În Republica Moldova, oamenii mor pe căile ferate // Şoferii ucigași

După un an de la accidentul de la Bulboaca, care s-a soldat cu moartea a opt persoane, tragedia s-a repetat duminică, 4 noiembrie, la Merenii Noi, Anenii Noi. Ca rezultat, au decedat patru persoane, dintre care trei au fost angajaţi ai guvernului, altele şase au ajuns la spital cu traumatisme cu grade diferite de gravitate.

Vadim VASILIU

Un accident cu urmări grave s-a produs duminică dimineață în apropierea satului Merenii Noi. Un microbuz cu zece persoane, care veneau de la o nuntă din satul apropiat, Mereni, a fost lovit de un tren la trecerea la nivel cu calea ferată. În urma accidentului, trei persoane au decedat pe loc, o persoană a decedat în timp ce era transportată la spital, alte șase persoane, printre care și o femeie gravidă, au ajuns la spital.

Petru Craveț, responsabil de relațiile cu presa din cadrul Spitalului de Urgență, ne-a informat că în ziua de 5 noiembrie, trei persoane se aflau în stare gravă, însă viețile acestora sunt în afara pericolului. Alte trei persoane, printre care femeia însărcinată și șoferul microbuzului, se află în stare normală. Femeia gravidă nu a pierdut sarcina. Șoferul microbuzului refuză să facă orice declarație pentru presă. Menționăm că microbuzul se afla în gestiunea firmei „Auto-Rapid” și circula în Chișinău pe ruta 120. Șoferul microbuzului va fi arestat după externare. Dacă vina șoferului va fi demonstrată, acesta riscă până la zece ani de închisoare.

Ceața sau șoferul?

Nicolae Seredneac, administratorul „Auto-Rapid”, îl apără pe șofer, dând vina pe ceața din dimineața zilei de 4 noiembrie, dar nu exclude factorul uman. Nicolae Seredneac afirmă că șoferul avea permisiunea superiorilor de a presta servicii de transport nuntașilor de la Mereni, deoarece în acea seară mașina era liberă. În ziua de 3 noiembrie, șoferul a lucrat întreaga zi pe rută. Seara, a transportat nuntaşi. Administratorul afirmă că șoferul s-a întors acasă la Chișinău cu o altă mașină pentru a se odihni. Apoi s-a trezit la ora 4 dimineața și a plecat cu un coleg de-al său, șofer de microbuz, să ia nuntașii acasă.

Administratorul afirmă că, la ora 5 dimineața, microbuzul se afla în fața semaforului de la trecere la nivel cu calea ferată. A observat lumina roșie a semaforului și a oprit, a dat jos geamul lateral, dar n-a auzit claxonul marfarului și a pornit imediat.

Microbuzul urma să treacă de șinele căii ferate, însă a fost lovit puternic în spate de un marfar. Şoferul microbuzului nu s-a ales cu traume grave. Peste douăzeci de minute, a venit următorul microbuz cu pasageri și a găsit microbuzul distrus. Totodată, echipa de filmare a portalului de știri Omega a comunicat că un martor a reușit să vorbească cu șoferul imediat după accident. Șoferul i-ar fi spus acestuia că nu a auzit trenul din cauza muzicii pe care o asculta.

Accidentul s-a produs la intrarea în satul Merenii Noi. Lilia Antoci, primarul satului, afirmă că atât semaforul care reglementează circulația la nivel cu calea ferată, cât și alarma sunt în funcțiune și nici nu au fost vreodată defecte. Primarul afirmă că accidentul care s-a produs duminică dimineață este primul de acest fel.

Doar 38 de sisteme de bariere

Contactată de JURNAL, Daniela Jugănaru, responsabilă de relațiile cu presa din cadrul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, a declarat că, pe moment, din cele 242 de pasaje la nivel cu calea ferată din RM, 38 sunt dotate cu bariere, 204 sunt pasaje fără bariere. 161 de treceri la nivel cu calea ferată sunt dotate cu semafoare și semnalizare sonoră, iar 81 de pasaje sunt dotate cu indicatoare rutiere.

Totodată, 54 din treceri la nivel cu calea ferată necesită a fi dotate cu barieră, însă, pentru 2013, se preconizează de a instala bariere la 13 treceri. Dotarea trecerilor la nivel cu calea ferată se efectuează în conformitate cu planificările CFM.

„Conform instrucțiunii privind exploatarea pasajelor de nivel cu calea ferată a RM din 15 februarie 2008, dotarea pasajelor cu instalații de semnalizare se efectuează în conformitate cu planurile anuale”, a declarat Daniela Jugănaru.

Un milion pentru o barieră

Acum un an după nefericitul accident de lângă satul Bulboaca în urma căruia au decedat opt persoane, prim-ministrul Vlad Filat a dispus ca pasajele la nivel cu calea ferată să fie dotate cu bariere, decizie ce nu a fost respectată. Timp de un an, nu a fost instalată nicio barieră. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru, a declarat că pentru dotarea celor 54 de treceri la nivel cu calea ferată este nevoie de 60 de milioane de lei, deci câte un milion şi o sută zece mii de lei pentru o barieră.Prețul acestora se stabilește în urma licitațiilor.

Vitalie Strună, directorul CFM, nu a fost de găsit pentru a explica cum a fost stabilit prețul de mai mult de un milion de lei pentru un sistem de bariere la nivel cu trecerea la calea ferată. Vad Filat consideră că Ministerul Transporturilor are bani pentru instalarea barierelor, însă acest lucru nu s-a produs din cauza iresponsabilității celor de la minister.

În RM, sunt 242 de pasaje la nivel cu calea ferată, din care doar 38 sunt dotate cu bariere, 161 de treceri la nivel cu calea ferată sunt dotate cu semafoare și semnalizare sonoră, iar 81 de pasaje sunt dotate cu indicatoare rutiere.

The following two tabs change content below.