Guvernul analizează perspectiva rezilierii Acordului concesionării Aeroportului Internațional Chișinău

AEROPORT1.F.NADEA ROSCOVANU

Aeroportul Internaţional Chişinău

 

Prim-ministrul Valeriu Streleț a dat dispoziții privind crearea unui grup de lucru alcătuit din reprezentanți ai Agenției Proprietăți Publice, ai Ministerului Economiei, Ministerului Finanțelor, Ministerul Justiției, Centrului Naţional Anticorupţie și a Cancelariei de Stat, pentru a analiza perspectiva rezilierii Acordului concesionării Aeroportului Internațional Chișinău.

Decizia a fost luată după ce un control al Centrului Național Anticorupție a relevat că „Avia Invest”, compania care a obţinut în septembrie 2013 dreptul de concesiune pentru o perioadă de 49 de ani asupra Aeroportului Internaţional Chişinău, angajându-se în schimb să investească aproape 250 de mil. de euro în dezvoltarea Aeroportului, nu-și onorează obligațiile.

„Concluziile prezentate de CNA demonstrează că resursele investite de concesionari nu sunt resurse proprii, ci provin din taxa de dezvoltare. Mai mult, o parte din acești bani nu au fost investiți în Aeroport, ci în clubul de fotbal Milsami ș.a. Sunt concluzii relevante. Acum să vedem ce perspective are statul de a-și readuce compania în proprietate”, a spus Streleț.

Ofiţerii CNA au relevat că concesionarii nu au investit capital propriu în dezvoltarea aeroportului, ci au utilizat pentru aceasta 430 mil. de lei din activitatea aeroportuară. Mai mult, o parte din resursele provenite din activitatea aeroportuară, au fost donate clubului de fotbal Milsami și au fost oferite sub formă de împrumut companiilor „Dufremol” și „Aviaconsulting”. O parte din acești bani, potrivit CNA, provin de la cele trei bănci aflate în proces de lichidare, BEM, Unibank și Banca Socială. Potrivit lui Streleț, grupul de lucru al Guvernului urmează să dea răspuns în decurs de patru săptămâni, care vor fi costurile rezilierii contractului, după care Guvernul va lua o decizie în acest sens. „Concluziile prezentate de CNA demonstrează că resursele investite de concesionari nu sunt resurse proprii, ci provin din taxa de dezvoltare. Mai mult, o parte din acești bani nu au fost investiți în Aeroport, ci în clubul de fotbal Milsami ș.a. Sunt concluzii relevante. Acum să vedem ce perspective are statul de a-și readuce compania în proprietate”, a spus Streleț.

În plus, potrivit premierului, raportul CNA relevă că Aeroportul Internaţional Chişinău era o companie care desfășura o activitate economică profitabilă înainte de a fi dată în concesiune. La întrebarea dacă ar putea fi trași la răspundere cei care au decis să fie concesionat acest obiectiv strategic, Streleț a spus că „grupul de lucru trebuie să dea un răspuns și la această întrebare”.

Amintim că la 30 mai 2013, Guvernul s-a pronunțat pentru concesionarea ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău” și a terenului aferent. Câștigător al concursului a fost anunțată compania rusă „Avia Invest”, care a obținut în concesiune pentru 49 de ani activele Aeroportului și s-a obligat să investească în dezvoltare 240 mil. de euro.

Tot astăzi, reprezentanţii „Avia Invest” au declarat că respectă termenii de cesiune. “Am fost deschiși spre colaborare cu organele de control. După verificări s-au făcut concluzii și rapoarte care au arătat că nu au fost depistate încălcări. ‘Avia Invest’ își respectă angajamentele și obligațiunile”, au menționat aceştia.

În ce privește donațiile, în valoare de peste 9 mil. de lei, pe care le-a făcut compania către clubul de fotbal Milsami Orhei, reprezentanții firmei au menționat că „Avia Invest” nu poate fi limitată să nu facă astfel de acţiuni. „Este vorba de o companie privată. Concesionarea a fost benefică și pentru stat, și pentru aeroport. Investițiile au fost făcute cu banii proveniți de la investitori, deoarece Avia Invest este o companie tânără și nu avea venituri proprii”, au adăugat reprezentanții companiei.

 

The following two tabs change content below.