Manipulare informațională înainte de alegeri: titluri care manipulează

foto-stop-fals-14

Judecând după titlurile știrilor, pe care le afișează portalurile sau televiziunile, poți trage cu ușurință concluzia că unele media s-au angajat într-o competiție pentru cel mai tendențios și manipulator titlu. De multe ori, denumirile articolelor sunt formulate astfel, încât abia dacă au legătură cu textul, în timp ce normele jurnalismului prevăd că un titlu bine întocmit trebuie să conțină esența știrii și să nu inducă în eroare.

«Reuters: Молдaване готовы поддерржать пророссийского кандидата на президентских выборах» – citim pe site-ul postului de televiziune Accent TV. Dintr-o asemenea formulare, înțelegem că un jurnalist al agenției Reuters a scris un comentariu sau o analiză în care susține punctul de vedere din titlu. Însă, în conținutul știrii difuzată la Accent TV nu găsim niciun citat, nici măcar indirect, din care să reiasă afirmația din titlu. Nu există nici link direct la știrea de pe Reuters. În schimb, se anunță că Igor Dodon a oferit un interviu acestei agenții și este citat cu opinia: «Эти выборы проходят на фоне глубокого недоверия к власти и к проевропейской интеграции. В большинстве случаев, поддержка Евросоюза не более, чем геополитическая. А Запад закрывает глаза на коррупцию в молдавской бюрократии» / „Aceste alegeri se desfășoară pe un fundal de lipsă profundă de încredere față de putere și față de integrarea europeană. În majoritatea cazurilor, susținerea Uniunii Europene nu este decât geopolitică. Iar Occidentul închide ochii la corupția birocrației moldovenești”.

Titlul, formulat propagandistic, reprezintă, de fapt, un fals. Cititorului nu i-a fost prezentată vreo probă că Agenția de presă Reuters a publicat un material cu un asemenea conținut. Putem deduce că efectul dorit a fost transmiterea unui mesaj din care oamenii să afle că și jurnaliști de la instituții de presă internaționale consideră că moldovenii trebuie să aleagă un candidat pro-rus, așa cum se poziționează Igor Dodon.

„Maia a făcut PAS-ul și s-a lepădat de Năstase” este titlul unei știri de pe portalul Today.md, pe care îl regăsim practic în aceeași formulă și pe site-ul Moldova24.info – „Maia se leapădă de Năstase. S-a pornit de una singură în campanie”. Ambele formulări ne trimit cu gândul la o ruptură între cei doi politicieni, între care există un acord privind sprijinirea la alegeri a unui candidat comun. Astfel, cititorii au fost induși în eroare, întrucât în text se anunță că Maia Sandu s-a lansat în campania electorală și nu sunt informații despre vreo ruptură sau o denunțare a acordului dintre cei doi. Astfel, putem conchide că autorii au vrut să sugereze că opoziția ar fi dezbinată, pentru a slăbi încrederea alegătorilor în candidații acesteia.

„Ideea candidatului comun, ÎNGROPATĂ! «Dacă ajunge preşedinte, Năstase va duce ţara de RÂPĂ»”, a titrat Publika TV la 11 octombrie 2016. Chiar dacă afirmația este luată între ghilimele și reprezentă o generalizare a ideilor formulate într-un talk-show desfășurat la Publika TV, jurnaliștii nu menționează în titlu că acestea sunt doar niște opinii. Astfel, titlul este manipulator deoarece se creează impresia că este vorba de un fapt real.

Cercetările de specialitate arată că cititorul modern mai întâi „scanează” cu privirea titlurile știrilor și abia apoi, dacă are timp și interes, citește și textele. Cunoscând acest lucru, unele redacții intenționat pun titluri manipulatoare care lasă în mintea oamenilor imagini eronate referitoare la faptele sau persoanele despre care au scris.

Viorica ZAHARIA

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)