Formula Victoriei: muncă şi perseverenţă

Reţeta de succes a Victoriei Iachim, una din fetele care a luat 10 pe linie la Bac în sesiunea din 2013

Victoria Iachim de la Sireţi, Străşeni, este una dintre cele patru fete care au luat 10 la Bac în sesiunea curentă. Este o fată cu ochi albaştri care vorbeşte calm şi coerent, şi care ştie ce va face mai departe. Indiferent de domeniul de care vorbeşte, „munca” este cuvântul ce o caracterizează şi care explică performanţa sa. Până în acest moment, cea mai mare realizare a Victoriei este succesul pe care l-a avut la examenele de Bac, însă cu siguranţă e abia începutul.

Victoria este una dintre copiii care s-au născut în apropierea Chişinăului şi care se scoală cu noaptea în cap să vină la liceu, în cazul ei, este vorba de Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din municipiul Chişinău. Pentru ea, Bacul a fost cel mai important lucru din ultimii trei ani, acesta a fost scopul ei stabilit începând din momentul în care a păşit pragul liceului. Iată de ce examenele şi toată vânzoleala legată de camerele video nu au exercitat nicio presiune asupra ei.

Încordarea ca dopaj

„Dimpotrivă, încordarea m-a determinat să mă mobilizez şi să mă pregătesc mai bine”, relatează tânăra. Ceea ce le-ar putea reproşa autorităţilor este faptul că ar fi putut anunţa mai devreme condiţiile de susţinere a examenelor, şi nu cum au făcut-o acestea, după al doilea trimestru. „Dacă am fi fost anunţaţi mai devreme, ar fi luat meditaţii, ar fi fost mai concentraţi şi, ca rezultat, ar fi picat mai puţini.”

Consideră că fenomenul copiatului este într-adevăr unul negativ ce afectează învăţământul, şi „cel mai grav e faptul că este foarte răspândit”. „În anii trecuţi, se copia în mod demonstrativ. A copiat cea mai mare parte dintre elevi, însă nimeni n-a recunoscut. Sesiunea de Bac 2013 a demonstrat că cei care au intenţionat să copieze au ratat examenele, din cele 42% care au picat, „copiatorii” alcătuiesc majoritatea”, susţine Victoria.

Exigenţa trebuie să fie normă în educaţie

Menţionează că foarte mulţi liceeni manifestă indiferenţă faţă de carte, ştiind că vor copia. În opinia ei, exigenţa în domeniul învăţământului este un element indispensabil, „anume atitudinea ignorantă a profesorilor faţă de copiat îi încurajează pe elevi să tragă chiulul”. „Metoda de predare joacă un rol foarte important în demersul educaţional, nu în zadar, cu cei mai exigenţi profesori, elevii învaţă, însă cu cei care sunt mai loiali, nu învaţă deloc. Pe moment, elevul este motivat prin constrângere, „nu e cea mai bună cale, dar funcţionează”.

Nu crede că acţiunile Ministerului Educaţiei din anul curent vor determina un mai mare interes faţă de carte. „Acest lucru ar putea fi realizat prin mutaţii mai ample în domeniul social şi, în primul rând, printr-o atenţie deosebită a părinţilor pentru ca odraslele lor să înveţe mai bine. Reuşita la învăţătură nu este o reuşită spontană, ci rezultatul unui proces care începe în clasele primare, copiii trebuie încurajaţi de mici să înveţe”, opinează tânăra.

Anii de liceu au însemnat multă muncă

Pentru ea, „de altfel, şi pentru cei care s-au pregătit sistematic”, anii de liceu au însemnat multă muncă, multă perseverenţă şi dorinţa de a obţine ceva. Cea mai mare reuşită a sa din această perioadă sunt notele de 10 la Bac, „dacă unii profesori nu aveau încredere în mine şi m-au punctat mai jos de 10, au fost şi cazuri din astea, în schimb, am demonstrat că cunoştinţele mele sunt de 10”.

Vrea să se facă medic, deoarece îi place să salveze vieţi omeneşti, să fie alături de oameni. Optează pentru această profesie şi datorită faptului că este actuală, „întotdeauna sunt şi vor fi bolnavi”. În plus, biologia şi chimia a pasionat-o cel mai mult. „Şi încă mai este ceva la fel de important, întotdeauna am avut experienţe neplăcute cu medicii, de câte ori m-am adresat acestora, nu am beneficiat niciodată de serviciile pe care le-aş fi vrut eu. Iată de ce vreau să fiu un medic bun, vreau să dau tonul şi în acest domeniu”.

Răzbunarea ca raţiune

Va candida pentru un loc la Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Chişinău şi la o instituţie de acelaşi profil din România, după asta va decide într-o săptămână pentru ce instituţie să opteze. Califică drept „incorectă” propunerea lui Leancă legată de scurtarea perioadei de studii în România a tinerilor din R. Moldova. „Înainte de a adopta o asemenea decizie, guvernul ar trebui să îmbunătăţească învăţământul universitar de aici şi să asigure o piaţă a muncii. Mulţi tineri pleacă în România la studii, deoarece instituţiile de învăţământ superior din Republica Moldova sunt foarte corupte. În liceu, nu există o asemenea corupţie, unii colegi de-ai mei au recurs la asemenea metode, însă din ăştia sunt foarte puţini. În plus, unii profesori descurajează acest fenomen. În fine, pe mine nu m-a interesat acest lucru şi de aceea nu ştiu ce să vă mai spun”, se scuză tânăra.

Ilie Gulca