Googlizarea istoriei

EDUCAŢIE // Şcoala moldovenească suferă în continuare sechelele guvernării comuniste

În şcolile din Republica Moldova se resimte o lipsă acută de manuale de istorie, în special pentru clasele a VIII-a şi a IX-a şi cele de liceu. Asta pentru că manualele de istorie integrată au fost declarate neconforme cu normele didactice şi nu au fost recomandate de Ministerul Educaţiei, în timp ce manualele scoase de edituri în ediţii comerciale au dispărut de pe piaţă şi editorii nu mai vor să-şi asume riscul reeditării acestora.

Mihaela I., elevă în clasa a IX-a, nu are manual de istorie. La orele de istorie „scrie şi scrie”. La ceea ce îi predă profesoara, caută materie pe internet şi în biblioteca şcolară, însă, deoarece în aceasta din urmă nu există aproape nimic din ceea ce studiază, se limitează la ceea îi oferă măria sa internetul.

Sechelele proiectului comunist

Profesoara Mihaelei, Maria D., ne spune că, în condiţiile când niciun elev nu are manual, lecţiile de istorie în clasa a IX-a se transformă în ore la care se dictează non-stop.

Asta se întâmplă deoarece în clasă nu există niciun manual şi ceea ce le oferă internetul nu corespunde criteriilor curriculare. În plus, nu toţi elevii au calculator, de aceea trebuie să scrie. Evaluarea se efectuează prin adresarea întrebărilor pe marginea temei studiate/scrise la ora precedentă. Estimarea cunoştinţelor elevilor trebuie să ia cât mai puţin timp ca să ramână cât mai multe minute posibile pentru dictarea/scrierea temei noi.

Atenţie! Nu este doar cazul Mihaelei şi al profesoarei sale de istorie. Situaţia este valabilă şi în cazul a circa 45000 de absolvenţi ai ciclului gimnazial şi a circa 20000 de absolvenţi ai ciclului liceal.

Aventura tristă a Istoriei integrate

Surse din cadrul Ministerului Educaţiei ne-au comunicat că, actualmente, în Republica Moldova, nu există un manual de istorie pentru clasa a IX-a. Manualul de istorie integrată pentru clasa a IX-a, semnat de Sergiu Nazaria şi editat de Editura „Cartea Moldovei” în 2009, nu a fost recomandat spre utilizare de fostul ministru al Educaţiei, Leonid Bujor. Surse din ME ne-au mai spus că Ministerul Educaţiei va organiza, în curând, un concurs pentru elaborarea manualelor de istorie pentru clasa a IX-a.

După un expert în domeniul manualelor de istorie, problema manualelor pentru clasele a VIII-a şi a IX-a şi a celor de liceu a început odată cu instalarea la guvernare a comuniştilor. Aceştia au exclus manualele pentru clasele respective din proiectul finanţat de Banca Mondială. „Manualele pentru clasele respective, prezentate la concurs conform proiectului Băncii Mondiale, nu au mai fost aprobate, un caz fără precedent, mai ales că aceste lucrări fuseseră deja evaluate şi aprobate de comisiile de experţi”, susţine Mircea V. Ciobanu, reprezentantul Editurii „Ştiinţa”.

În consecinţă, editurile „Cartdidact”, „Prut Internaţional”, „Ştiinţa” şi „Civitas” au scos manuale pentru clasele a VIII-a, a IX-a şi cele de liceu în ediţii comerciale. Şi deoarece manualele respective nu au fost achiziţionate de Ministerul Educaţiei pentru a fi date în sistemul de arendă, au apărut într-un tiraj limitat.

Ponegrirea şi discreditarea, arme ale PCRM

În 2003, a demarat proiectul de istorie integrată. Acţiunea a fost însoţită de calomnierea şi discreditarea în mass-media comunistă a autorilor de manuale şi a adepţilor predării în şcoală a două cursuri separate: Istoria Românilor şi Istoria Universală. Manualele scoase în ediţii comerciale au fost înlocuite de comunişti cu ceea ce aceştia au numit „Istorie integrată”.

„A început trista epopee numită «Istoria integrată», care a mutilat întregul proces. Această noţiune în ţările în care este implementat сursul înseamnă istoria naţională integrată în istoria mondială. Aplicat la situaţia noastră, ar fi însemnat: „Istoria Românilor”+„Istoria Universală”.

Or, scopurile „reformatorilor” erau cu totul altele: să elimine de pe piaţă manualele moderne, apreciate la noi şi în Europa, să înlăture autorii experimentaţi şi să pornească o aventură agresivă şi amatoristă, rezultatele căreia se mai resimt”, opinează Mircea V. Ciobanu.

Nazaria, arhitectul istoriei integrate

În 2009, manualele de istorie integrată, inclusiv manualul pentru clasa a IX-a editat de Sergiu Nazaria (acesta este coautor şi al manualului de clasa a XII-a), nu au fost aprobate de ministrul Educaţiei, Leonid Bujor, deoarece sunt… inutilizabile. De aceea, aceste manuale stau în depozitele ministerului, ale direcţiilor raionale sau în bibliotecile şcolare.

După Mircea V. Ciobanu, problema acestor manuale este… poliaspectuală. În conţinutul lor găsim de toate: fals ştiinţific, mediocritate didactică şi agresivitate xenofobă. Moldovenismul primitiv se developează aici într-un antiromânism cras. Cum să „evaluezi” un asemenea manual, dacă nu – prioritar – etic? Totodată, manualele pentru clasele VIII-a, a IX-a, a X-a, XI-a şi a XII-a scoase în ediţii comerciale au dispărut de pe piaţă.

Riscul editorial este mare

Solicitat de JURNAL să explice de ce „Ştiinţa” nu a reeditat în ediţii comerciale manualele de istorie pentru clasa a IX-a, Ciobanu a menţionat: „Atât timp cât acestea au fost solicitate, editarea lor era rentabilă, actualmente fiind însă solicitate ocazional, fără a fi achiziţionate de minister, riscul editorial este foarte mare, având în vedere că vorbim de manuale policrome, a căror tipărire costă enorm”.

În acelaşi sens, Olga Stanciu, directorul executiv al Editurii „Prut Internaţional”, ne-a comunicat că editura a editat, pe cont propriu, manuale pentru clasa a VIII-a şi clasele de liceu.

Acum, deşi stocul acestora s-a epuizat, editura nu le poate reedita deoarece nu are mijloacele necesare. Şi chiar dacă ar face-o, tirajul nu ar acoperi necesarul.

Ilie Gulca