Învăţământul moldovenesc este rupt de realităţile de pe piaţa muncii

elevi,scoala.f.nadea roscovanu

Principalele trei probleme cu care se confruntă sistemul educaţional din Republica Moldova sunt legate de programa şcolară încărcată, complicată – 41%, corupţia – 37%, lipsa cadrelor didactice bine pregătite – 32%. Asta arată un studiu comprehensiv privind domeniul educaţional şi al politicilor educaţionale din Republica Moldova, realizat de Fundaţia „Friedrich Naumann” pentru libertate, prezentat zilele acestea la Chişinău. Studiul „Educaţia în Republica Moldova” mai arată că tot mai mulţi doresc să studieze în străinătate, iar această pondere depăşeşte două treimi, 69%.

Acelaşi studiu arată că „Învăţământul moldovenesc este perceput ca fiind preponderent centrat pe informaţie şi rupt de realităţile de pe piaţa muncii. Astfel, 73% consideră că accentul pe informaţie este mult disproporţionat faţă de formarea de competenţe, 60% afirmă că piaţa de muncă solicită altceva faţă de ceea ce oferă şcoala. Şcoala moldovenească scoate absolvenţi slab pregătiţi, cred 52% şi se confruntă cu o devalorizare a diplomelor, 61% cred că diplomele de azi nu mai au nici o valoare. Problemele privind infrastructura şcolară sunt raportate şi ele la nivele foarte ridicate – 67 %. Un motiv important de reproş ţine de schimbările din sistemul educaţional considerate a fi prea frecvente (65%)”.

Raportul elaborat pe un eşantion de 742 de respondenţi, 18 ani şi peste, care au elevi în gimnaziu şi liceu.

Concluziile studiului au fost prezentate în cadrul Conferinţei Regionale „Cea mai bună Educaţie pentru Europa”, care a avut loc, ieri, 11 iulie 2016. Aceasta a reunit peste 120 de participanţi, inclusiv 30 de experţi din Germania, Cehia, Lituania, România, Estonia, Turcia, Ungaria, Bulgaria, Armenia.

Evenimentul a fost organizat cu scopul de a aborda principalele probleme ale sistemului educaţional din statele Europei de Sud-Est, a identifica soluţii la ele, a facilita schimbul de experienţă şi preluarea bunelor practici internaţionale.

Prezentă la eveniment, ministra educaţiei, Corina Fusu, a salutat asistenţa şi a accentuat că Ministerul Educaţiei în cei aproape 25 de ani de independenţă a R. Moldova nu a organizat o conferinţă de această anvergură.

Ministra Educaţiei, Corina Fusu, a mai spus că „această reuniune este importantă pentru a discuta problemele cu care se confruntă sistemul de educaţie din Republica Moldova. Dacă vă uitaţi peste agenda pe care o aveţi fiecare, veţi vedea că azi vom avea o abordare liberală asupra educaţiei, pentru că liberalii peste tot în lume sunt persoane educate, persoane care nu fac populism, persoane cărora le place să identifice unde sunt lacunele, greşelile şi întotdeauna se străduie să găsească soluţii pentru a evita impactul negativ. Eu, în calitate de ministru al educaţiei, prefer să cunosc care este realitatea decât să fac populism să vă promit dvs. că avem un sistem minunat şi lucrăm foarte bine”.

Ministra a menţionat că fără susţinerea Fundaţiei „Friedrich Naumann” pentru libertate „nu am fi putut aduce la Chişinău un grup important de experţi în număr de 30 de persoane din domeniul educaţiei, care pe parcursul a trei zile vor oferi specialiştilor din domeniul educaţional din RM consultanţă profesionistă în vederea identificării soluţiilor pentru cele mai stringente probleme cu care se confruntă sistemul de învăţământ din Republica Moldova. Educaţie de calitate înseamnă păstrarea tradiţiei, dar şi adaptarea la secolul în care trăim, înseamnă o combinaţie de naţional şi internaţional, care să ofere succes în viaţa copiilor noştri. Un lucru este cert, trebuie să ne consolidăm eforturile şi să modernizăm educaţia din Republica Moldova. Nu mai putem pierde timpul investind într-un sistem depăşit, care demult nu mai răspunde nevoilor societăţii. Nu poţi să ai succes în secolul 21, fiind pregătit ca în secolul 20. Lumea se schimbă în mod accelerat ”, a subliniat ministra Corina Fusu.

Ministra a relevat că Ministerul Educaţiei a întreprins deja anumite măsuri şi acţiuni pentru modernizarea sistemului educaţional. „Eu mă consider un ministru al soluţiilor, şi nu al criticii, un ministru care-şi doreşte succesul copiilor noştri, nu o ştafetă goală de reformare. Mizez foarte mult pe consultarea specialiştilor în domeniu, a oamenilor cu viziune şi performanţe.”

Anatol Gremalschi, dr. habilitat, profesor universitar, a spus că studiul comprehensiv privind domeniul educaţional şi al politicilor educaţionale arată că lucrurile în sistemul educaţional nu merg chiar bine şi nu este unul efectiv. „A fost suficient să punem camere de luat vederi şi rata de promovare a examenelor de bacalaureat s-a prăbuşit. Sunt licee unde nici un elev nu a susţinut examenele de bacalaureat… Cine se face vinovat? Pentru ce primesc salarii profesorii dacă nu produc nimic?”, se întreabă Gremalschi.

Expertul în educaţie susţine că studiul arată că tot mai mulţi absolvenţi doresc să studieze în străinătate, iar această pondere depăşeşte două treimi (69%). „Dacă mergem şi mai departe pe acest fir, putem înţelege şi mai bine o realitate dureroasă care ne spune că în sistemul educaţional din R. Moldova este pregătită o bună parte din cei care îşi doresc să plece în străinătate după finalizarea studiilor (55 % dintre părinţi admit asta)”, scrie în studiul comprehensiv privind domeniul educaţional şi al politicilor educaţionale.

The following two tabs change content below.