„În spatele intermediarilor care importă energie electrică ar sta Partidul Democrat”

Interviu cu Victor Parlicov, expert în cadrul Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”

658x0_parlicov

– Stimate Domnule Victor Parlicov, cum vă explicaţi decizia subită a Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energetică (ANRE) de a suspenda majorarea tarifelor la energia electrică?

Acest lucru demonstrează că ANRE nu mai este independentă. Eu cred că decizia de suspendare a majorării tarifelor a fost luată de către factorii politici. Au fost situații în care agenţia, la indicaţia politicului, a anulat tarife, în 2001, de exemplu, însă o hotărâre privind suspendarea tarifelor pentru o perioadă determinată nu a mai existat și nici nu are o fundamentare juridică!

– Cum calificaţi motivul invocat de către ANRE, pentru care a fost luat această decizie?

Versiunea oficială că ANRE ar fi luat în calcul o decizie a Consiliului de securitate nu rezistă nici unei critici. Sunt ridicoli pur şi simplu! În primul rând, ei s-au conformat unei decizii politice, în al doilea rând, despre audit s-a vorbit începând din martie curent, în momentul în care a fost pusă în discuţie pentru prima dată majorarea tarifelor. Societatea civilă şi chiar politicienii au solicitat atunci aceste controale. Apoi, în iulie curent, ANRE a explicat de ce nu este neapărat ca un asemenea audit să fie efectuat înainte de majorarea tarifelor. Şi atunci, s-a propus ca decizia cu privire la tarife să fie adoptată, iar auditul să poată fi efectuat ulterior. Şi dacă, în urma acestora, ar fi fost depistate încălcări, ANRE ar fi putut reveni asupra majorărilor.

Pe de o parte, politicienii noştri ne vorbesc frumos despre integrarea europeană, iar, pe de altă parte, transferă banii furați din sistemul bancar în Rusia, concesionează Aeroportul Internaţional Chişinău reprezentaţilor Federaţiei Ruse şi împart banii câştigaţi din furnizarea energiei electrice cu Moscova, susţinând totodată un regim separatist. Vă place o asemenea integrare europeană?

Ce s-a schimbat în mai puțin de două luni care s-au scurs din momentul majorării tarifelor ca ANRE să-l suspende?! Prin urmare, este cert că ANRE a acționat la indicația politicului. Mai mult, politicul este direct implicat în această afacere. Ce interes a avut întreprinderea cu capital public, SA „Energocom”, să nu procure direct energie electrică de la Centrala Termo-Electrică de la Cuciurgan, ci de la un intermediar? Nu-mi pot explica acest lucru decât prin comisioane grase. Sunt sigur că, fără factorii politici de la Chişinău, nu s-a putut face acest lucru – SA „Energocom” nu face un pas de capul lui.

Ministerul Economiei este cel care gestionează această întreprindere, mai ales când vine vorba despre negocieri cu privire la preţurile la energia electrică. Vă amintiţi cu câtă ardoare ne vorbea dl Lazăr că participă la negocieri? Țineți minte fraza: „Vom negocia până în pânzele albe!”? Întrebarea mea era atunci: „Ce caută ministerul la negocieri?”. Or, această problemă ţine de competenţa agenţilor economici. Ministerul nu numai că nu ascundea faptul că participă la aceste negocieri, dar o spunea pe şleau. În consecinţă, ei trebuie acum să explice de ce s-a ajuns unde s-a ajuns!

– Trebuie să recunoaştem că, până în 2014, nu era totul perfect. Nu au fost oare intermediari până atunci?…

Sunt de acord, însă cel puţin nu era atât de evident. Dacă erau anumite interese, nu erau atât de vizibile, nu erau promovate atât de obraznic. Erau după paravan, după Centrala de la Cuciurgan. Cel puțin contractele erau încheiate direct între CTE „Moldovenească” şi Energocom. Acum, intermediarii sunt la vedere. Şi asta nu s-a făcut fără factorul politic de la Chişinău, este evident că acesta este beneficiarul. Putem doar să ghicim, pe lângă miliardul furat, cât mai au ei din această afacere. Cel mai grav este faptul că aceste probleme sunt puse în facturile consumatorilor, inclusiv pentru asta ei au nevoie de ANRE.

– Cine sunt intermediarii şi pe cine reprezintă ei?

Întreprinderea se numeşte „Energokapital”, fondatorii săi sunt nişte companii din zone off-shore. Cititorii înşişi pot concluziona cine ar putea să stea în spatele acestei companii, dacă luăm în calcul următoarele: (1) intermediarul este înregistrat în Tiraspol, (2) cumpără energie de la CTE „Moldovenească”, și (3) o vinde către SA „Energocom”, proprietate a Guvernului R. Moldova, administrată prin Ministerul Economiei. Astfel, apar imediat trei jucători care stau în spatele acestui intermediar: factorii decizionali de la Chişinău, cel mai probabil legaţi de Ministerul Economiei, deci, de Partidul Democrat, cineva din autoritățile de la Tiraspol şi reprezentanţii Inter Rao Ues.

În consecinţă, constatăm că, pe de o parte, politicienii noştri ne vorbesc frumos despre integrarea europeană, iar, pe de altă parte, transferă banii furați din sistemul bancar în Rusia, concesionează Aeroportul Internaţional Chişinău reprezentaţilor Federaţiei Ruse şi împart banii câştigaţi din furnizarea energiei electrice cu Moscova, susţinând totodată un regim separatist. Vă place o asemenea integrare europeană?

– Îmi amintesc că nu s-a discutat atât de intens despre decizia de majorare a tarifelor la gaze până în iulie. A fost o decizie oarecum ciudată…

Exact, această hotărâre a fost strecurată foarte abil în iulie curent împreună cu decizia privind energia electrică, ale căror tarife trebuia într-adevăr majorate semnificativ. În cazul tarifelor la gaz, anul trecut, a fost modificată Legea cu privire la gaze naturale. Este vorba în special de „amendamentul Furdui”, care a pus capăt reglementării serviciului de tranzit al gazelor naturale. Pe moment, nici ANRE, nici Guvernul şi nici Parlamentul nu reglementează partea de tranzit, aceasta rămâne la discreţia unei înţelegeri comerciale bilaterale dintre SA „Moldovagaz” sau SRL „Moldovatransgaz” și SAD „Gazprom”.

Am declarat anul trecut, în cadrul unei conferinţe de presă, că această modificare va duce la creşterea tarifelor la gaze, subliniind că consumatorii vor trebui să plătească un tarif de transport minimum de zece ori mai mare. După calculele din iulie, tarifele au crescut nu de zece ori, ci de 16. Şi acest fapt este rezultatul unei decizii luate doar la nivel politic, în Parlament, despre care toată lumea ştie. Există un interes imens pentru acest amendament, care se bazează de altfel pe un acord încheiat prin 1994 în cadrul CSI!

În plus, decizia de majorare a preţurilor la gaz ridică semne de întrebare și în ceea ce priveşte pierderile de gaze în rețelele de distribuție, care sunt incluse în tarife consumatorilor. Anterior, ANRE a avut mari divergențe cu distribuitorii de gaze naturale în privința procentajului pierderilor acceptat în tarife. Însă cel mai grav este faptul că în „Monitorul Oficial” nu au fost publicare tarifele anunțate de ANRE în ședință, ci altele, mult mai mari!

– Ce reputaţie are acum ANRE în faţa structurilor internaţionale de profil?

Europenii au interesul ca această instituţie să funcţioneze independent. Ei sunt deranjaţi de faptul că ANRE, în loc să devină un reglementator independent, a devenit un instrument politic. Investitorii nu mai pot avea încredere în această instituție, ca rezultat, domeniul energeticii devine un domeniu riscant pentru investitori, iar asta va fi încă un factor de majorare a tarifelor în viitor.

– Cum credeţi, ce se va întâmpla peste mai puţin de 60 de zile?

Asta este întrebarea mea către ANRE. Să admitem că va face cineva audit, deşi cel mai probabil nu va face nimeni nimic. Vor rămâne în vigoare tarifele stabilite în iulie. Şi atunci, care a fost rostul să pui întreprinderile din sector în incapacitate de plată, de ce să te cerţi cu investitorii, cu structurile europene? În plus, este posibil să apară din nou ameninţarea cu deconectarea.

– Cine totuşi va plăti diferenţa pentru cele 60 de zile?

Într-un final, tot noi, consumatorii, întrucât aceste venituri, ratate de companii în această perioadă, vor intra în calculul tarifelor următoare.

Interviu realizat de Ilie Gulca