Florin Marin, preotul de la Dereneu, Călărași: „Nimeni nu vede, nu ne aude. E strigător la cer!” // INTERVIU

Patru consilieri PDM-PSRM şi un grup de preoţi ai Mitropoliei Moldovei încearcă să facă legea la Dereneu, r. Călăraşi, deşi peste 400 de enoriaşi au semnat petiţii în care au solicitat ca biserica să treacă la Mitropolia Basarabiei. Preotul Florin Marin oficiază de 26 de ani slujbe în acest lăcaş. Nu a acumulat averi. Casa pe care a construit-o aparţine bisericii. La 5 martie curent, biserica a fost sechestrată de un grup de preoţi şi enoriaşi nemulţumiţi că lăcaşul a trecut în subordinea Mitropoliei Basarabiei. Decizia a fost luată în august 2017 cu acordul majorităţii locuitorilor satului. Detalii vă oferim într-un interviu cu preotul Florin Marin(foto).

– Părinte, locuiţi pe teritoriul bisericii, avându-i vecini pe cei care au ocupat lăcaşul. În ce măsură vă simţiţi în siguranţă?

Locuiesc pe teritoriul bisericii de 26 de ani. Aici mi-am construit casa, câteva anexe. Da, biserica este azi sechestrată. Uşile bisericii au fost devastate. Au intrat ca nişte barbari, parcă noi, preoţii de la Mitropolia Basarabiei, nu ne rugăm la acelaşi Dumnezeu. Toată răutatea aceasta vine nu atât din partea mitropolitului Moldovei, cât din partea episcopului de Ungheni şi Nisporeni, Petru Musteaţă. El şi-a trimis solii să vandalizeze biserica în a doua săptămână a Sfântului Post Mare, când lumea se roagă, încearcă să fie mai iertătoare şi mai bună. Au venit ca hoţii, au spart uşa, nemulţumiţi că biserica este înregistrată juridic la Ministerul Justiţiei şi, din august 2017, a trecut în subordinea Mitropoliei Basarabiei.

– Cine sunt persoanele care au tăiat cu un fierăstrău electric lacătul? De ce poliţistul de sector nu a intervenit, ci asista pasiv la această acțiune?

Într-un stat normal, poliţia trebuia să intervină, să-i reţină pe cei care au intrat ca vandalii în biserică. Am depus plângere şi la Comisariatul de poliţie, şi la Procuratura raionului Călăraşi. Nimeni nu vede, nu ne aude. E strigător la cer. Îţi vine să te duci în mijlocul Chişinăului să-ţi dai foc, Doamne fereşte, că sunt preot şi îmi scapă astfel de vorbe… Cei care au pătruns în biserică sunt mâna dreaptă a episcopului, secretarul eparhial, Vadim Corostinschi, stareţul Mănăstirii Hârbovăţ, Spiridon Marin, şi alţi preoţi care au contribuit la dezastrul acesta.

Bineînţeles că sătenii sunt indignaţi, timp de 26 de ani le-am botezat copiii, am oficiat cununii şi înmormântări, am trăit în comuniune cu oamenii. Se întâmplă ca pe vremea Mântuitorului, l-au primit cu bucurie mare în Ierusalim ca mai apoi să fie răstignit. Episcopul de Ungheni m-a răstignit pentru că este un om cu un orgoliu mare, care nu iartă. Doreşte să-şi demonstreze loialitatea faţă de Moscova, pentru că duce în fiecare lună dări de seamă la Moscova, arată câte biserici are, pe câte le mai strică. De când a fost numit în funcţie de Moscova, peste 30 de parohii din regiune au trecut, în urma unor conflicte, sub oblăduirea Mitropoliei Basarabiei, subordonată canonic Patriarhiei Române. Au plecat din cauza unor păcate ale acestuia, sunt nişte dedesubturi foarte murdare, pe care Dumnezeu le va scoate cândva la suprafaţă, nimic nu rămâne ascuns. De altfel, din punct de vedere istoric, nu a existat o episcopie de Ungheni şi Nisporeni, este o butaforie.

– Ce revendicări înaintează oamenii care s-au baricadat în interiorul bisericii, cine îi asigură cu hrană, apă?

Are Episcopia grijă de ei, aici mănâncă, dorm, au transformat biserica în grajd. Se vorbeşte că ar fi şi plătiţi cu câte 100-200 de lei fiecare. În total, sunt vreo 20 de inşi, care au ocupat biserica, stau pe rând, azi – unii, mâine – alţii. Cei mai mulţi sunt străini, nişte tipi dubioşi. Şi eu, şi primarul suntem intimidaţi şi chiar ameninţaţi cu moartea. Primarul, Elena Oaserele, a primit o scrisoare prin poştă în care este ameninţată că va fi împuşcată în cap. Eu sunt numit „ţigan borât”, „român”, „pleacă în România ta”. Sunt cetăţean român, dar am şi cetăţenia R. Moldova. Inclusiv Petru Musteaţă foloseşte astfel de expresii, dar, pe de altă parte, trece Prutul, aduce moaşte din România, cărţi, se victimizează că ar fi nevinovat, dar, când revine, îşi schimbă căciula.

– Ce v-a determinat să treceţi în subordinea Mitropoliei Basarabiei?

Am văzut mai multă duhovnicie, mai multă blândeţe, mai multă credinţă, milostenie şi iertare. Totodată nu suntem obligaţi să achităm taxe enorme. În calitate de preoţi ai Episcopiei de Ungheni şi, din păcate, nu toţi preoţii au curajul să spună, eram obligaţi să oferim între 2000 şi 5000 de lei, în funcţie de cât de mare e parohia. Pe lângă aceasta, se colectau bani pentru zile de naştere, ziua episcopului, bani pentru veşminte etc. Nu episcopul acumula aceste taxe, ci protopopul de Călăraşi, Grigore Dodon. Tensiunile au apărut imediat după ce am trecut în subordinea Mitropoliei Basarabiei.

– Cine s-a adresat în instanţa de judecată şi la ce etapă este procesul?

Patru cetăţeni din localitate împreună cu juriştii Episcopiei de Ungheni şi Nisporeni au depus o plângere în care au solicitat să fim trecuţi înapoi în subordinea Mitropoliei Moldovei. Mi s-a părut strigător la cer că judecătorul, Petru Harmaniuc, de la Judecătoria Chişinău nu ne-a acceptat ca parte în proces, chiar dacă suntem o unitate ortodoxă, religioasă, iar dreptul la credinţă al cetăţenilor este prevăzut de Constituţie. În calitate de reclamanţi figurează Nicolae Spânu, Ion Revenco, Constantin Stratan (consilieri locali PDM – n.red.) şi Mihail Gurschi. Cererea este îndreptată împotriva Ministerului Justiţiei. Judecătorul a decis să suspende până la soluţionarea definitivă a cauzei decizia Ministerului Justiţiei din 23 august 2017 prin care am trecut în subordinea Mitropoliei Basarabiei. Fără indicaţii de sus nu ar fi fost luată o atare decizie.

– Ce susţinere aveţi în această situaţie?

Am susţinerea credincioşilor, pe care i-am slujit timp de 26 de ani, a presei şi a lui Dumnezeu. Înainte să luăm decizia de a trece în subordinea Mitropoliei Basarabiei, s-a mers de la casă la casă. Au fost colectate peste 300 de cereri cu semnăturile oamenilor care au dorit acest lucru. Acum s-au mai acumulat vreo 200, trimise prin email, fax-uri de reprezentanţii diasporei, locuitorii care muncesc peste hotare şi care ne susţin. Reprezentanţii eparhiei care au venit „să facă ordine” aici au venit cu maşini luxoase, de zeci de mii de euro.

– Am înţeles că aţi construit o casă pe teritoriul bisericii, care nu este înregistrată pe numele Dvs., că ar exista chiar riscul să rămâneţi pe drumuri dacă instanţa decide să anuleze decizia Ministerului Justiţiei? V-a telefonat vreun politician de pe un mal ori altul al Prutului să vă asigure de susţinerea sa? Cum vă protejaţi familia de noii vecini cazaţi în biserică, când ieşiţi din casă?

Nu am primit niciun apel din partea niciunui politician, chiar dacă reportajele cu cele întâmplate pe teritoriul bisericii au cutremurat lumea. Verbal, am fost ameninţat şi de Constantin Stratan (PDM) şi de Roşca, o persoană care a fost anterior în conflict cu legea.  Locuiesc cu soţia. Avem şi un fiu care învaţă în România. Stăm cu frică. Ne uităm pe geam înainte de a ieşi afară, să nu fie cineva după uşă, să-ţi dea cu ceva în cap. Sperăm să se implice autorităţile.

Dacă cineva din cei revoltaţi a dat un ban, a devenit ctitor, l-a dat bisericii, nu mie personal. Să vină să ia gardul, poarta, nu să se creadă stăpân pe biserică. Biserica e a oamenilor.

Interviu realizat de Svetlana Corobceanu

The following two tabs change content below.