„Hai, nea Mihai, cu autobuzul vechi!”

Şoferii autobuzelor şcolare se simt în nesiguranţă în trafic, din cauza multiplelor defecţiuni

Tot mai mulţi şoferi de autobuze şcolare achiziţionate de Guvern cu scopul de a transporta copiii la şcolile de circumscripţie se arată nemulţumiţi de calitatea acestora. Problemele cresc în perioada rece a anului, din cauza condiţiilor nefavorabile şi a drumurilor proaste. Autorităţile locale se arată nemulţumite, responsabilii de la minister dau vina pe neprofesionalismul şoferilor, iar procurorii care investighează corectitudinea acestei achiziţii deja mai bine de două luni spun că abia la finele acestei săptămâni vor emite o decizie de a porni sau nu un dosar penal.

Svetlana COROBCEANU

Mai mulţi şoferi ni s-au plâns că le e teamă să pornească la drum cu copiii. „E o rablă, nu ştiu ce se întâmplă, merg încet şi tot mă aruncă ba într-o parte, ba în alta. Îi cad geamurile, până şi copiii se tem. Mi-au zis: „Nea Mihai, hai cu autobuzul vechi!”, afirmă Mihai Ostapenco, şofer care transportă copiii din s. Iujnoie, raionul Cahul, la instituţia de învăţământ din Vulcăneşti. Potrivit responsabililor de la Direcţia de învăţământ Cahul, unul din cele două autobuze s-a defectat chiar în prima zi, copiii fiind nevoiţi să stea mai bine de zece ore în mijlocul drumului.

Cheltuieli neprevăzute pentru reparaţii

Direcţia învăţământ Căuşeni a cheltuit doar pe parcursul anului curent peste 65 de mii de lei pentru reparaţia a cinci autobuze. Potrivit şefului direcţiei, Vasile Molodilo, compania care s-a angajat să asigure revizia tehnică pe parcursul a trei ani i-a informat că contractele de garanţie prevăd schimbarea sau repararea gratuită doar a anumitor piese, nu a tuturor. „Aceste autobuze nu sunt pentru drumurile noastre. Sunt periculoase pentru copii. Le aducem de la reparaţii şi iar se defectează. Sunt foarte slabe. Într-un caz, a început să umble salonul ca la o căruţă. În altul, s-a defectat generatorul, care a fost reparat pe gratis, iar reparaţia amortizoarelor ni s-a cerut s-o achităm, deoarece de vină ar fi drumurile noastre”, a declarat, pentru JURNAL, Molodilo. Problemele se înmulţesc iarna. De exemplu, acum un an, autobuzul care transportă copiii din Florica în Baccealia a staţionat din cauza zăpezii şi a drumului prost. Peste 26 de copii au fost nevoiţi să stea acasă. Autorităţile locale au pornit reparaţia drumului, dar nu le-au ajuns mijloace financiare pentru finisarea acestora.

Se defectează şi pe drumuri bune

În raionul Cantemir, au fost distribuite şapte autobuze şcolare. Inginerul tehnic, Valeriu Marţi, ne spune că pentru deservirea tehnică a acestora au fost achitaţi peste 36 mii de lei. „Conductele de frână erau uzate din start, aşa le-am primit de la uzină. Cei de la compania „Autoprezent” le-au reparat, pentru ca în scurt timp să apară defecţiuni cu tijele de la volan. Dacă la orice alt transport acestea se uzează după parcurgerea a 50 de km, aici problemele au apărut după ce şoferii au parcurs între 6 şi 13 mii de km. Tot în acest an, am fost nevoiţi să schimbăm sistemele de răcire a motoarelor, deja la al patrulea autobuz”, reclamă inginerul.

Potrivit lui, deşi angajaţii companiei „Autoprezent” susţin că de vină ar fi drumurile proaste, lucrurile nu stau chiar aşa. „Avem şase autobuze care circulă pe drumuri de ţară şi un autobuz care se deplasează doar pe drum asfaltat. Acesta transportă copiii la Goteşti, Cantemir. Să ştiţi că şi acesta din urmă s-a defectat. Autobuzele ne-au fost transmise cu piese defecte. La câteva din ele lipsea până şi căptuşeala peretelui din spate, astfel autocarele se umpleau cu praf, până nu le-am descuiat şi le-am căptuşit noi cu cârpe”, ne mai spune inginerul.

Mihail Beşliu, şofer al autobuzului din Tănătarii Noi, Căuşeni, ne spune că ultima oară au plătit 6000 de lei pentru reparaţia autobuzului. „Anul trecut, i s-a dezlipit un pic acoperişul, apoi i s-a defectat amortizorul, acum nu-l pot porni. Nici nu mai ştiu care-i problema”, ridică acesta din umeri. Potrivit şoferilor, pentru drumurile noastre ar fi fost mai binevenite autobuzele din metal decât cele din plastic şi sticlă. „Când vine câte o maşină mai mare în întâmpinare, mă rog ca Doamne fereşte să nu sară vreo piatră de sub roţile acesteia”, afirmă unul din ei.

Şoferii sunt de vină?

Valentin Crudu, şeful Direcţiei învăţământ preşcolar, primar şi secundar al Ministerului Educaţiei, a declarat în cadrul unui club de presă organizat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice că de vină, în mare parte, ar fi şoferii care încă nu cunosc toate subtilităţile de utilizare a acestor unităţi de transport, care sunt foarte fine, şi că, în curând, guvernul va adopta un regulament ce va impune criterii mai aspre de selectare a şoferilor. Întâmplător sau nu, aceeaşi părere o au şi angajaţii firmei „Autoprezent”, firma care a câştigat licitaţiile, că de vină ar fi şoferii „cu permis de tractorişti”, care nu se descurcă cu manevrarea acestora.

Ancheta, cu pas de melc

Cazul autobuzelor se află şi în atenţia Procuraturii Generale, după ce o comisie a Ministerului de Finanţe a descoperit mai multe nereguli legate de achiziţionarea acestora. Pentru fiecare din cele 109 autobuze a fost achitat aproape câte 1 milion de lei, în timp ce pe site-ul întreprinderii care le-a vândut www.gruzoviki.kiev.ua modelul vehiculelor care transportă azi elevii din localităţile unde au fost închise şcolile spre cele mai apropiate instituţii, figurează la un preţ de 311 730 grivne, adică 464 477 de lei. Solicitat după aproape două luni de la pornirea anchetei, şeful secţiei investigaţii financiar-economice din cadrul Procuraturii Generale, Nichita Alexandru, a declarat că procurorii au acumulat toate informaţiile necesare şi că până la finele acestei săptămâni vor emite o decizie de a porni sau nu un dosar penal pe marginea acestui caz.