muniţii cu termen de exploatare depăşit. Alexandru Josan a spus pentru JURNAL că este vorba de circa 60 de tone de muniţii cu vechimea între 20 şi 40 de ani.

Deşi în comunicatul emis de Ministerul Apărării se menţionează că avionul urma să decoleze în a doua jumătate a zilei de 13 septembrie, reprezentantul Ministerului Apărării a spus pe 15 septembrie că avionul încă se afla pe teritoriul RM, în aeroportul Mărculeşti. Nimeni din administraţia aeroportului Mărculeşti nu a fost de găsit pentru a confirma informaţia.

Reprezentantul Ministerului Apărării a spus că această tranzacţie este foarte avantajoasă pentru RM, deoarece armamentul este periculos şi urma să fie distrus pe banii contribuabililor.

Filat nu ştia

Ieri, în cadrul unui brifing, Vlad Filat a menţionat că a aflat din presă despre acest avion. „Dacă nu ar fi fost presa, poate că nici nu aş fi ştiut despre această tranzacţie. Dl Lazăr ar trebui să comunice. El ia decizii de comercializare a produselor cu destinaţie specială”, a punctat prim-ministrul. Ulterior, Vitalie Marinuţă, ministrul Apărării, a spus că începând cu 1 septembrie, cei mai mari demnitari de stat ştiau despre tranzacţie. „Poate că dl Filat nu ştia despre ziua când urma să aterizeze avionul”, a menţionat ministrul.

După şedinţa Guvernului, Valeriu Lazăr, ministrul Economiei şi Comerţului, a declarat că el este şeful a două comisii responsabile pentru tranzacţia dintre Ministerul Apărării şi firma letonă. „O comisie a fost creată cu o lună în urmă, Comisia de Stat pentru Comercializarea Activelor Forţelor Armate. Eu sunt preşedintele comisiei, iar ministrul Apărării este vicepreşedinte. A doua se numeşte Comisia pentru Autorizarea Comerţului Exterior cu Mărfuri Strategice”, a declarat ministrul.

Ministrul nu cunoaşte cine a semnat contractul final. „Contractul nu l-am semnat eu. Îl semnează gestionarul. Acesta este Ministerul Apărării. Presupun că l-a semnat ori ministrul Apărării, ori şeful statului”, a spus ministrul.

Potrivit ministrului, avionul într-adevăr a venit din Benghazi, iar destinaţia finală este Armenia, statul în care va ajunge armamentul.

Ministerul Afacerilor Externe din Letonia neagă informaţia conform căreia o companie letonă ar fi achiziţionat de la armata moldovenească un lot de armament cu termenul de exploatare depăşit. Totodată, companiile letone nu au autorizaţie de a exporta armament în Libia. Letonia este membră NATO şi a semnat o convenţie conform căreia nu are dreptul de a transporta armament în zone de conflict.

The following two tabs change content below.