Oamenii lui Voronin în vizorul Procuraturii Generale

FLAGRANT // Statul a fost prejudiciat de milioane de dolari
Procuratura Generală a iniţiat, în comun cu Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, un control ce vizează utilizarea banilor publici de ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” la procurarea şi instalarea sistemului de securitate al aeroportului. În urma controlului, reprezentanţii celor două instituţii au depistat încălcări în valoare de milioane de dolari în gestionarea patrimoniului de stat.
La sfârşitul lunii martie 2009, la „Aeroportul Internaţional Chişinău” a fost lansat noul sistem de securitate aeronautică realizat de concernul „Elbit Systems Ltd” din Israel, firmă controlată de Samuel Roitman, patronul rutei Chișinău-Tel Aviv. Ca atare, sistemul de securitate aeronautică a costat circa 7,6 mil. de dolari. Însă, conform contractului semnat în aprilie 2007, „Aeroportul Internaţional Chişinău” se obliga să achite timp de 10 ani peste 30 mil. de dolari. Tranzacţia s-a efectuat prin intermediul firmei „SBC Aviation Ltd”, în spatele căreia, potrivit surselor JURNALULUI, se aflau persoane influente din fosta guvernare. Prin intermediul acestei firme şi datorită presiunilor de sus, a fost posibilă vânzarea a 16 staţii biometrice (e vorba de 16 computere dotate cu software – n.r.) la un preţ de circa 6, 1 mil. de dolari sau circa 68 de mil. de lei, preţul real al cărora, potrivit specialiştilor, e de aproximativ patru ori mai mic. Procurorii au depistat şi alte ilegalităţi comise în acest caz.
La 28 aprilie 2007, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile şi ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” au iniţiat procedura de procurare şi instalare a sistemului de securitate aeronautică din Israel prin intermediul firmei „SBC Aviation LTD”, sucursală a companiei „Supercom LTD”, despre care se spune că e controlată de controversatul om de afaceri canadian Boris Birstein. Această firmă a livrat Ministerului Dezvoltării Informaţionale utilaj pentru confecţionarea paşapoartelor. Potrivit contractului în cauză, societatea urma să primească nu mai puţin de 10 dolari din preţul fiecărui act de identitate.
Afacere vizată de Voronin, Molojen, Morei, Vizant
Proiectul de procurare a sistemului de securitate a fost examinat la 3 iulie 2006 în cadrul unei şedinţe speciale cu participarea lui Ion Morei, secretar al Consiliului Suprem de Securitate, Ion Ursu, director al Serviciului de Informaţii şi Securitate, Vladimir Molojen, ministru al Dezvoltării Informaţionale, Valentin Vizant, director ASAC, şi Victor Ostafii, director general al ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău”. Aceştia au avizat pozitiv proiectul.  Tranzacţia a fost posibilă prin firma intermediară după ce Colegiul ASAC a emis o hotărâre la 13 martie 2007, prin care a aprobat încheierea contractului cu compania „Elbit Systems Ltd” prin intermediul companiei „SBC Aviation Ltd” în calitate de reprezentant oficial al concernului israelian.
Astfel, în aprilie 2007, ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” a semnat contractul pentru livrarea sistemului de asigurare a securităţii aeronautice a 16 staţii biometrice în condiţii de leasing financiar internaţional cu compania „SBC Aviation Ltd” la preţul de 13, 8 mil. de dolari SUA. Proiectul urma să fie realizat în decurs de 18 luni. Condiţia leasingului a fost prezentarea garanţiei bancare. Garanţia bancară timp de zece ani ar fi costat întreprinderea de stat aproximativ 5 mil. de dolari. În total, plata pentru echipament plus 10% rata de leasing, plus cheltuielile pentru garanţia bancară, constituia peste 32 mil. de dolari. O sumă enormă în viziunea actualei conduceri a aeroportului.
Proiectul ar fi dus la falimentarea aeroportului
Prin implementarea acestui proiect, aeroportul nu ar fi avut bani pentru menţinerea şi dezvoltarea sa în decursul a zece ani.  Singura soluţie, potrivit actualei conduceri a aeroportului, a fost transformarea formei juridice a contractului din cel de leasing în cel de vânzare-cumpărare. În acest scop, a fost contractat un credit de la Banca de Economii în valoare de 12.550 mii de dolari în două tranşe cu punerea în gaj a patrimoniului întreprinderii. Ca rezultat, sistemul a fost procurat la preţul de 13, 8 mil. de dolari. „Am reuşit să economisim şi datorită faptului că o parte a datoriei în valoare de 6,5 mil. de euro faţă de Banca de Economii a fost refinanţată ulterior de BERD. Dacă Băncii de Economii trebuia să-i achităm o rată de 12 la sută, atunci Băncii Europene pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare îi plătim 6 % şi suntem mulţumiţi de această realizare”, a menţionat într-un interviu pentru JURNAL Roman Podcorâtov, directorul întreprinderii.
Potrivit acestuia, toată suma – 13, 8 mil. de dolari – a fost transferată „SBC Aviation”. Din această sumă, 7,6 mil. de dolari au fost transferaţi companiei israeliene, restul sumei – „SBC Aviation” pentru sistemele biometrice. Pentru acestea din urmă s-au achitat aproximativ 6,1 mil. de dolari. În prezent, aeroportul, deşi a procurat sistemul de biometrie, nu este utilizatorul acestui sistem. Acesta a fost oferit Serviciului de grăniceri. Şi aici interesul comercial al întreprinderii a fost lezat. Or, statul trebuia să cumpere sistemul biometric şi să-l dea Serviciului de grăniceri. O altă problemă ţine de obligaţia de mentenanţă. Contractul stipulează că, în cazul răscumpărării acestui sistem, aeroportul se obligă să plătească companiei „SBC Aviation” pentru mentenanţa sistemului de securitate 5, 44 % din suma contractului anual, ceea ce constituie 620 mii de dolari SUA anual. În viziunea juriştilor aeroportului, această sumă este dublă.
A fost iniţiată urmărirea penală
Potrivit procurorilor, prin operaţiunea de procurare a sistemului de securitate aeronautică au fost create condiţii economice în detrimentul întreprinderii de stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, fapt confirmat şi de experţii independenţi. Firma n-a fost selectată prin organizarea unui tender. Temeiul pentru selectarea firmei israeliene în lipsa licitaţiei l-a constituit abrogarea de către directorul ASAC, Valentin Vizant, la 3 aprilie 2007, a unor acte departamentale conform cărora achiziţia mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor de către întreprinderile de stat în domeniul aviaţiei civile se efectua prin licitaţie. Roman Podcorâtov, directorul „Aeroportului Internaţional Chişinău”, declara anterior că implementarea proiectului s-a aflat sub controlul strict al preşedintelui Vladimir Voronin. „Ni se cerea să urgentăm implementarea proiectului, primeam una după alta scrisori din partea dlui Vasile Tarlev şi Consiliului Suprem de Securitate. Pe marginea acestui proiect a existat o amplă corespondenţă, inclusiv o corespondenţă secretă trimisă pe adresa ASAC, de care aeroportul nu dispune sau nu a avut acces la ea”, afirma atunci Podcorâtov.
În urma încălcărilor depistate, Procuratura Generală a dispus începerea urmăririi penale în cauza delapidării averii străine în proporţii deosebit de mari de către factori de decizie ai Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi companiei „SBC Aviation LTD”.