„În Moldova sunt mulți tineri ca Nastea și Sioma din filmul „La marginea pădurii”

Regizorul Ion Donică a obținut Marele Premiu în secțiunea principală a festivalului „Cronograf”

Interviu cu Ion Donică, regizor, fotograf

Marele Premiu în secțiunea principală a ediției curente a Festivalului Internațional de Film Documentar „Cronograf” i-a revenit tânărului regizor Ion Donică din Republica Moldova pentru filmul „La marginea pădurii”. Amintim că din componența juriului au făcut parte Vadim Prodan (președinte), actor, regizor, scenarist, membru al Uniunii Cineaștilor din R. Moldova, Ada Solomon, producătoare, distribuitoare de film și manager de cinema, România, Jacek Petrycki, director de imagine, membru al Academiei de Film din Polonia, Zviad Dolidze, istoric și critic de film, doctor în studii cinematografice, profesor la Universitatea de Teatru și Film „Shota Rustaveli” din Tbilisi, Werner Ruzicka, realizator și producător de documentare, director al Festivalului de Film Documentar din Duisburg, Germania. Marele Premiu în valoare de 1500 de euro a fost acordat de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău. Vă propunem în continuare un interviu cu deținătorul celui mai important premiu al festivalului, Ion Donică.

– Felicitări pentru Marele Premiu obținut la ediția din 2013 a festivalului „Cronograf”! Pentru început am dori să aflăm când și unde te-ai născut, Ion Donică?

M-am născut la Chișinău pe 22 februarie 1987. Am absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP) din Chișinău. „La marginea pădurii” e filmul meu de licență.

– Cum ai descoperit personajele documentarului „La marginea pădurii” realizat în 2012, câștigător în secțiunea principală a festivalului „Cronograf”?

Pe cei doi tineri minunați, Sioma și Nastea, frate și soră, protagoniști ai filmului „La marginea pădurii”, i-am descoperit întâmplător, în timp ce fotografiam în sătucul Bălțata, Criuleni. I-am văzut de departe cum mergeau încet din urma vitelor la marginea pădurii. M-am apropiat de ei și am intrat în discutie. Chiar din primele clipe mi s-au părut foarte interesanți. După un timp, am hotărât să fac un film documentar, mai ales că eram în perioada examenului de licență la AMTAP. Asa s-a născut filmul.

– Cum ai filmat „La marginea pădurii”? Ai lucrat cu o singură cameră? Cine te-a ajutat?

Toate filmările au fost făcute de mine. Am fost doar eu, camera și cei doi protagoniști. Se simțeau foarte liberi și nu se emoționau că sunt filmați. Camera era mereu lângă mine și am profitat de orice moment bun pentru film. La montaj a fost mai greu, m-au ajutat și profesorii mei.

– Cine au fost profesorii tăi la AMTAP?

Domnii Mircea Chistruga, Vlad Druck, Nicolae Pojoga.

– Cum ți-a venit titlul „La marginea pădurii”?

Tot profesorii mi l-au sugerat.

– Nastea, o fată frumoasă, dar tristă, și fratele ei bolnav Sioma au acceptat ușor să fie personajele filmului tău?

Secvență din documentarul „La marginea pădurii” de Ion Donică, Marele Premiu, „Cronograf”, 2013

Nastea a acceptat ușor, și Sioma la fel. Sunt dintr-o familie săracă, pasc vitele lor și ale oamenilor din sat. Ei petrec mult timp în camp cu vitele și se bucură când e cineva străin alături și le mai ține de urât. Le mai povesteam și eu câte ceva, apoi ei mie. Am mers pe unda asta și văd că nu am dat greș.

– Cum crezi, cei doi protagoniști ai filmului sunt reprezentativi pentru tineretul din R. Moldova?

Păi astfel de familii sunt multe în Moldova, toată lumea știe asta. E greu să supraviețuiești la sat, unii se descurcă mai bine, alții mai rău. Nu există pădure fără uscături.

– Ai păscut vreodată tu însuți vitele și oile?

În copilărie, cum venea vara, plecam la bunici în sat. Am petrecut mult timp la țară, am fost și cu vitele pe deal. Pentru mine era interesant, mă bucuram ca orice copil care vine de la oraș și stă la bunici câteva săptămâni. M-am simțit întotdeauna bine în mijlocul naturii, probabil de acea îmi place să călătoresc, să văd locuri noi, să fac fotografii.

– Cum ai obținut efectul de prospețime și claritate a imaginilor? Ai niște secrete tehnice sau e vorba de sensibilitatea ochiului?

Secrete tehnice nu am. Am filmat cu un aparat de fotografiat Canon Mark II. E un aparat foto care mai și filmează. Mi l-am cumpărat când încă eram în anul I la AMTAP. Mai puțin contează cu ce filmezi. Importante sunt viziunea ta, ideile și emoțiile pe care vrei să i le transmiți spectatorului.

– Cine este autorul muzicii la film? Coloana sonoră e remarcabilă, fapt observat de mulți spectatori.

Muzica a fost scrisă de prietenul meu Pavel Șerman.

– Care a fost reacția publicului în timpul proiectării filmului „La marginea pădurii” din cadrul festivalului?

Păi reacția a fost normală. Poate cuiva nu i-a plăcut că în film au fost cam multe cuvinte licențioase, dar așa e un film documentar, e realitatea care ne înconjoară.

– Ce filme din actuala ediție a „Cronograf”-ului ți-au plăcut cel mai mult?

Din păcate, am văzut puține filme în festival, deoarece eram voluntar și împreună cu Victor Ciobanu am lucrat la Making off-ul festivalului.

– Acum ești angajat undeva? Sau îți continui studiile?

Fac un masterat în Animație, dar în paralel lucrez la Centrul pentru Jurnalism Independent din Chișinău.

– Nastea și Sioma din Bălțata au văzut filmul „La marginea pădurii”?

Nu, încă nu au văzut filmul, vreau în acest weekend să mă duc la ei cu un mic ajutor.

– Ai visat de mic să faci film?

Niciodată nu m-am gândit că voi ajunge să fac film. Mai ales că am absolvit Liceul de Muzică „Ciprian Porumbescu”. Dar viața e plină de surprize. Pasiunea pentru film și fotografie mi-a venit în timpul studiilor la Academie.

– Ce schimbare a adus în viața ta Festivalul Internațional „Cronograf”?

Am fost foarte surprins că filmul meu a fost premiat, nu m-am așteptat deloc să iasă în frunte. Am de gând să nu mă opresc aici. Am înțeles că pe lumea asta totul e posibil, trebuie doar să iubești ceea ce faci.

A dialogat Irina Nechit

Text foto:

1. Regizorul Ion Donică a obținut Marele Premiu în secțiunea principală a festivalului „Cronograf”

2. Secvență din documentarul „La marginea pădurii” de Ion Donică, Marele Premiu, „Cronograf”, 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)