FNT 20, fără teatru basarabean

Festival/ O privire spre viitor

Organizat de Uniunea Teatrală din România, cu contribuţia Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional al României şi a Institutului Cultural Român, Festivalul Naţional de Teatru din Bucureşti (FNT) s-a desfăşurat între 30 octombrie şi 7 noiembrie, reuninind pruducţii scenice în care se poate întrezări, nici mai mult, nici mai puţin, viitorul teatrului, acest deziderat fiind punctat şi de Cristina Modreanu, selecționer unic și director artistic al FNT.

„Diversitatea felurilor în care artiştii vorbesc despre lumea de azi este o realitate peste tot în lume, prin urmare, nu mai poate fi ignorată în România. Am hotărât ca în 2010 să nu mai separăm producțiile independente de selecția oficială, în ultimii ani sistemul independent având o dezvoltare dinamică și benefică, asupra căreia vreau să atrag atenția”, remarcă Cristina Modreanu în caietul program al festivalului, ajuns la ediţia a 20-a.

În cadrul FNT Cristina Modreanu şi-a lansat volumul „Jurnal de selecţioner”, povestind despre „oboseala fizică la care ajungi uneori, alergând prin toată ţara”, despre unele „dezamăgiri profesionale (trupe deprofesionalizate, teatre lipsite de orice strategie, directori iresponsabili etc.)”, afirmând că totuşi, experienţa de selecţioner a fost una extraordinară:„ am în minte o hartă teatrală a României destul de exactă, plus o bună cunoaştere a teatrului lumii şi o reţea de contacte pe care o voi folosi în continuare pentru promovarea teatrului românesc”.

Nici un spectacol din R. Moldova nu a fost selectat pentru FNT

Amintim că Cristina Modrenau a fost şi la Chişinău, în decembrie 2009, ca invitată la Festivalul Naţional de Teatru din capitala R. Moldova, dar din cele câteva spectacole văzute în festivalul nostru, nu a selectat nici unul pentru FNT 20. Deoarece dreptul de a alege al directorului artistic al FNT îi aparţine în exclusivitate, e oarecum tardiv să regretăm că teatrul basarabean a lipsit la ediţia curentă a celui mai mare festival din România. După părerea noastră subiectivă,  în structura atât de stufoasă a FNT 20 s-ar fi găsit un loc şi unei montări din RM, dar ştiind cât de prost îşi promovează teatrele basarabene cele mai bune spectacole, cât de anemici sunt administratorii tupelor autohtone privind asigurarea vizibilităţii internaţionale a producţiilor din R. Moldova, nu ne rămâne decât să deplângem absenţa teatrelor noastre la Festivalul Naţional din Bucureşti.

Au fost prezenţi, în schimb, la FNT, actriţa Teatrului „Eugene Ionesco” Ala Menşicov, cronicarii dramatici şi criticii de teatru basarabeni Valentina Tăzlăuanu, Larisa Turea, Angelina Roşca, Svetlana Târţău, Larisa Ungureanu şi subsemnata, urmărind, secvenţial, un maraton teatral ce a implicat sute de nume de actori, regizori, dramaturgi, scriitori, eseişti, comentatori ai teatrului, zeci de scene, spaţii, locaţii cu destinaţie culturală.

Spectacole româneşti, competitive pe piaţa europeană

Constituit din modulele „Romanian showcase 3, Spectacole româneşti de top”, „Spectacole invitate din străinătate”, „Premiere în FNT”, „Dezbateri, conferinţe”, „Lansări de carte”, „Filme, noapte, teatru, dans”, festivalul i-a avut drept protagonişti pe renumiţii regizori români Silviu Purcărete („Regele moare” de Eugene Ionesco), Andrei Şerban  („Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman), Mihai Măniuţiu („Aici, la porţile beznei” după Euripide), Alexandru Dabija („Pyramus & Thisbe 4 you” după Shakespeare), Radu Penciulescu („Legenda marelui inchizitor” după Dostoievski), pe mai tinerii Radu Afrim („Herr Paul” de Tankred Dorst, „Miriam W.” de Savyon Liebrecht), Gianina Cărbunariu („20/20” de Gianina Cărbunariu) şi pe creatorii de teatru Krzysztof  Warlikowski din Polonia, laureat al Premiului Europa – Noi Realităţi Teatrale („Dybuk” de Szymon Anski şi Hanna Krall, Varşovia), Romeo Castellucci din Italia („Hey Girl!”), coregraful şi compozitorul britanic Billy Cowie („Trilogia stereoscopică”, o formă specială de proiecţie în 3 D), Matthias Langhoff din Germania („Măsură pentru măsură” după Shakespeare), Dominique Fataccioli din Franţa, Theatre du Bourg-Neuf („Mămăliga sau Cartea viţelului”, cu românca Codrina Pricopoaia în rolul principal).

Cultura bate criza?

Lansările de carte de la librăria Cărtureşti, conferinţele susţinute de George Banu, Alexander Hausvater, Tompa Gabor, Matthias Langhoff la Fundaţia George Baron Lowendal (e interesant că pictorul, scenograful, actorul George Lowendal a activat, în perioada interbelică, la teatrele Naţionale din Chişinău şi Cernăuţi), precum şi conferinţa „Actorul şi măştile sale”, din ciclul „Cultura bate criza”, moderată de Sorin Alexandrescu, avându-i ca invitaţi pe regizorul Mihai Măniuţiu şi pe cunoscuţii actori Marcel Iureş, Marian Râlea, Oana Ştefănescu şi Radu Amzulescu, eveniment găzduit de Aula Bibliotecii Centrale Universitare, proaspăt renovată (un spaţiu de o reală măreţie), au constituit tot atâtea oferte şi atracţii pentru profesioniştii, teoreticienii, artiştii participanţi la FNT, cât şi pentru cei care pur şi simplu admiră arta scenică, fără a încerca să-i explice farmecul.

Irina Nechit

The following two tabs change content below.
Irina Nechit

Irina Nechit

Irina Nechit

Ultimele articole de Irina Nechit (vezi toate)