La Ciorescu drumurile s-au construit și cu contribuția locuitorilor

Ion Scripnic.   Foto: Nadejda Roşcovanu

Ion Scripnic, primar de Ciorescu: ”Renovarea drumurilor în localitățile din Republica Moldova ar putea fi făcută doar din fondurile europene”

Primul drum renovat cu asfalt în comuna Ciorescu a fost făcut în anul 2011 pe o lungime de 250 de metri. Din 2011 până în prezent, s-au reconstruit cu așternut de asfalt circa 7 km de drum. Ion Scripnic, primarul comunei, a comunicat pentru JURNAL de Chișinău că orice renovare a drumurilor din comună s-a făcut și cu contribuția locuitorilor. Anul acesta pentru renovarea drumurilor din bugetul primăriei comunei Ciorescu este preconizată suma de 2.500.000 de lei. Aceasta ar putea fi suplimentată prin alocarea resurselor financiare din bugetul municipal și cel al guvernului, susține primarul de Ciorescu.

În discuție cu primarul comunei Ciorescu, care include trei sate: Ciorescu, Făurești și Goian cu o populație de peste 7000 de locuitori, aflăm că localitatea este relativ nouă, iar denumirea de Ciorescu a primit-o acum circa 50 de ani, până atunci numindu-se Cricova Nouă. Edilul se află la al doilea mandat, fost membru PLDM.

Din spusele domniei sale, în ultimii douăzeci de ani, în comuna Ciorescu nu s-au efectuat reparații de drumuri prin asfaltare.

”Abia în anul 2011 s-a făcut prima reparație cu asfalt la o porțiune de drum de circa 250 de metri lungime. Inițial, renovarea străzilor în comuna Ciorescu s-a făcut doar în „varianta albă”, pentru că mai mult autoritatea publică locală nu a avut acoperire financiară, dar și nu era necesar dacă nu exista apeduct, canalizare”, ne-a spus Ion Scripnic. Primarul este de părerea că drumurile trebuie construite cu asfalt doar după ce sunt făcute celelalte utilități, cum ar fi apeductul și canalizarea.

Foto: Nadejda Roşcovanu

11 km de drum construit doar din banii locuitorilor

În anul 2013, la Ciorescu s-au construit 1700 m de drum asfaltat. Renovarea s-a făcut cu alocații din partea municipalității Chișinăului – 3 milioane de lei, 1 milion de lei din partea guvernului și cu susținerea Ministerului Transporturilor și Renovării Drumurilor , care a reparat căile de acces spre celelalte străzi.

”Locuitorii au fost antrenați permanent în reparația drumurilor. Primăria comunei Ciorescu a construit 11 km de drumuri în „varianta albă” doar cu ajutorul locuitorilor. Oricât de calitativ s-ar repara drumul cu diferite suprafețe acestea trebuie întreținute pentru că ele se deteriorează”, a mai spus primarul de Ciorescu.

Renovări de drum au urmat și în anul 2014. Acestea s-au făcut din banii alocați din bugetul municipal, un milion de lei, alt milion de lei din partea guvernului R. Moldova și din bugetul primăriei. Astfel s-a construit 1 km de drum asfaltat.

În anul 2016, Ion Scripnic spune că din bugetul municipal nu i-a revenit niciun leu  comunei Ciorescu. Astfel, în același an, la renovarea străzilor Frunze, Tineretului și  M. Kogălniceanu bordurile au fost achitate de către locuitorii acestor străzi. Fiecare gospodărie a contribuit cu suma de 3000 de lei. Aici au alocat bani și unii agenți economici.

În 2016, fără bani de la Chișinău, dar cu contribuția locuitorilor

Primarul a menționat că orice lucrare care s-a făcut pentru drumuri în comuna Ciorescu s-a realizat cu contribuția locuitorilor.

Ghenadie Cernei, locuitor din Ciorescu, spune că contribuția făcută este pentru dezvoltarea satului. ”Noi am achitat bordurile din banii adunați de la locuitori, fără acestea drumurile s-ar deteriora în scurt timp. Cu borduri drumurile asfaltate arată altfel”, ne-a spus bărbatul. Potrivit lui, 75% din locuitorii străzilor reparate au contribuit cu suma de 3000 de lei, 25% nu au cotizat, fie că nu aveau de unde, fie „din principiu”.

Și Ghenadie Martin, locuitor al str. Tineretului, spune că a contribuit financiar deoarece ”nu sunt bani destui în bugetul primăriilor. Am contribuit, deși nu toți, dar mergem pe drum asfaltat. Primarul în cazul dat a făcut un lucru foarte bun”.

Din comuna Ciorescu face parte și satul Goian cu o populație de circa 350 de locuitori. „Localitatea este așezată pe o pantă, iar casele sunt situate la marginea drumului principal Chișinău- Criuleni. Acolo, populația nu merge prin glod și nu avem probleme cu drumurile”, a mărturisit primarul. La Goian s-a dat prioritate altor treburi, cum ar fi iluminatul stradal și altele.

”La Făurești sunt mai multe probleme, aici locuiesc 600 de persoane. În sat nu este apeduct. Anul acesta avem în plan să reconstruim strada centrală din sat, pentru că e într-o stare dezastruoasă.Lungimea ei este de circa 800 de metri, plus străzile adiacente pe care vrem să le reparăm cu pietriș. Pentru aceste lucrări este nevoie de suma de 1.500.000 de euro”, ne-a spus primarul.

Comuna Ciorescu. Foto: Nadejda Roşcovanu

Proiecte pe hârtie, dar fără acoperire financiară

Ion Scripnic recunoaște că nu știe exact ce lucrări de reparație vor fi făcute în acest an pentru că nu-i sunt cunoscute resursele financiare pe care le va avea. ”Nu suntem la curent ce bani vor fi alocați din bugetul municipal, de la guvern. Dar ne propunem să reparăm capital drumul central, C. Negruzzi, proiect evaluat de experți din domeniu în valoare de 7.500.000 de lei. Drumul leagă satele Ciorescu și Goian, pe o lungime de 1000 m, de circa 7 metri lățime, plus trotuarul. Avem proiectul expertizat de la laboratorul de stat”.

La lucrările din acest an, Ion Scripnic mai ia în calcul și banii care-i revin de la guvern pentru fiecare locuitor al comunei, câte 115 lei de persoană, în total circa 700 de mii de lei, bani destinați pentru reparația și întreținerea drumurilor. Nici acești bani nu ştie când vor fi alocați primăriilor. ”Pentru că banii se alocă treptat și  lucrările de reconstrucție pentru drumurile propuse le vom efectua treptat. Anul acesta vom așterne, spre exemplu, primul strat de pietriș și bordurile, plus drumul pietonal. La anul vom finaliza cu asfalt. Dar oricum trebuie să demarăm lucrările”, a comunicat primarul.

Menționăm că satul Ciorăști are apeduct, iar canalizarea acoperă circa 90% din teritoriu. La Făurești nu există apeduct și canalizare. Totuşi comuna este iluminată stradal 100%.

De la Ion Scripnic mai aflăm că în comuna Ciorescu sunt circa 50 km de drum. Din anul 2011 până în prezent, s-au asfaltat circa 7 km de drum. Asfaltarea s-a făcut doar pe drumurile unde este apeduct, canalizare. La fel, pe o lungime de circa 7 km s-au făcut reparații sumare, pe care le întreține anual administrația locală.

Ion Scripnic: ”Fiecare om care a contribuit la construcția drumului

În prezent, în comuna Ciorescu sunt neasfaltaţi circa 20 de km de drum, la Făurești – 6 km și la Goian – 2 km.

Ion Scripnic susține că renovarea drumurilor în localitățile din Republcia Moldova  ar putea fi făcută doar din fondurile europene, pentru că altă alternativă nu există. El a dat exemplu localitatea sa.”Pentru comuna Ciorescu suma minimă pentru asfaltarea drumurilor ar fi de circa 60 de milioane de lei, fără a fi inclus costul proiectelor. În bugetul anual pentru drumuri sunt rezervate 2-3 milioane de lei. Astfel, renovarea drumurilor s-ar face timp de cel puțin trei decenii. Dar cu cele construite azi ce va fi? Drumurile mai trebuie și întreținute”, a conchis Ion Scripnic.

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.

Drumurile comunei Ciorescu. Foto: Nadejda Roşcovanu

The following two tabs change content below.