Jerzy Grotowski a îmbinat teatrul religios cu cel politic

Proiectul „O zi cu Jerzy Grotowski”, realizat la Chişinău (11 februarie) de Institutul Polonez din Bucureşti, Institutul „Jerzy Grotowski” de la Wroclaw, Polonia, în colaborare cu Uniunea Teatrală din Republica Moldova şi cu sprijinul Secţiei Naţionale Moldova a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, a întrunit un public numeros alcătuit din actori, regizori, critici teatrali, scriitori, studenţi, ziarişti.
În cadrul conferinţei „Principii grotowskiene în contextul teatral al Republicii Moldova” au prezentat comunicări Tadeusz Kornas, doctor în teatrologie, profesor la Catedra Teatru a Universităţii Jagiellone din Cracovia, Victoria Fedorenco, doctor în studiul artelor, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Mihai Fusu, regizor, eseist, director al Teatrului unui singur actor, Angelina Roşca, critic, doctor în studiul artelor, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (AMTAP) din Chişinău, Irina Caterev, lector superior la Catedra Regie a AMTAP, Larisa Turea, scriitor, critic de teatru, Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru.
„Grotowski e un mit, el încă rămâne necunoscut în spaţiul basarabean. Neacceptat în perioada sovietică, ne-a atras prin inovaţiile pe care le propunea în teatru”, a menţionat Mihai Fusu, istorisind publicului cum a pus în aplicare „jocul total” şi corporalitatea grotowskiană în antologicul spectacol „Aşteptându-l pe Godot” de Beckett al Teatrului „Eugene Ionesco”. Angelina Roşca s-a referit la statutul de disident al lui Grotowski în ţara lui şi în lume. Ea a subliniat că în dictatură forma religioasă a teatrului e provocatoare şi că fondatorul Teatrului Laborator a îmbinat teatrul social cu cel religios; miza spectacolelor sale a fost una spirituală, dar şi politică.
La Teatrul „Satiricus I.L. Caragiale” a fost proiectat filmul documentar „Actorul total. Amintire despre Ryszard Cieślak (1937–1990)” şi lansate volumele „Spre un teatru sărac” de Jerzy Grotowski, „Ryszard Cieślak, actor emblematic al anilor ‘60”, „Împreună cu Grotowski. Teatrul e doar o formă” de Peter Brook, prezentate de Andreea Dumitru, critic teatral, traducătoare din Bucureşti. Cele trei volume au fost publicate în 2009 de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, cu sprijinul Institutului Polonez din Bucureşti.
The following two tabs change content below.