„Mă tem să nu devenim o țară moartă”

Interviu cu Ianoș Petrașcu, regizor și coregraf al spectacolului „Șah Mat” lansat în cadrul Class Fest 2015

Ianos Petrascu foto– Dragă Ianoș Petrașcu, felicitări pentru spectacolul „Șah Mat” jucat în cadrul ediției curente a Festivalului Școlilor de Teatru Class Fest din Chișinău. E o premieră absolută? Cine sunt interpreții din „Șah Mat”? Cine semnează coregrafia, regia, costumele?

Mulțumesc pentru felicitări! Cu-adevărat, premiera a avut loc în cadrul Class Fest 2015. Ne bucurăm foarte mult că sala a fost plină, ne-am convins că o astfel de formă de teatru a trezit interesul publicului. Interpreții sunt actori, regizori și dansatori de la Facultatea de Teatru, Film și Dans a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP – n.n.). În spectacol sunt antrenați Eugen Farguțu, lector universitar care predă coregrafia, studenții Alexei Chirilă, Varvara Cobozeva, Ana Bidiac (anul IV, regie Estradă, coordonator artistic, Elena Fedcu), precum și Boris Lungu, student în anul III la Actorie (coordonator artistic, Vlad Ciobanu), studenții în anul I Petrik Pitel și Mihai Bordian (Coregrafie), iar Elena Guțu și Natalia Ciuntu sunt dansatoare invitate în proiect.
Scenariul spectacolului este unul colectiv, iar regia o semnez eu. Ținând cont de faptul că este un spectacol nonverbal, partitura coregrafică și cea de expresie corporală a fost montată tot de mine și de Eugen Farguțu. Costumele au fost create de Anna Panina.

– Demult nu am văzut un spectacol autohton de coregrafie atât de bine construit, în care este redată confruntarea pe viață și pe moarte dintre două tabere adverse, cea „albă” și cea „neagră”. Compozițiile coregrafice sunt ingenioase, dansul și momentele de acrobație ating cotele virtuozității, din scenă vine spre public o energie proaspătă, autentică, tinerii artiști transmit multă emoție și ne arată, prin mișcare și expresie corporală, cum se desfășoară lupta pentru putere. Ești un pasionat jucător de șah?

Am încercat să punem în prim-plan gestul, străduindu-ne să echilibrăm coregrafia cu trăirile actorilor. Dorim să provocăm un dialog cu publicul, prin intermediul corpului, mesajul trebuie să fie clar, pentru a ajunge îndată la spectator. Cât despre șah, nu sunt pasionat de acesta. Cunosc regulile jocului, dar în spectacol uneori ne abatem de la ele.

Interviu Petrascu poza

Scenă din Spectacolul „Șah Mat”

 

– Care a fost punctul de pornire al spectacolului?

Am vrut să vorbim despre lupta pentru putere și cât de mult schimbă ea lumea. Această problemă este actuală pentru țara noastră, așa că ne-am inspirat din situția ce ne înconjoară.

– Ai alcătuit scenele minuțios, pedant, sau din viteză, spontan? Aveți denumiri pentru anumite scene?

Am montat cu greu scenele, fiindcă pentru mine fiecare gest contează. Evident că fiecare scenă are denumirea ei cum ar fi Înec, Patul nupțial, Coșmar, Unitate, Luptă, Lingușeală, Trădare și Dezbinare.

– De ce ai ales anume această muzică? O cunoști demult?

Coloana sonoră conține piese de Hans Zimmer, Mark Petrie și ale formațiilor AudioMachine, Immediate Music, gothic Storm Music, Marylin Manson, E. S. Posthumus, Two Steps From Hell.
Nu cunoșteam toți acești compozitori. Spre exemplu, de la Hans Zimmer sau Two Steps From Hell am folosit melodii și în alte spectacole. Pentru acest spectacol am ascultat și am căutat muzică mai mult de trei luni, am descoperit și operele altor compozitori. Am decis să folosesc pentru acest spectacol multă muzică epică, să accentuăm „eroismul” celor albi care în final distrug valorile pentru care au luptat. E povestea noastră, povestea Moldovei. Deși părem mici și neputincioși, ne mâncăm unii pe alții pentru a avea puterea în mâini.

– În ce sală v-ați antrenat? Ați avut toate condițiile?

Am lucrat în sala 205, un laborator al AMTAP, Facultatea Teatru, Film și Dans. Mă întreb și eu ce înseamnă de fapt toate condițiile? Am avut sală de repetiții, am avut o echipă care m-a susținut și mă încurajează în continuare. Suntem tineri și nu vrem multe, doar spațiu de repetiții și de joc, la fel și promovare, fiindcă avem ce spune lumii prin spectacolele noastre.

– Echipa a înțeles deodată mesajul? Cât de important în acest spectacol e subtextul politic? Ce crezi tu și ce cred colegii tăi despre situația social-politică actuală din Rep. Moldova?

La început am discutat cu toții despre situația din țară, despre felul cum au evoluat lucrurile de când ne-am redobândit independența. În toți acești ani nu s-a făcut nimic decât să rupem în bucăți această palmă de pământ. Vrem să-i sensibilizăm pe spectatori și să-i trezim din coșmarul în care fiecare trage doar la el. Avem un pământ care are nevoie de noi, altminteri va rămâne pârjol după noi și vom deveni o țară moartă… Dacă nu am ajuns deja. E o problemă atât de acută pentru Moldova, încât necesitatea acestui spectacol este evidentă.
Situația din țară este atât de rea și vina pentru ea o purtăm noi. Alb nu înseamnă întotdeauna pur și bun, deseori sub această culoare se ascunde multă negreață și anume din acest motiv vrem să arătăm spectatorilor că nu haina îl schimbă pe om, ci acțiunile lui.

Sah Mat pozza

– Unde veți mai juca „Șah Mat”? E un spectacol profund, dinamic, tineresc, novator. Eu cred
că ar merita să fie luat în repertoriul vreunui teatru profesionist. Aveți propuneri de la teatre, în acest sens?

Sper să-l mai putem juca, ca să trezim mai multă lume la realitate. Suntem o echipă tânără și evident că ne-ar plăcea o colaborare cu vreun teatru, dar deocamdată suntem în căutare.

– De când predai la AMTAP?

La AMTAP predau de aproape zece ani. Încerc să le transmit studenților ceea ce am învățat eu de la Nicolai Kazmin, care rămâne mentorul meu în continuare.

– Care e specialitatea ta – dansator, coregraf, pedagog?

Am absolvit AMTAP-ul cu 11 ani în urmă și sunt licențiat în regie show, dar am făcut masteratul în Mișcare Scenică și predau în prezent această disciplină. Care e specialitatea mea… Nu știu. În Rusia această specialitate se numește Regizor de Mișcare Scenică. În Europa lumea zice că ceea ce fac eu e coregrafie.

– Știu că semnezi coregrafia și mișcarea scenică într-o nouă producție a Teatrului Național „Mihai Eminescu”.

A fost prima mea colaborare cu un teatru profesionist, am lucrat cu Petru Hadârcă la spectacolul pentru copii „Peppi Ciorap Lung”. A fost o colaborare interesantă și sper să nu fie ultima. Îmi plac provocările și accept orice invitație de colaborare.

– O să mergeți la festivaluri internaționale cu „Șah Mat”?

Deja avem câteva propuneri, sper să scoatem în lume spectacolul și de asemenea, să-l jucăm mai des acasă.

The following two tabs change content below.