Lista se extinde

Numărul funcționarilor și al demnitarilor care vor avea acces la secretul de stat va crește

Ministerul Justiției și Serviciul de Informații și Securitate au elaborat un proiect de lege care prevede majorarea numărului funcționarilor și al demnitarilor care vor avea acces la secretul de stat. Documentul a fost prezentat în cadrul ședinței Guvernului din 1 martie și urmează să fie dezbătut în timpul apropiat în Parlament.

Conform noilor modificări la Legea cu privire la secretul de stat, din categoria funcționarilor și a demnitarilor care vor avea acces la astfel de documente vor face parte președintele Consiliului Superior al Magistraturii, președinții instanțelor judecătorești, directorul Centrului Național Anticorupție, președintele Agenției Naționale de Integritate, președintele Comisiei Electorale Centrale, al Comisiei Naționale a Pieței Financiare, directorii Serviciului de Stat de Arhivă și al Agenției Rezerve Materiale, precum și secretarul general al Aparatului Președintelui și secretarul general al Parlamentului R. Moldova.

Accesul la secretul de stat, însoțit de adaosuri la salarii

Proiectul de modificare a legii presupune cheltuieli suplimentare, un adaos salarial pentru funcționarii și demnitarii care vor avea acces la secretul de stat în valoare de 10% din mărimea salariului. Astfel, dacă secretarul general al Aparatului președintelui și secretarul general al Parlamentului vor beneficia de un adaos de 400 de lei, președintele Curții Supreme de Justiție, al Consiliului Superior al Magistraturii, care au salarii de circa 25 de mii de lei, vor avea un spor salarial pentru secretul de stat de 2.500 de lei, președinții Curții de Apel vor primi un adaos de 2.300 de lei, iar președinții instanțelor judecătorești – 1.794 de lei.

Un adaos pentru accesul la secretul de stat de peste 2.000 de lei va obține și președintele Agenției Naționale de Integritate, care are un salariu de peste 20 de mii de lei.

Președintele CSM va ști cu certitudine de ce sunt respinși judecătorii

Viceministrul Justiției, Nicolae Eșanu, cel care a prezentat proiectul de modificare a legii în cadrul ședinței Guvernului, a declarat că inițiativa a apărut în contextul refuzurilor președintelui statului de numire sau promovare a judecătorilor. „Dorim soluționarea acestei probleme apărute în procesul de numire a judecătorilor, când președintele R. Moldova respingea propunerile de nominalizare a CSM, justificându-și refuzul prin faptul că informațiile conțin date cu caracter secret la care nu aveau acces membrii CSM și aceștia nu puteau verifica temeinicia informațiilor invocate de președinte. Astfel, considerăm că este necesar accesul la secretul de stat al președintelui CSM urmând ca, ulterior, celorlalți membri ai CSM să le fie perfectat accesul la secretul de stat în conformitate cu reglementările generale”, a declarat Nicolae Eșanu.

Problemele de integritae ale judecătorilor – secret de stat?

De cealaltă parte, experții de la Centrul de Resurse Juridice din Moldova au emis un comentariu la proiectul de lege privind modificarea Legii cu privire la secretul de stat în care se menționează că proiectul în cauză nu se bazează pe o evaluare minuțioasă a situației de facto.

Amintim că o investigație jurnalistică realizată anterior de portalul anticorupție.md relevă că în refuzurile președintelui R. Moldova de a numi și a promova în funcție circa 80 de judecători propuși de CSM, în perioada 2005–2015, se invocă motive precum deținerea unor averi nejustificate, lipsa de obiectivitate, existența unor probleme de integritate, discreditarea justiției etc. În pofida acestui fapt, CSM a lăsat în funcție ori chiar a promovat peste 50 de judecători.

„Este inadmisibil într-o societate democratică ca deficiențile în comportamentul unor judecători să constituie secret de stat. Aceste probleme ar trebui discutate tranșant și transparent. În cazul în care aceste aspecte pot afecta iremediabil viața privată sau imaginea justiției, problemele pot fi discutate de CSM în ședință închisă. De asemenea, este incontestabil că CSM nu motivează suficient hotărârile sale în ceea ce privește cariera judecătorilor. Dacă hotărârile CSM privind cariera judecătorilor pentru moment sunt foarte slab motivate, după acordarea accesului la secretul de stat, nu vor conține nicio motivare sau în genere nu vor fi publicate. Aceasta va știrbi serios din transparența Consiliului și încrederea în sistemul judecătoresc. Din aceste considerente, introducerea dreptului membrilor CSM de a avea acces la secretul de stat nu poate fi susținută”, se spune în comentariul experților CRJM.

The following two tabs change content below.