Liber la „blaturi” în Formula 1!

Sezonul 2011 va aduce schimbări în Formula 1, menite să sporească siguranţa şi spectaculozitatea. Pe lângă acestea, Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) ia în calcul o modificare inedită: introducerea de parbrize pe monoposturi!

Capul a rămas singura parte neprotejată a unui pilot în F1. FIA studiază acum reacţia echipelor pentru următoarele măsuri de sporire a siguranţei. Obligativitatea montării unui parbriz pare cea mai spectaculoasă. Acesta este gândit să fie construit dintr-un material foarte rezistent, care să susţină greutatea totală a unui monopost, de 640 kg. Parbrizul ar trebui să nu necesite ştergătoare, ci materialul să nu permită acumularea mizeriei sau a apei, probabil cu un sistem de autocurăţare ca al camerelor video montate pe monoposturi. Foarte important, un parbriz ar schimba radical şi aerodinamica monoposturilor, primele calcule indicând creşterea majoră a vitezei!

Câştigul evident ar fi însă al siguranţei, trei incidente recente scoţând în evidenţă pericolul care îi pândeşte pe piloţi. Henry Surtees şi-a pierdut viaţa în 2009 în Formula 2, când un pneu l-a lovit în cap. Felipe Massa a fost rănit serios de o bucată desprinsă din monopostul lui Barrichello la 300 km/h. În fine, în ultima etapă din 2010, la Abu Dhabi, Michael Schumacher s-a trezit la câţiva milimetri de monopostul răsturnat al lui Liuzzi. Parbrizele au mai fost folosite în cursele cu monoposturi, dar pentru aerodinamică, în special în anii 60–70.

Pneuri noi, eleron spate mobil, liber la „blaturi”

Schimbările certe de anul viitor sunt şi ele importante. În primul rând, Pirelli înlocuieşte Bridgestone şi reintroduce pneurile intermediare. Revine sistemul KERS de folosire a energiei regenerate, implicit, 20 kg în plus la monoposturi (de la 620 la 640). Distribuţia greutăţii faţă-spate e fixă în 2011, în schimb, eleronul spate e mobil. Acesta va putea fi folosit pentru depăşiri, însă numai în anumite condiţii, în funcţie de distanţa faţă de monopostul din faţă.

În fine, ordinele de echipă nu mai sunt interzise, echipele fiind pedepsite doar pentru eventualele daune aduse imaginii Formulei 1.