Intrarea în Ierusalim

MIRCEA-V.-CIOBANU

Liderul socialiştilor a refuzat să participe la protestul din 24 aprilie, motivând că e sărbătoarea Floriilor. I-aş aminti „moldoveanului” Dodon o secvenţă din istoria domniei lui Ioan Vodă cel Cumplit, povestită de Hasdeu. Condamnând un trădător la execuţie în zi de sărbătoare, domnitorul explică priorităţile: „Ţara mai întâi! Paştele – mai pe urmă”.

Celor care nu au reţinut din episodul evanghelic decât un idilic Isus, călare pe măgăruş şi întâmpinat cu flori, trebuie să le amintim că intrarea Mântuitorului în oraşul decăzut moral însemna o revoluţie socială. În aceeaşi zi, „Iisus a intrat în Templul lui Dumnezeu. I-a dat afară pe toţi cei care vindeau şi cumpărau în Templu, a răsturnat mesele schimbătorilor de bani şi scaunele celor care vindeau porumbei, şi le-a zis: Este scris: Casa Mea se va numi o casă de rugăciune. Dar voi aţi făcut din ea o peştera de tâlhari.” (Matei, 21: 12, 13).

Orânduirea a fost şocată de comportamentul Tânărului care atentase la „stabilitatea” sistemului. Spre deosebire de cei care L-au întâmpinat cu osanale, guvernarea se neliniştise. Nu era prilej de sărbătoare. Dimpotrivă, Floriile anunţau începutul Săptămânii Patimilor. Până la sărbători luminate şi iertări evlavioase, vor mai fi trădări şi răstigniri… În context, alături de un bucolic portret al unui Giotto, cu un Isus blând şi solemn, călare pe asin, ar trebui să punem şi un virulent tablou al lui El Greco, cu acelaşi personaj răsturnând mesele negustorilor din templu. Isus venea să purifice un loc profanat. Or, cam asta îşi propun protestatarii în Duminica Floriilor.

Există semne evidente că Platforma DA e pe calea cea dreaptă: e atacată în cele mai diferite forme, de la farse ieftine pentru fraieri, până la calomnii şi cercetarea lenjeriei intime a membrilor ei. Un alt semn e că tot ce reuşeşte să facă guvernarea e un răspuns – fie şi indirect – la solicitările insistente ale protestatarilor. Şi nu numai guvernarea, ci şi toate instituţiile statului: politice, administrative, juridice ş.a.m.d.

Deruta pe alte paliere ale opoziţiei scoate în relief eficienţa Platformei. Şi nu sunt puţine mişcări alternative guvernării. E aici şi o indefinibilă societate civilă, şi o „opoziţie parlamentară”, şi o mişcare unionistă, şi un bloc de mişcări protestatare extraparlamentare. E de neevitat solidaritatea cu echipa Maiei Sandu, cu PPEM-ul sau cu o parte a echipei, cu mulţi dintre unionişti, care doresc sincer colaborarea. Pe terenul lunecos al politicii e dificil să ai relaţii eficiente de parteneriat cu potenţialii concurenţi, dar conlucrarea în momentele oportune e utilă.

Rămâne de văzut (dacă încă nu este clar) care-i rolul lui Renato Usatîi. Tot mai obscure scopurile lui, tot mai enigmatice dispariţiile şi apariţiile acestuia, tot mai dubioase şi mai suspecte declaraţiile. Popularitatea lui într-un anume mediu nu trebuie să inducă în eroare. Oricâtă similitudine aparentă era în scopurile finale, oricâtă popularitate avea Baraba (ca să revenim la parabolele biblice), protestatarul paşnic Isus nu a coalizat cu el. Nu mai zic de cât de străină spiritului Platformei ar trebui să fie plata pentru „skaturile” aduse în piaţă pentru a fi arse.

Platforma nu trebuie să-i cuprindă neapărat pe toţi. Mai ales când s-a văzut că echipa lui Dodon urmăreşte alte scopuri: sărbătorirea evenimentelor sovietice şi „protestele” antiunioniste. Fast, steaguri, zgomot şi fum parapatriotic. El e plătit ca să tulbure apele, nu să riposteze.

Chiar dacă ţara începe să semene cu evanghelica peşteră de tâlhari.

P.S. Lucruri ciudate se produc în spaţiile virtuale. Democratul Constantin Ţuţu descrie pe pagina sa un act de spionaj: „Eu la o masă, Andrei Năstase şi domnul Vitalie Cojocari la altă masă. Eu i-am auzit vorbind despre referendum, despre protestul pe care îl planifică în duminica de Florii. Năstase încerca să găsească justificare la faptul că, în loc să meargă ca orice creştin la biserică („justificarea” lui Dodon), el va aprinde în loc de lumânări cauciucuri în piaţă (planul Usatîi).”
Să însemne asta că strategiile de discreditare a protestelor se elaborează în acelaşi centru de comandă?

The following two tabs change content below.
Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Ultimele articole de Mircea V. Ciobanu (vezi toate)