Interviu cu Petru Vutcărău, director al Teatrului „Eugene Ionesco” şi al Festivalului BITEI

BITEI 2012

 

„Pentru mine, titlul de Artist al Poporului e o insultă”

 

Interviu cu Petru Vutcărău, director al Teatrului „Eugene Ionesco” şi al Festivalului BITEI

 

–      Prima ediţie a Festivalului BITEI, cu genericul „Planeta Ionesco”, a avut loc în 1994. Spune-mi, te rog, Petru Vutcărău, cum îţi imaginai atunci că va arăta acest festival peste 20 de ani?

 

În 1994, nu m-am gândit cum va arăta festivalul peste douăzeci, treizeci sau o sută de ani. Atât de preocupaţi eram de prima ediţie, încât îmi părea şi prima, şi ultima, ea ne captivase în totalitate. Era o ediţie totală, era un drum pe care porneam şi nu ne interesa finalul. Acum ştiu foarte bine cum mi-aş dori să arate o ediţie de nivel înalt, dar niciodată, din păcate, nu am reuşit să ne atingem toate scopurile, deoarece festivalul depinde de foarte mulţi factori, iar noi, probabil, nu suntem destul de abili, şmecheri, hâtri, antrenaţi, pentru a realiza tot ce ne propunem.

 

–      Cum e structurată ediţia a X-a, aniversară, a BITEI, care se va desfăşura între 25 mai şi 3 iunie?

 

Cu siguranţă, va fi diferită de toate celelalte, va fi irepetabilă, datorită spectacolelor din program. E interesant că la ediţia curentă vor veni trupe de teatru din 15 ţări (R. Moldova, România, Ucraina, Rusia, Japonia, Italia, Georgia, Azerbaidjan, Turcia, Israel, Coreea de Sud, Marea Britanie, Germania, Spania şi Cehia). Majoritatea companiilor invitate sunt din capitale: din Bucureşti, Moscova, Roma, Londra, Tokyo, Praga, Berlin, Kiev, Baku, Madrid, Tel-Aviv ş.a.

 

–      Teatrul „Eugene Ionesco” are sediu de patru ani. Care e starea acestuia la ora actuală?

 

Avem sediu, dar el nu poate fi numit teatru, nici la propriu, nici la figurat, deoarece clădirea nu corespunde cerinţelor unui teatru. Încercăm să depăşim, totuşi, acest impas. Vom deschide festivalul chiar în sediul Teatrului „Eugene Ionesco”, aici vom juca nu doar noi, ci şi alte câteva colective de teatru şi dans din străinătate. Se va juca pe scena mare, în sala mare. Scena noastră nu e absolut deloc utilată, nu are niciun felinar, niciun cablu tras, nicio boxă, nimic. Vom închiria aparatura necesară, vom plăti bani grei – pe care nu-i avem, pentru un termen de 10 zile, cât va dura festivalul.

 

–      Cu ce spectacol se va deschide BITEI 2012?

 

Cu „Iosif şi amanta sa” de Val Butnaru. Fireşte, nu repetăm prima versiune a spectacolului, cea din 1994. E cu totul alt spectacol, o variantă nouă. Dacă în montarea de acum optsprezece ani mă interesa în primul rând forma, acum mă preocupă în special conţinutul. Din vechea distribuţie a rămas doar Andrei Sochircă (Iacob), el zice că acum vede cu totul altfel textul, că în varianta iniţială doar am plutit pe suprafaţa lui, am mers pe de-asupra. În „Iosif şi amanta sa” joacă acum Daniela Burlaca (Any), Mihaela Strâmbeanu (Marta, amanta lui Iosif), Gheorghe Pietraru (Mozes). Pentru rolul principal, cel al lui Iosif, l-am invitat pe Alexandru Dobinciuc de la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Botoşani. Fiul meu, Laurenţiu Vutcărău, îl joacă pe fratele lui Iosif, Beniamin. Mă tem că se va juca doar premiera spectacolului „Iosif şi amanta sa”, căci după festival rămânem fără aparatură. În festival Teatrul „Eugene Ionesco” va mai juca spectacolul „Principesa Ivona” după Witold Gombrowicz, în regia lui Vald Ciobanu.

 

–      Ce companii teatrale au fost invitate la BITEI 2012?

 

Teatrul Dramatic de Stat „Ilya Chavchavadze” din Batumi, Georgia ne aduce spectacolul „Angajare de clovn” de Matei Vişniec. Va fi prezent la festival şi autorul, Matei Vişniec, el vine să-şi vadă spectacolul georgian şi să-şi lanseze un volum de poezie. Ne va fi oaspete şi celebrul regizor Roman Viktiyuk din Moscova, cu spectacolele „Salomeea” şi „Maestrul şi Margareta”. Din România vin spectacole premiate la numeroase festivaluri, precum „Boala familiei M.” de Fausto Paradivino (Teatrul Naţional Timişoara) şi „Miriam W.” De Savyon Liebrecht (Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti), ambele în regia lui Radu Afrim. Vine la festival şi „neamţul” nostru Andrei Moşoi (fost actor al Teatrului „Eugene Ionesco” – n.n.), care de mai mulţi ani lucrează la Teatrul „Scena rusă” din Berlin. El va juca la Chişinău un monospectacol de succes, „Spovedania unei măşti” după Yukio Mishima, în limba română.

Un proiect de amploare e realizat în colaborare cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet din Chişinău. E vorba de spectacolul „Carmina Burana” de Carl Orff al companiei de dans „Kamea” din Tel-Aviv, care vine la Chişinău datorită susţinerii Ambasadei Israelului în R. Moldova. „Carmina Burana” se va juca cu concursul orchestrei şi al corului Teatrului Naţional de Operă şi Balet din Chişinău. Aş menţiona că pentru a asigura prezenţa unor companii din străinătate, s-au implicat ambasadele unor state, ministerele de externe, acoperind cheltuielile pentru transport.

 

–      Ce teatre din Republica Moldova participă la ediţia curentă a festivalului?

 

Noi am emis o propunere către toate teatrele din RM să vină cu oferte pentru BITEI, dar ele nu au manifestat dorinţa de a participa la Bienala Teatrului „E. Ionesco”. Doar Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău a răspuns solicitării noastre, acesta va juca în festival „Pomul vieţii” de Dumitru Matcovschi.

 

–      În timpul festivalului vor avea loc discuţii despre spectacolele din program?

 

Da, în fiecare dimineaţă, la sediul TEI (Teatrul „Eugene Ionesco”), se vor desfăşura conferinţe de presă cu participarea trupelor invitate. Vor avea loc lansări de carte, dezbateri, va fi lansat un număr special al revistei „Teatrul azi” din Bucureşti, consacrat celor zece ediţii ale BITEI. La acest număr al revistei s-a depus o muncă imensă şi ne bucurăm că vor veni criticii de teatru români Florica Ichim, Andreea Dumitru, Oana Borş, pentru a prezenta „Teatrul azi”. Unele discuţii vor avea loc în cafeneaua Union, găzduită de TEI – în această cafenea Val Butnaru, omul care de ani de zile scoate din anonimat cultura noastră, îşi propune să renască serile cu genericul „Vineri seara la „Eugene Ionesco”.

 

–      Cine sunt partenerii Teatrului „Eugene Ionesco” în organizarea BITEI?

 

Nu avem parteneri.

 

–      Dar pe site-ul Teatrului „E. Ionesco” se specifică faptul că trupa ionesciană organizează festivalul în colaborare cu Ministerul Culturii şi cu Primăria Municipiului Chişinău.

 

Din păcate, statul nostru rămâne indiferent la evenimentul pe care-l organizăm. Niciodată, Ministerul Culturii sau Primăria Chişinăului nu au avut în bugetul lor bani prevăzuţi anume pentru festivalul BITEI. Pe parcurs ne ofereau nişte sume, dar se întâmpla ca banii să nu mai vină deloc. Sumele respective erau simbolice, în raport cu bugetul total al festivalului. De ani de zile, noi declarăm că avem susţinerea guvernului, însă el doar bifează că a susţinut festivalul. Am obosit de bifatul acesta. De fapt, statul se dă la o parte, nu-i pasă de cultură. Teatrul rămâne după festival cu datorii enorme, angajaţii nu primesc salarii sau le primesc cu întârziere, suntem traşi prin judecăţi, ne sunt blocate conturile, dar în niciun caz nu dorim să renunţăm la festival.

 

Cu câteva luni în urmă a fost emis un ordin prin care mi s-a decernat titlul de Artist al Poporului. De câteva ori am fost invitat să mi se acorde titlul, dar bineînţeles că nu m-am dus. Eu consider titlul de Artist al Poporului o jignire, o insultă. Pe mine nu mă cumperi cu un titlu. De ani şi ani, Teatrul „E. Ionesco” e ţinut în frig, fără scenă, fără cele necesare unei activităţi normale. Iar tot ce îmi poate oferi statul e un titlu? Nu am nevoie de el. Să ştiţi că nu mă lamentez, n-o fac pe victima. Mie şi colegilor ne place să facem festivalul BITEI, ne place că vin artişti valoroşi din străinătate, ne place să facem cultură, artă, vrem să oferim Chişinăului această sărbătoare de teatru.

 

Interviu realizat de Irina Nechit

 

 

The following two tabs change content below.