Lilian Negură: Prețul unei eventuale campanii negative

Înglodat în propriile greșeli, dar încă puternic

PCRM este în ultimul an victima incompetenței staffui său. Deciziile luate sunt una mai proastă decât alta. Începând cu inflexibilitatea în negocieri care au și produs votul de aur, continuând cu neglijarea metodelor parlamentare de luptă politică și terminând cu boicotarea unui referendum agreat de majoritatea populației, PCRM demostrează că nu mai este capabil să evalueze corect realitatea politică și să răspundă inteligent provocărilor la care este supus.

Din momentul când CC a constatat neconstituționalitatea intrării lui Voronin în competiția pentru președinție, PCRM mai are o problemă. Este puțin probabil ca PCRM să poată găsi și promova o altă candidatură la postul de președinte în cele câteva luni care mai rămân pănă la alegeri.

Acum când PCRM nu mai are o candidatură puternică la președinție, face greșeli după greșeli, nu deține monopolul informațional și nu are cum să utilizeze resursele administrative, el poate miza doar pe fidelitatea nodului dur al electoratului său. Liderii liberali și democrați trebuie însă să nu uite că acest nod dur comunist este în societatea moldovenească foarte puternic, variind în sondaje între 25 și 35%. Iar aceasta înseamnă mai mult de 40 de mandate în următorul parlament.

Puternici doar împreună

Sondajele arată în același timp că niciun partid din AIE nu are suficient electorat potențial pentru a spera să ia de unul singur majoritatea parlamentară în acest an. Dacă cineva din AIE își crează iluzia că va putea să guverneze de unul singur înseamnă că și-a pierdut simțul realității, iar un partid care ia decizii în baza visurilor și nu a datelor reale ale problemei este un partid condamnat la eșec. Așa cum puterea în viitorul parlament va aprține unei alianțe din cel puțin două partide, vor guverna acele partide care vor fi capabile să creeze premizele necesare pentru formarea unei asemenea alianțe. De altfel cei care lucrează pentru factorul rusesc din RM au conștientizat acest lucru și fac eforturi mari pentru a crea condițiile constituirii unei alianțe de stânga pro-rusești.

În această situație este foarte important ca relațiile cu potențialii parteneri să fie corecte mai ales pe perioada campaniei electorale. Aceasta înseamnă că lupta pentru electorat trebuie dusă, așa cum s-a făcut și în campania parlamentară precedentă, într-o manieră pozitivă și nu negativă. Cu alte cuvinte partidele din Alianță trebuie să-și prezinte realizările, oamenii și promisiunile, și nu să caute compromaturi unul împotriva celuilalt, așa cum se obișnuia tradițional în RM.

Riscurile unei campanii negative

Beneficiul real al utilizării unei campanii negative pentru a demola oponenții politici este de altfel foarte discutabil. Există cel puțin trei argumente importante împotriva utilizării acestui tip de strategie electorală.

  1. 1. Suscitarea resentimentelor.

În primul rând o consecință a campaniei negative este apariția resentimentelor care complică colaborările postelectorale. Să ne amintim cât de ineficace a fost campania negativă virulentă dusă de PPCD la ultimele alegeri parlamentare. Pe lângă scorul lamentabil obținut, după o asmenea campanie este greu de crezut că acest partid ar fi fost acceptat ca și partener de vreun partid democratic. Acest gen de comportament electoral crează inevitabil resentimente greu de depășit.

  1. 2. Provocarea apatiei politice.

În al doilea rând o campanie negativă are ca și consecință minimă descurajarea electoratului indecis de a participa la vot. Lumea va deveni scârbită de informațiile negative, care nu vor întârzia să apară și din partea adversă, așa încât să constituie un climat insuportabil de marasm politic. În funcție de gradul de poluare a mediului politic cu mesaje negative e posibil chiar ca acest climat să  descurajeze activismul politic și al celor care au deja formată o opțiune politică. În cazul extrem al unui război politic total ieșit de sub control între partidele democratice, e real riscul ca electoratul indecis să migreze masiv spre PCRM. Astfel o campanie negativă va lovi de fapt în partidele care vor iniția acest gen de luptă politică.

  1. 3. Pierderea încrederii.

În sfârșit, dar nu și în ultimul rând, genul acesta de campanie lovește dur în încrederea populației în clasa politică, și poate eroda încrederea în tot ce aceste elite pot întruchipa – instituțiile statului.  Impresia unei imoralități generalizate create de o campanie negativă poate afecta astfel grav spiritul civic al electoratului. Studiile recente în domeniul capitalului social au demonstrat că o societate este cu atât mai democratică și mai prosperă cu cât gradul de încredere reciprocă din această societate este mai mare. Iar în RM acest gen de încredere este deja foarte mic, de aceea responsabilitatea elitei politice este cu atât mai mare în această perioadă critică de dezvoltare a democrației în RM. Cum va fi comportamentul elitei politice în această perioadă, așa va deveni democrația moldovenească și respectiv așa va fi viitorul acestei țări.

Lilian Negură

The following two tabs change content below.
Lilian Negură

Lilian Negură

Lilian Negură

Ultimele articole de Lilian Negură (vezi toate)