Ghimpu continuă practicile comuniste

Şeful Direcţiei asigurare cu transport a Parlamentului: „Nu ştiu cum a apărut placa cu numere străine la o maşină a Parlamentului”; Serviciul Protecţie şi Pază de Stat: „Nu comentăm”

Practicile comuniste atât de mult criticate pe timpuri se pare că nu le sunt întru totul străine actualilor demnitari. La finele săptămânii trecute, pe străzile Chişinăului, a fost reţinută o maşină de serviciu cu numere de înmatriculare obişnuite. În timpul controlului, şoferul a scos placa cu numere oficiale din portbagajul maşinei. Automobilul aparţine secretariatului Parlamentului şi este întărit după funcţia de preşedinte al Parlamentului. Cert e că oriunde s-ar fi deplasat automobilul, nimeni nu şi-ar fi putut da seama că e o maşină întreţinută din bani publici.

În campania electorală din 2009, JURNAL de Chişinău relata despre practicile comuniştilor care, înainte de a porni în nordul ori în sudul RM cu materiale electorale, scoteau plăcile cu numere oficiale ale maşinilor şi le înlocuiau cu numere obişnuite, pentru a nu da de bănuit că utilizează resurse administrative în interesele partidului. Atunci însă poliţia rutieră era informată cu privire la plăcuţele „cu numere speciale” şi şoferii în cauză se deplasau nestingherit oriunde doreau.

Ghimpu: „E responsabilitatea şoferului”

Potrivit Jurnal TV, vineri ofiţerii de la poliţia rutieră au oprit un automobil cu geamuri fumurii pe str. Sfatul Ţării din centrul Chişinăului. Când au verificat însă numerele de înmatriculare au descoperit că acestea figurează după un alt automobil. În timpul controlului, şoferul în vârstă de 24 de ani a scos din portbagaj o altă plăcuţă, RM P 002.

Potrivit poliţiştilor, bărbatul de la volan a declarat că este șoferul lui Mihai Ghimpu, liderul PL, și că maşina aparţine secretariatului Parlamentului. Mai mult, șoferul a prezentat și actele, iar despre situația cu numerele de înmatriculare străine a declarat că le-ar fi utilizat „la indicaţia domnului Ghimpu”. Șoferul maşinii s-a ales cu două procese-verbale, unul pentru geamurile fumurii, iar altul pentru numerele de înmatriculare străine şi riscă să-şi piardă permisul de conducere pentru o perioadă de până la trei ani.

În legătură cu acest caz, Mihai Ghimpu a declarat că nu el poartă răspundere pentru situaţia creată, ci şoferul. „De ce mă întrebați pe mine despre numere? Șoferul răspunde. Îmi pare rău, dar nu e treaba mea”, a declarat presei liderul PL. Deşi automobilul cu numerele RM P 001 şi RM P 002 sunt întărite conform nomenclatorului după funcţia de preşedinte al Parlamentului, în el a fost văzut deplasându-se, în repetate rânduri, Mihai Ghimpu. Liberalul a coborât din acest automobil inclusiv la întâlnirea de săptămâna trecută a liderilor partidelor AIE cu preşedintele RM, Nicolae Timofti.

Numerele speciale, utilizate doar în caz de evacuare a demnitarilor

Şeful Direcţiei asigurare cu transport a Parlamentului, Anatolie Fodor, a declarat pentru JURNAL că „maşina a ieşit cu toate actele în regulă din baza auto a Parlamentului, inclusiv cu numărul de înmatriculare RM P 002”. „Ce s-a întâmplat după aceea şi cum a apărut acel număr, noi nu ştim”, a spus el.

Solicitat de JURNAL, şeful Direcţiei Poliţia rutieră a MAI, Sergiu Diaconu, a amintit că maşina a fost iniţial oprită din cauza că avea geamuri fumurii. Ulterior s-a depistat că aceasta se deplasează cu un alt număr de la o altă maşină. Întrebat dacă nu e vorba de acelaşi practici de înlocuire a numerelor oficiale cu „numere speciale”, utilizate anterior frecvent de comunişti, Diaconu a confirmat existenţa unor astfel de numere doar că acestea pot fi utilizate doar în situaţii extreme.

„Într-adevăr există numere speciale despre care ar putea oferi mai multe detalii Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, dar care pot fi utilizate doar în anumite situaţii prevăzute de legislaţie în vederea protecţiei persoanelor de stat. Utilizarea acestor numere în viaţa de zi cu zi nu este permisă. Din câte ştiu, numerele respective pot fi utilizate în cazul misiunilor speciale, de evacuare, salvare. În cazul dat, automobilul circula cu numere care nu-i aparţin. În mod normal, noi am oprit maşina şi am perfectat procese-verbale”, a spus Diaconu precizând că nu poate să ne spună cu exactitate dacă maşina circula cu un număr „special” pentru că poliţia rutieră nu are acces la baza de date cu numere speciale, ci doar Serviciul Protecţiei Pază de Stat (SPPS).

Iniţial, Serviciul de presă al SPPS ne-a informat că pregăteşte un comunicat de presă vizând subiectul dat ca ulterior să se răzgândească. Ofiţerul de presă ne-a informat în seara zilei de ieri că SPPS nu va oferi detalii pe marginea acestui caz.

„Şmecheria” comunistă

Iurie Plămădeală, jurist la Baza Auto a Cancelariei de stat în perioada guvernării comuniste: „Pe timpul comuniştilor erau vreo zece numere de înmatriculare obişnuite utilizate în special în campania electorală. Acest proces avea loc cu concursul şefului bazei auto, inginerului şef şi al mecanicului şef, precum şi al controlorilor care semnau foile de parcurs la ieşirea şi intrarea în garaj. Numerele oficiale erau scoase şi schimbate înainte ca maşina să iasă din garaj. Erau utilizate în special când comuniştii se deplasau în raioanele mai îndepărtate – Vulcăneşti, Ocniţa, Briceni, Cahul. Probabil că această şmecherie se mai practică şi acum pentru a nu atrage atenţia că utilizezi automobilul în alte scopuri decât cele de serviciu”.

 Svetlana COROBCEANU

 

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.