Ghimpu cere: Fără limba rusă în cursele avia spre Europa!

Joia trecută, în nava Companiei „Air Moldova” care zbura din Chişinău spre Veneţia, salutul şi instrucţiunile la bord s-au făcut în două limbi – în română şi engleză. Anterior, personalul navei sonoriza neapărat şi în limba rusă aceste mesaje. Deşi nu există un ordin oficial prin care s-ar renunţa la limba rusă în zborurile spre Europa, stewardesele „Air Moldova” ar fi primit un e-mail prin care li se aduce la cunoştinţă că nu mai trebuie să vorbească şi ruseşte în cursele spre Europa. Şi asta după ce liderul liberal Mihai Ghimpu şi-a arătat nemulţumirea chiar în avion, în timp ce se întorcea de la Bucureşti şi a ascultat instrucţiunile date de la bord şi în limba rusă.

Pe 10 septembrie curent, anunţurile în navele „Air Moldova” se mai făceau în trei limbi. Peste doar câteva zile, situaţia s-a schimbat. Un pasager aflat joi seara în avionul care zbura spre Veneţia a întrebat personalul navei unde-i limba rusă. Răspunsul a fost că aşa sunt noile instrucţiuni – fără limba rusă în cursele spre Europa! S-a întâmplat după ce liderul liberal Mihai Ghimpu a făcut scandal pe 7 septembrie curent în timp ce zbura cu o aeronavă „Air Moldova” dinspre Bucureşti spre Chişinău. Liderul PL şi-a exprimat nemulţumirea că trebuie să piardă timpul ascultând mesajul de salut şi instrucţiunile de bord şi în limba rusă, deşi este suficient ca acest lucru să fie făcut în limba română şi în cea engleză.

Ghimpu şi-a spus în voce oful

Deputatul liberal Oleg Bodrug, care era alături de Mihai Ghimpu în cursa din seara zilei de 7 septembrie, ne-a povestit cum s-a întâmplat totul. „După ce s-au făcut instrucţiunile şi în limba rusă, domnul Mihai Ghimpu a spus tare că nu înţelege de ce într-un avion care vine de la Bucureşti se anunţă instrucţiunile şi în limba rusă. E logic să se întâmple asta când avioanele vin de la Moscova sau din alte oraşe ruseşti, dar aşa… Majoritatea pasagerilor au fost de acord cu domnul Ghimpu şi chiar personalul din avion”, ne-a spus Bodrug.

Întârzierile sunt de vină

Solicitarea lui Ghimpu a fost luată în serios, dar „neoficial”. Personalul care deserveşte navele Companiei „Air Moldova” a primit instrucţiuni prin e-mail, chiar dacă nu există un ordin oficial în acest sens. Solicitat de JURNAL, PR managerul Companiei „Air Moldova”, Victor Chironda, ne-a spus că limba rusă a fost omisă poate la anumite curse aflate în întârziere. „Salutul şi instrucţiunea ocupă cam 5-7 minute pentru fiecare limbă. Respectiv, când avionul e în întârziere, s-ar putea să se omită salutul în limba rusă. Noi suntem o companie comercială şi facem tot posibilul ca clienţii noştri să se simtă cât mai confortabil, inclusiv vorbitorii de limba rusă. Pentru asta avem şi ziare în limba rusă la bord, şi chestionare, şi tot de ce au parte şi ceilalţi pasageri”, susţine Chironda.

„Nu o să renunţe”

La rândul său, Vladimir Cebotari, directorul Autorităţii Aeronautice Civile, susţine că fiecare companie are dreptul să decidă ce limbi să folosească la bord. „Din câte ştiu, „Air Moldova” nu o să renunţe la limba rusă de la bord. Ar fi o scădere a calităţii serviciilor, mai ales că mulţi conaţionali de-ai noştri sunt vorbitori de limbă rusă. În plus, compania are multe curse de tranzit, din Moscova spre Europa”, a declarat pentru JURNAL Cebotari.

Raisa LOZINSCHI-HADEI

The following two tabs change content below.
Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Ultimele articole de Raisa Lozinschi-Hadei (vezi toate)