Le Figaro: Transnistria se întoarce încet spre Europa // Reportaj

După ce vecinul său de la est, Ucraina, s-a apropiat de Uniunea Europeană, autoproclamata republică moldovenească nistreană se întoarce spre UE pentru a supraviețui. Dar această enclavă rusească se opune în continuare politic oricărei forme de alipire de Republica Moldova, de care s-a separat în 1992

Exemplul este elocvent. În pofida etichetei sale de ultim bastion al comunismului, acest mic teritoriu pe malul stâng al Nistrului se schimbă. Desigur, regiunea este încă o potiomkiadă a orașului sovietic perfect. Un decor rupt din Rusia anilor 1980, Tiraspolul impresionează prin imobilele sale comuniste cu apartamente amenajate unele în fața altora și printr-o campanie imensă de propagandă. Panourile glorifică pretutindeni independența câștigată scump împotriva Moldovei. Scuarurile sunt împânzite de pancarte care celebrează victoria din 1945 împotriva dușmanului german.

Soldați ruși – prezenți după conflictul din 1992 – viermuiesc cu aer plictisit pe străzile urbei. O impresionantă statuie a lui Lenin se înalță în fața parlamentului local. Drapelul regiunii arborează încă secera și ciocanul, simboluri ale Uniunii Sovietice.

„Viermuiesc cu aer plictisit”

Însă aceasta nu împiedică țara să exporte din ce în ce mai mult spre Vest. Se exportă textile, coniac și caviar datorită Acordului de liber schimb între Moldova și UE, intrat în vigoare în 2016. O cifră impresionantă reprezintă partea exporturilor transnistrene care pleacă spre UE, care au atins 37% în 2017, depășind partea destinată marelui frate rus.

Autoritățile nu vor să se oprească aici. La începutul lui iunie 2018, oficialii de la Tiraspol au invitat toți ambasadorii statelor UE prezente în Republica Moldova să viziteze cele mai importante realizări ale industriei lor.

Este vorba de întreprinderea „Tirotex”, desigur, dar de asemenea, de „Aquatir”, care produce cinci tone de caviar pe an conform normelor internaționale ISO, potrivit site-ului acestei companii. Mai la Vest, „Intercentre Lux” coase îmbrăcăminte pentru „Prada”, „Armani”, „Moncler”, „Burberry”, „Peuterey” și „Calvin Klein”.

„Este adevărat că, de doi sau trei ani, Transnistria se deschide și mai mult”, recunoaște Vitali Ignatiev, ministru al afacerilor externe al acestui stat autoproclamat. „Dar noi avem mâinile legate.”

În biroul său din centrul Tiraspolului, unde tronează o fotografie a lui Lenin și un orologiu care reia silueta peninsulei Crimeea, el denunță „restricțiile” și „blocada” aplicată asupra țării sale – nerecunoașterea diplomelor, interdicția de a exporta spre UE fără a plăti taxe la Chișinău sau, mai mult, imposibilitatea pentru vehiculele înmatriculate în Transnistria să circule în R. Moldova sau în UE.

„Scopul nostru nu este să construim legăturile mai puternice cu Moldova, ci doar să rezolvăm problemele întâmpinate de oamenii simpli”, afirmă el. „Primele rezultate pe care le avem arată că aceasta este o strategie bună.”

La Uzina „Tirotex”, Andrei Mejinski face lista expozițiilor europene unde își prezintă produsele. Atunci când este întrebat despre viitorul politic al Transnistriei, se oprește și caută o fotografie în alb-negru pe biroul său – e a bunicului său care a luptat de partea țarului Nicolai al II-lea în războiul ruso-japonez din 1904, unde și-a pierdut un picior. „Acest teritoriu, de aici, aparține Rusiei. Cu Moldova, noi nu suntem niciodată în securitate.” Nici pe acest tărâm al industriei transnistrene, retorica războiului nu este niciodată departe.

Exportul spre Uniunea Europeană se face printr-un truc: Transnistria, care nu este recunoscută de comunitatea internațională, trebuie să își ștampileze bunurile „Made in Moldova”. „Aproximativ 70% din exporturile moldovenești spre Europa provin de fapt din Transnistria”, afirmă Alexandre Skoulios, președinte al Camerei de comerț și industrie Franța-Moldova.

Moldova are o economie șubredă, cu capacități industriale mult mai slabe decât cele ale regiunii sale separatiste. Prin urmare, are de câștigat mult din această situație. Întreprinderile industriale trebuie în schimb să se înregistreze la Chișinău, capitala R. Moldova, și să plătească impozite.

„O mică revoluție”

Această apropiere discretă nu se oprește la domeniul economic. O serie de acorduri negociate sub egida OSCE urmează să intre în vigoare. Ele vizează rezolvarea problemelor practice, dar au o puternică încărcătură simbolică subliniind o anumită putere a Chișinăului asupra teritoriului separatist.

Începând cu 1 septembrie, mașinile înmatriculate în Transnistria circulă în R. Moldova și în UE cu condiția să fie omologate în regiunea separatistă de oficiali moldoveni și să arboreze un autocolant „MD” (Moldova) pe partea din spate a automobilului.

„Aceasta înseamnă că funcționarii moldoveni vor călători pe teritoriul transnistrean – o mică revoluție”, insistă un diplomat occidental.

Înainte de începutul iernii, locuitorii Transnistriei vor trebui să acceadă la o nouă rețea de telecomunicații moldovenească, cu rezerva unei licențe speciale emisă de Chișinău.

Din iulie 2018, fermierii moldoveni au acces la pământurile lor în Transnistria, de unde au fost expulzați în timpul ostilităților armate din 1991.

Și din primăvara lui 2018, diplomele universității din Tiraspol sunt recunoscute în UE, cu condiția să primească o apostilă oficială a Chișinăului. Un program Erasmus a fost stabilit cu Universitatea din Navara, Spania.

Alina Brobeva, responsabilă de relații internaționale a instituției, afirmă că vrea să dezvolte schimburile cu restul Europei, admițând că limba – toate cursurile sunt în rusă – constituie o problemă.

De fapt, Tiraspolul nu are cum să aleagă. Chiar dacă continuă să fie susținut de Moscova, care plăteşte câte zece dolari pe lună fiecărui pensionar, regimul se află în afara influenței Moscovei după orientarea proeuropeană a Ucrainei.

„Timpul Transnistriei este numărat”, rezumă un bancher aflat în post la Chișinău.

 „Mâinile legate”

Uniunea Europeană profită de situație pentru a folosi turta și biciul. Turta: bugetul European finanțează o sută de proiecte în Transnistria în cadrul „măsurilor de încredere”, de exemplu, biroul turismului deschis la Tiraspol în 2017. Sumele alocate sunt variabile, dar unele proiecte depășesc 200.000 de euro.

Biciul: Bruxelles-ul a deschis o misiune cu vameși moldoveni și ucraineni pentru a controla frontiera cu Ucraina și să asigure o supraveghere completă a regiunii.

Soluționarea conflictului nu este totuși aproape. În pofida succeselor anunțate de OSCE, nu se mișcă nimic la nivel politic. Moldova continuă să reclame „reintegrarea”, cu condiția unei autonomii care ar putea să îi fie acordată Tiraspolului. De partea cealaltă, Tiraspolul apără cu încrâncenare independența sa.

Sursa: lefigaro.fr. În română de Ilie Gulca

 

  • În cadrul unei întrevederi care a avut loc la sfârșitul anului 2018, s-a discutat despre faptul ca Interdnestrcom să devină cel de-al patrulea operator de telecomunicații din Republica Moldova, după Moldtelecom, Orange și Moldcell. Pentru acest lucru, operatorul din Transnistria trebuie să obțină licență de la Chișinău.
  • Misiunea comună formată de vameșii moldoveni și ucraineni controlează doar punctul Pervomaisk-Cuciurgan. Această misiune este foarte importantă deoarece controlează fluxul de mărfuri din est al Transnistriei. Pe hotarul dintre Ucraina și Transnistria există și alte puncte, dar nu știu de ce nu sunt instalate și acolo misiuni comune.
  • Problema fermierilor care își au pământurile dincolo de drumul Râbnița–Tiraspol vom afla dacă este rezolvată la toamnă, când oamenii vor trebui să își transporte roadă de pe teren. Până acum, au acces la pământuri doar proprietarii acestora, 1500 de persoane. De asemenea, 330 de persoane sunt arendași.
  • Oficialii moldoveni nu au voie să meargă de capul lor în stânga Nistrului, ci doar cu o informare prealabilă a scopului vizitei lor. Funcționarii birourilor de înmatriculare a vehiculelor cu numere neutre trebuie să demonstreze un act la punctele autorităților de la Tiraspol. Pentru 2019, sunt înregistrare 3.000 de cereri.

Expertul Ion Leahu

The following two tabs change content below.