La noi vine… Urâtul!

Andreas Merz, regizor, Germania

Andreas Merz, regizor, Germania

Între 23 februarie și 1 martie 2014, la Chişinău se desfășoară Zilele Dramaturgiei Germane Contemporane care ni-l aduc pe… Urâtul, adică piesa cu acelaşi nume a renumitului dramaturg Marius von Mayenburg. E un frumos proiect teatral moldo-german, care sperăm să pregătească uneltele pentru colaborări viitoare.

Proiectul a trecut printr-o lungă perioadă de germinaţie la Centrul de Dramaturgie Contemporană, realizarea lui fiind posibilă graţie suportului substanţial al Institutului Goethe din Bucureşti şi al Centrului Cultural German „Akzente” din Chişinău, în parteneriat cu Teatrul „Eugene Ionesco”, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice şi Centrul de Proiecte Culturale „AzArt”. Piesa a fost montată deja în România în traducerea excelentă a germanologului Victor Scoradeţ, care ne-a pus-o şi nouă la dispoziţie. În calitate de curator şi moderator al proiectului, am plăcuta onoare să lucrez cu regizorul german Andreas Merz, pe care l-am cunoscut la Întâlnirile Teatrale Internaţionale din cadrul Festivalului TransAmeriques-2012 din Canada, stagiu pe care l-am câştigat şi petrecut alături de alţi oameni de teatru din întreaga lume.

Discipolul lui Frank Castorf la Chişinău

Andreas Merz a lucrat mai mulţi ani la teatrul Volksbühne din Berlin, fiind unul dintre asistenţii lui Frank Castorf, regizor german celebru prin excentricitatea sa stilistică şi prin „deconstrucţia” textului dramatic. Andreas Merz a studiat dramaturgia la Academia de Teatru din Bavaria şi la Universitatea Ludwig Maximilians din Munchen şi regia la Universitatea Mozarteum din Salzburg, Austria. În calitate de asistent al unor mari personalităţi teatrale, dar şi ca regizor independent, a montat o serie de spectacole în mai multe teatre din Germania şi din alte ţări. Susţinut de Institutul Goethe, a pus în scenă spectacole în câteva teatre din ţările ex-sovietice, preocupat de circumstanţele culturale şi politice locale şi de semnificaţiile unui text într-un context dat.

Etapele proiectului

Prima etapă a proiectului a început cu prelegerea „Teatrul politic german: de la Brecht la Castorf”, susţinută de Andreas Merz atât pentru studenţii de la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, cât şi pentru toţi iubitorii de teatru. Prelegerea a fost urmată de vizionarea spectacolului după piesa lui B. Brecht Sunt de acord, nu sunt de acord în regia lui Frank Castorf şi de tradiţionalele discuţii în baza acestor activităţi. Apoi, timp de 5 zile, Andreas Merz a realizat un master-class asupra schiţei de spectacol după piesa Urâtul de Marius von Mayenburg cu actorii Teatrului „Eugene Ionesco” în următoarea distribuţie: Lette – Dumitru Mamei, Karlmann – Valeriu Pahomi, Fanny – Daniela Burlaca, Scheffler – Gheorghe Pietraru.

Etapa a doua presupune montarea piesei Urâtul de Marius von Mayenburg în teatrul în care a fost făcută schiţa de spectacol.

Cine este Urâtul?

Nivelul de suprafaţă al piesei şi al fabulei lui Marius von Mayenburg surprinde fenomenul schimbării aspectului exterior, ce devine nu doar o modă, ci aproape o epidemie, cum am citit recent, în Coreea de Sud, dar şi în alte ţări. La nivelul de adâncime al textului se revine la veşnica problemă a căutării identităţii pierdute, însă nu prin „rinocerizarea” care pulverizează şi aboleşte noţiunea de om, ci care transformă şi multiplică voit sau impus eul uniformizat(or) al umanităţii.

Prin structura postdramatică şi prin tehnica scriiturii acestui text se obţine efectul click-ului lejer, rapid, haotic pe butonul multiplelor telecomenzi din mâna individului societăţii de consum cu toate consecinţele de rigoare. Ce ne oferă pactul faustic în era tehnologizării: o nouă identitate, o nouă mască sau un nou fiasco existenţial?

Schiţa de spectacol va fi prezentată pe 1 martie, la ora 15:00, în Sala Studio „Cântăreaţa cheală” a Teatrului „Eugene Ionesco” din Chişinău, unde vom încerca să răspundem la aceste întrebări împreună cu regizorul, actorii şi publicul. Vă aşteptăm!

Dorina Khalil-Butucioc

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău