Încredere neamului de bună credinţă

PUM // „Noi credem în viitorul Moldovei şi avem încredere în propriul popor”

Stimaţi concetăţeni!

Ca majoritatea dintre dumneavoastră, am fost departe de politică. Timp îndelungat, am locuit şi am muncit în Moscova, mi-am făcut acolo mulţi prieteni şi am stabilit relaţii influente. În acelaşi timp, am stat departe de partidele politice din Moldova. Ca fost director al Serviciului de Informaţie şi Securitate, cunosc foarte bine toate aspectele ascunse ale politicienilor noştri.

Pentru că nu am permis principalului comunist, Vladimir Voronin, „prihvatizarea” Centralei Electrice de la Cuciurgan, acesta m-a aruncat în închisoare. Chiar după ce am fost achitat de instanţele de judecată, am refuzat propunerile fostelor partide de opoziţie de a mă alătura acestora.

Îmi displace că PCRM şi Alianţa mint poporul

PCRM a promis încă în 2001 aderarea Moldovei la Uniunea Rusia-Belarus, soluţionarea în doi ani a diferendului transnistrean. Cu majoritate constituţională în Parlament, a avut toate condiţiile ca să îndeplinească aceste promisiuni. Dar liderul comunist a ales politica minciunii şi a făcut partidul ostatic al acestei politici. Timp de opt ani de guvernare, în ţară s-a instaurat un regim al capitalismului oligarhic, a crescut corupţia, mii de oameni au plecat din ţară, au fugit de sărăcie, de lipsa unui loc de muncă.

Liderii Alianţei pentru Integrare Europeană, de asemenea, au pornit pe calea intrigilor şi neadevărului. Au promis investigarea evenimentelor din 7 aprilie 2009 şi a circumstanţelor devastării Preşedinţiei şi Parlamentului, distrugerii Constituţiei şi Declaraţiei de Independenţă – crime grave împotriva statului –, însă nu şi-au îndeplinit promisiunea. În schimbul „integrării în Uniunea Europeană”, promisă de Alianţă, tot mai des se discută despre pericolul unirii cu România.

În ajunul alegerilor din 28 noiembrie, foştii şi actualii guvernanţi continuă să speculeze tema „integrării europene”. Economia este în criză, volumul exportului mărfurilor moldoveneşti pe pieţele tradiţionale din Est scade considerabil, iar aceştia povestesc poporului poveşti frumoase despre „viitorul european luminos”. Adevărul este că Uniunea Europeană refuză să accepte cererea de aderare a Republicii Moldova. UE ne-a dat de înţeles foarte explicit că nu putem pretinde altceva decât statutul de vecin sărac. Mie, ca diplomat şi fost ambasador, îmi este de mult timp clar acest lucru.

Deja mulţi ani la rând, în cadrul întrevederilor cu politicienii din Rusia şi Ucraina, cu reprezentanţii businessului din aceste ţări discut posibilităţile de creare a unei noi uniuni a ţărilor noastre. La prima etapă, o uniune economică, la a doua etapă, uniunea politică.

Ambiţiile unor politicieni nu trebuie să fie mai presus de unitatea istorică care există. Integrarea în spaţiul fostei URSS, integrare care se va realiza în baza experienţei Occidentului are deja mulţi adepţi. Tot mai fermă devine convingerea că prin eforturi comune problemele pot fi soluţionate mai uşor şi mai rapid.

Eu m-am întors în ţară şi m-am implicat în lupta politică pentru realizarea ideii integrării în Est, în baza unităţii spiritual-creştine istorice.

Valeriu Pasat, preşedintele Partidului Umanist din Moldova

Din platforma electorală

a Partidului Umanist din Moldova:

1. Reintegrarea în spaţiul estic în două etape

1.1. Reintegrarea economică

Suntem pentru aderarea Moldovei la Uniunea Vamală Belarus-Kazahstan-Rusia. Ne vom sincroniza acţiunile în această direcţie cu Ucraina. Ţinând cont de experienţa Europei Occidentale de creare a pieţei comune, vom elabora, de comun acord cu Rusia, Ucraina, Belarus, alte state parteneri, politici de creare a unui spaţiu economic unic.

1.2. Integrarea politică

Împreună cu aliaţii din alte ţări ale CSI, vom promova ideea creării unei uniuni politice a statelor noastre după exemplul şi cu aplicarea experienţei şi a principiilor Uniunii Europene.

2. Colaborarea cu Biserica

2.1 Desfăşurarea referendumului de adoptare a legii privind introducerea disciplinei „Bazele ortodoxiei” în învăţământul preuniversitar.

2.2 Încheierea unui acord constituţional dintre statul moldovenesc şi Biserica Ortodoxă după exemplul analogic al acordului încheiat, în 2002, de statul georgian şi Biserica Ortodoxă georgiană. Acordul va stipula colaborarea statului cu biserica în toate sferele importante ale vieţii sociale, dar şi în direcţia îmbunătăţirii fundalului moral-spiritual al societăţii.

2.3. Asigurarea protecţiei sociale, inclusiv dreptul la pensie de stat, la poliţă de asigurare medicală.

3. Ordine, fortificarea statalităţii moldoveneşti

3.1. Delimitarea strictă în Constituţie a împuternicirilor preşedintelui şi ale prim-ministrului, excluderea suprapunerii şi dublării funcţiilor.

3.2. Ordine în activitatea ministerelor şi altor instituţii ale puterii centrale.

Realizarea reformei aparatului puterii centrale, diminuarea numărului ministerelor până la zece. Interzicerea prin lege a experienţei de „algoritmizare” a ministerelor. Depolitizarea ministerelor, aplicarea criteriului profesionalismului în procesul de angajare în funcţii.

3.3. Finisarea descentralizării puterii

Descentralizarea puterii financiare în scopul sporirii drepturilor şi responsabilităţilor administraţiei publice locale pentru dezvoltarea economică a teritoriilor şi formarea bugetelor locale. Transmiterea către administraţia publică locală a unei părţi din mecanismele puterii administrative şi celei fiscale.

3.4. Combaterea reală a corupţiei

Lichidarea Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei. Verificarea datelor declaraţiilor de venituri ale deputaţilor, miniştrilor, judecătorilor, demnitarilor. Verificarea activităţii cetăţenilor cu venituri mari şi deosebit de mari (aşa-numiţii oligarhi) în scopul evitării influenţării de către aceştia a politicii statului.

4. Sectorul real al economiei, prioritate a politicii statului

4.1. Determinarea ramurilor prioritare ale economiei naţionale, pornind de la criteriile:

–        ponderea în PIB;

–        crearea noilor locuri de muncă în cadrul realizării unui program special de reîntoarcere în ţară a gastarbaiterilor;

–        contribuţia la formarea bugetului public.

4.2 Stabilirea noilor relaţii dintre stat şi sectorul agro-industrial în scopul transformării agriculturii în principalul furnizor de produse alimentare atât pentru piaţa internă, cât şi pentru export.

4.3 Formarea unui mecanism, supus statului, de producere, achiziţie şi comercializare a producţiei agricole.

4.4. Crearea unui mecanism unic de stimulare a businessului mic şi mijlociu, factor de creare a noilor locuri de muncă.

4.5 Aprobarea unui program al statului de dezvoltare a sectorului energetic în scopul asigurării securităţii energetice a ţării.

5. Soluţionarea diferendului transnistrean şi reintegrarea ţării

Redirecţionarea vectorului politicii externe este percepută pozitiv pe ambele maluri ale Nistrului şi va permite producerea unui dialog constructiv pe marginea problemei transnistrene, iar scopul final este reunificarea statului.

Astăzi, liderii Alianţei şi PCRM afirmă într-un glas că nimeni, în afară de ei, nu poate primi votul poporului. Pentru guvernare şi opoziţie, este convenabil ca situaţia să nu se schimbe şi nimeni să nu poată opri „lupta” dintre aceştia.

Aceste forţe politice nu au încredere în popor, îl detestă, consideră că acesta nu este capabil să facă propria alegere.

Partidul Umanist din Moldova cheamă întreg poporul să rupă acest cerc vicios al neîncrederii.

Noi credem în viitorul Moldovei şi avem încredere în propriul popor.

Noi mergem la alegerile din 28 noiembrie cu un program realist şi avem forţa necesară pentru a-l realiza.