Iurie Leancă, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene: „S-a dat o prea mare amploare plecării militarilor moldoveni la Moscova ”

Domnule ministru, cum apreciați decizia autorităților de a trimite militari moldoveni la parada de 9 mai de la Moscova?
S-a dat o prea mare amploare și semnificație acestui exercițiu militar. Noi am participat și mai participăm în tot felul de exerciții de menținere a păcii, de alt gen. Nu suntem doar noi cei care vom participa acolo. Sunt și țări din coaliția antihitleristă. Cred că era un lucru care nu trebuia scos atât de pregnant în prim-plan și nu trebuia să i se imprime un context prea politic. Eu cred că de la bun început trebuia să spunem „Da” și să ne pregătim pentru o participare demnă.

Dar dacă nu mergeau militarii noștri, exista riscul unui conflict diplomatic cu Federația Rusă, așa cum scria „Kommersant”-ul?
Nu știu dacă s-ar fi transformat neapărat într-un conflict diplomatic. Toate acțiunile însă au anumite efecte și se pun pe o anumită policioară. Tot timpul trebuie să ne gândim care sunt efectele și consecințele unei acțiuni sau inacțiuni și ce este mai important pentru noi. Eu pornesc de la simpla premisă că cel mai important pentru R. Moldova în această fază este să încercăm să modernizăm țara noastră, să redăm cetățeanului încrederea în ziua de mâine. Pentru a reuși realizarea acestui obiectiv este foarte important să nu antagonizăm acum pe nimeni, în mod special pe partenerii noștri importanți – politici, comerciali etc. Când vom fi mult mai puternici, mult mai consolidați, atunci poate putem să ne permitem luxul să tratăm un subiect sau altul cu mai mult discernământ, pornind de la un anumit context istoric.

Care ar trebui să fie locul Federației Ruse în politica externă a R. Moldova în condițiile în care am anunțat drept prioritate integrarea în UE?

Relația cu Federația Rusă ar trebui să fie una pragmatică, bazată pe interese foarte bine definite ale R. Moldova, ținându-se cont și de cele ale Rusiei. Găsirea unui echilibru între interesele noastre şi ale lor este un important obiectiv. Este foarte important să avem cu Federaţia Rusă un dialog bazat pe anumită încredere, un dialog care să ne permită să creăm un cadru benefic pentru a stabili relații economice și comerciale foarte bune, pentru a avea investiții reciproce etc. Dincolo de acest lucru, Rusia este un actor important în problema conflictului transnistrean. Este adevărat că deocamdată nu avem o abordare comună, există disensiuni între viziunea noastră și a lor. Este important să discutăm, să aducem argumente prin care să demonstrăm că este și în interesul nostru și al Rusiei să mergem pe o anumită cale în abordarea conflictului și a prezenței militare străine. Avem muncitori sezonieri ai R. Moldova în Rusia. De climatul politic în relațiile cu Moscova depinde tratamentul autorităților față de concetățenii noștri. Piața rusă rămâne a fi una foarte importantă pentru produsele moldovenești. Rezervele de resurse energetice de acolo sunt foarte importante pentru noi. Din aceste motive, este foarte important să avem un dialog pragmatic, să încercăm să creăm un climat de încredere.

De la partenerii din Est să revenim totuși la cei din Vest. Avem în sfârșit relații bune cu vecinii noștri, în special cu România. De ce totuși mai e nevoie pentru a consolida aceste relații?

Avem deja mai multe realizări în relațiile cu România. Vreau iarăși să mă refer la Acordul de mic trafic. Pentru mine intrarea în vigoare a acestui acord este începutul demolării „Zidului de la Berlin” pentru R. Moldova. E un prim pas în direcția obțineri regimului fără de vize. Dar, din punctul meu de vedere, suntem totuși la începutul relațiilor cu România. Trebuie să trecem la implementarea unor proiecte concrete (proiecte transfrontaliere, de conectare energetică, la necesitatea construcției unor noi poduri peste Prut etc.). Ele au fost conturate deja în linii mari. Există o înțelegere în ambele capitale și chiar disponibilitate din partea unor instituții financiare străine de a sprijini realizarea acestor proiecte. Când vom trece la realizarea lor voi avea o satisfacție mult mai mare că relația bilaterală avansează.

Cum este percepută acum R. Moldova în Occident?

Înainte de a vorbi de imaginea pe care o avem acum, trebuie să ne amintim de ce imagine avea R. Moldova cu vreo șapte luni în urmă, până a se schimba guvernarea de la Chișinău. R. Moldova era considerată atunci un stat aproape falimentar, autoizolat, o țară care avea suspendată relația cu UE pe motivul introducerii regimului de vize pentru cetățenii români, o țară care era într-o relație extrem de proastă cu ambii vecini și o țară care în plină criză financiară și-a permis luxul să trimită acasă misiunile instituțiilor financiare (FMI – n.r.). Astăzi, R. Moldova a revenit în zona de interes a principalilor noștri parteneri. Astăzi, statul nostru nu este privit doar într-un context strict regional, ci este privit drept o țară cu probleme inerente perioadei de tranzitare de la un regim autoritar la unul democratic, dar și cu performanțe. O țară care beneficiază de sprijin fără precedent din partea UE datorită faptului că în aceste șapte luni de când au venit la putere partidele care au constituit AIE a existat o performanță a Guvernului, nu au existat decalaje între declarații și acțiuni. Astăzi avem cu ce ne lăuda. Am reușit în două luni și jumătate să negociem pe marginea Acordului de asociere cât au reușit alte țări în doi ani și jumătate. Asta arată responsabilitatea guvernării.
Spuneţi că R. Moldova a revenit în zona de interes a principalilor noștri parteneri. Ce interese pot avea țările europene să sprijine și să investească în dezvoltarea R. Moldova?

UE, care acum e la hotarul țării noastre, vrea un vecin previzibil, stabil (dar nu stabilitate de mormânt). Astăzi, R. Moldova continuă, din păcate, urmare a moșterii de la vechea guvernare, să exporte brațe de muncă. Deseori merg pe filiere necontrolate generând corupție și trafic de ființe umane. Asta generează probleme în țările europene. Și atunci, interesul nostru și al lor este să investim în R. Moldova pentru crearea de locuri de muncă bine plătite, ceea ce ar putea atrage înapoi oameni care au plecat deja, iar cei care sunt aici să își poată găsi o perspectivă în interiorul R. Moldova. Nu în ultimul rând, și UE are nevoie de un caz de succes. Așa cum au reușit la timpul lor cu balticii, să creeze state membre ale UE şi NATO dintr-un spațiu postsovietic. R. Moldova poate deveni un astfel de caz de succes.

În condițiile în care UE a luat o pauză în chestiunea extinderii, cum este văzută la Bruxelles dorința noastră de integrare în UE?
UE înțelege foarte bine că nu avem prea multe opțiuni și înțelege că, în virtutea istoriei și a așezării geografice, a apartenenței civilizaționale, soluția pentru noi este această perspectivă europeană. Doar că mai este nevoie să demonstrăm atașamentul față de anumite standarde, rigori, valori. 7 aprilie 2009 a dovedit că fosta guvernare numai de valori, reforma instituțiilor de forță și drepturile omului nu s-a ocupat. Toate acestea însă sunt în primul rând în interesul cetățenilor R. Moldova. Or, integrarea europeană nu înseamnă doar libertatea de circulație pentru cetățeni, dar și crearea confortului pentru a rămâne și a lucra acasă și pentru a crește calitatea vieții cetățenilor.

Integrarea europeană va presupune și niște costuri, sacrificii?

Bineînțeles, vor exista niște costuri care dor pe termen imediat, la fel ca și reforma economică și reformele structurale pe care le-am inițiat, dar contează efectul pe termen mediu și lung. Chiar dacă sunt obosiți de această perioadă lungă de tranziție, trebuie să convingem cetățenii că e mai bine să mai răbdăm încă doi – trei ani, dar să fim siguri că peste doi – trei ani vom avea o altă viață, cu locuri de muncă mult mai bine plătite, cu perspectivă de călătorie nestingherită în UE și înapoi.

Am putea obține toate acestea în doi – trei ani?

Perspectiva europeană o putem obține. De exemplu, un regim fără vize în doi – trei ani cred că este realist. Nu îmi place să fac previziuni de acest gen. Pentru mine este mai important în această fază să demarăm procesele. Iar în jumătate de an cred că aș putea spune cu mai multă precizie când vom avea un regim fără vize.

Politica externă a R. Moldova urmează să fie realizată și prin intermediul ambasadorilor care nu au fost numiți deocamdată. Când se va întâmpla acest lucru?

După cum am promis, am finalizat procesul intern de identificare a persoanelor competente. Am solicitat deja agrementul din partea țărilor de reşedință pentru ambasadorii pe care i-am înaintat. În momentul în care vom primi acceptul din partea țărilor respective, vom face publice și numele persoanelor care au fost selectate. Acum pot să vă spun că toți cei selectați au experiență diplomatică și sunt buni profesioniști.

Interviu realizat de Mariana Rață