„Fotografi şi clovni invizibili” de Val Butnaru, în premieră la Cluj

TEATRU POLITIC // Când un individ îşi părăseşte ţara, devine invizibil

Piesa „Fotografi şi clovni invizibili” de Val Butnaru a fost montată pe scena Teatrului „Puck” din Cluj Napoca, la secţiunea „Nocturne Social & Political Theatre”. Din distribuţie fac parte Anca Doczi, actriţă a Teatrului „Puck” şi Iulia Brezeanu, masterandă a Facultăţii de Teatru şi Televiziune de la Universitatea „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca. Regizorul spectacolului este Cristian Luchian, proaspăt absolvent al Facultăţii de Teatru şi Televiziune, aceeaşi universitate, (promoţia 2007-2010), clasa profesorului dr. Mona Chirilă. Cristian Luchian, la bază artist plastic şi designer, este directorul de imagine al Festivalului Internaţional de Teatru Underground / Undergroundfestival Arad.

Montarea spectacolului „Fotografi şi clovni invizibili” de Val Butnaru se încadrează în conceptul pe care regizorul Cristian Luchian şi actriţa Anca Doczi l-au promovat la secţiunea „Nocturne” a Teatrului „Puck” încă din 2008 – Teatru Social-Politic. Spectacolul a atins, din punct de vedere regizoral, problematica naţională a textului – încadrarea lui în zona de conflict politic a Basarabiei, referindu-se şi la alte aspecte social-politice: identitatea naţională, invizibilitatea individului care îşi părăseşte ţara, invizibilitatea sa culturală în contextul globalizării. De asemenea, spectacolul este o parabolă a teatrului, a artistului, care încearcă disperat să salveze ultimile rămăşiţe ale unei culturi cândva fascinante.

La deschiderea cortinei vedem un clovn trist, aşezat pe scenuţa lui colorată, care reprezintă un circ părăsit, cu pânza cortului ruptă, prinsă cu sfori pe care atârnă costume de acrobaţi, baloane desumflate. Clovnul suflă într-un fluier care şi-a pierdut muzicalitatea, alături de el e un acordeon imens, o tobă, un teatrino stricat şi câteva obiecte de uz personal, semn că el locuieşte aici de de mult, că luptă pentru a nu fi nevoit să părăsească acest circ. Clovnul trist este un individ fragil, dar angajat cu disperare în misiunea sa salvatoare. Din off se aude vocea gravă şi ameninţătoare a unei instanţe necunoscute, care îl va atrage în afara spaţiului său „sacral”. Iar la final clovnul se sinucide (pentru că un clovn nu poate funcţiona decât în spaţiul circului, purtându-şi masca), rămânând actorul care nici el nu mai este în stare să supravieţuiască în afara circului. Publicul este perceput ca „ceilalţi” – cei orbi, cu toţii invizibili –, ţinta spectacolului fiind să creeze acea angoasă a invizibilităţii şi a compromisului.

Aşa cum se specifică pe site-ul Teatrului „Puck”, proiectul „Nocturne Social & Political Theatre” nu promovează o ideologie, ci investighează modul de organizare a relaţiilor în societatea modernă. Teatrul „Puck” doreşte să transforme acest proiect de teatru experimental într-o fabrică de spectacol vivant, cu mecanisme care să proceseze şi să asambleze repertoriul autentic contemporan, pentru a dezvălui lumea pe care oamenii scenei şi spectatorii o traversează în momentul actual. Teza teatrului politic nu reprezintă o scufundare în trecut, ci o direcţie sensibilă la ritmul timpului.

Proiectul „Nocturne” promovează un tip de cultură care caută să se reinventeze permanent comunicarea interculturală, mesajul de intervenţie socială, repertoriul autentic modern, performance-ul experimental. Mai mult, Teatrul „Puck” vine în sprijinul tinerilor creatori de teatru, susţinând proiecte ale studenţilor de la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş Bolyai” din Cluj Napoca.

Cornelia Donţu