Festivalul Național de Teatru, consacrat celor 30 de ani de libertate și democrație

Secvență de la comemorarea regretatului Alexandru Darie, regizor cu rădăcini basarabene

Cei 30 de ani de la evenimentele din Decembrie 1989, care au repus România pe harta democratică a lumii, sunt celebrați în cadrul Festivalului Național de Teatru de la București (FNT). Ajuns la cea de-a 29-a ediție, FNT se desfășoară în perioada 18 – 27 octombrie 2019. Pentru al cincilea an consecutiv, Festivalul Național de Teatru se desfăşoară sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României. Este un eveniment finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și Primăria municipiului București.

„Teatrul, clipa magică a Istoriei – este motto-ul din acest an al Festivalului Național de Teatru. Pentru că teatrul, precum o busolă în mijlocul degringoladei sociale, a avut mereu calitatea de a pune distanță și luciditate între el și abrutizare. A consemnat, prin spectacolele lui, perioade de ratări, dar și de fertile căutări. A avut puterea de a opri – magic – clipa, pentru acei oameni care încă nu și-au pierdut moralitatea. A pedepsit kitschul, a aplaudat speranța, a încurajat meritocrația – chiar și în acest timp istoric scurt, care s-a scurs de la Revoluție încoace. Teatrul poartă în el puterea de a o lua mereu de la capăt. De a fi martor, de a consemna epoci, dar și forța, prin mijlocirea creatorilor săi, de a lua atitudine atunci când totul pare să se năruiască”, a declarat Marina Constantinescu, directorul și selecționerul FNT, la deschiderea Festivalului Național de Teatru.

În zece zile de festival, putem urmări, pe diferite scene, 41 de producţii naţionale lansate în stagiunea 2018-2019, precum și patru spectacole străine, participante la prestigioase festivaluri internaționale. În cadrul FNT, au loc de asemenea conferințe, dezbateri, expoziţii, proiecţii de film, workshop-uri, la HUB-ul FNT (ARCUB Gabroveni).

De notat că în programul ediției curente a festivalului au fost incluse și producții realizate de regizori basarabeni, astfel, Petru Vutcărău a fost invitat cu „Avalanșa” dramaturgului turc Tuncer Cücenoğlu, spectacol montat la Teatrul „Regina Maria” din Oradea, iar tânărul regizor Dumitru Acriș e prezent cu piesa „Janna” de Yaroslava Pulinovici, montată la Teatrul de Nord din Satu Mare.

Rodica Mandache în „Republica Melania” de Irina Nechit, regie de Gelu Colceag, Teatrul Odeon

„Republica Melania”, în prima zi de festival

În chiar prima zi a Festivalului Național de Teatru, s-a jucat la Odeon „Republica Melania” de Irina Nechit, în regia lui Gelu Colceag, cu marea actriță Rodica Mandache în rolul principal, decorul fiind semnat de Adrian Damian. Eroina piesei, Melania, „nu împăiază doar păsări, ea știe de ziarul „Basarabia”, ea citește cărți bisericești, e abonată la ziarele din actualul mileniu, scrie singură note despre satul ei și, de-o viață, consemnează în caiete morții din Băxani. E un cronicar al satului său, un artizan al scrisului, un paznic al memoriei”, se menționează în caietul de sală al acestui spectacol care a mai fost selecționat în cinci alte festivaluri naționale, printre care și FITS Sibiu 2019.

Ceremonia inaugurării oficiale a FNT a avut loc în foaierul central al Teatrului Național din București, unde a avut loc vernisajul unei impresionante expoziții de scenografie, „Doina Levintza – experiment teatral”. După vernisaj, spectatorii au putut vedea un spectacol de dans impresionant venit din Algeria/Franța, „Ceea ce ziua datorează nopții”, în coregrafia lui Hervé Koubi.

Festivalul Național de Teatru a propus publicului și expoziția „O retrospectivă a libertății. Din arhive: afișe, fotografii și proiecții”, realizată după un concept propus de Marina Constantinescu, directorul artistic al FNT, și curatoriată de Irina Tapalagă. La deschiderea acestui vernisaj din 20 octombrie, Aura Corbeanu, directorul executiv al Festivalului Național de Teatru, a accentuat: „E important să înțelegem cât de importanți au fost acești 30 de ani în România pentru libertatea de creație, pentru libertatea de exprimare”.

Evenimentul consacrat regretatului Alexandru Darie (1959 – 2019), s-a desfășurat în sala arhiplină de la ARCUB, având ca punct de plecare ultimele două apariţii editoriale ale Editurii Nemira dedicate acestuia: „Alexandru Darie – spectacole de poveste” de Doina Papp și albumul de fotografie „Coriolanus – un spectacol de Alexandru Darie” semnat de Mihaela Marin.

Unul dintre cele mai interesante evenimente de la HUB FNT a fost o dezbatere despre critica teatrală de azi, în cadrul manifestării fiind lansate două cărți de maxim interes pentru breasla oamenilor de teatru: „Teatru în diorame. Discursul criticii teatrale în comunism. Fluctuantul dezgheţ 1956-1964 (Editura Tracus Arte, 2019)” de Miruna Runcan şi volumul colectiv coordonat de criticul Oltiţa Cîntec, „Teatrul.ro 30 – noi nume” (ediție bilingvă, Editura Timpul, 2019).

Figuri de politicieni de azi, în „Richard al III-lea”

Bogata ofertă a FNT îi permite spectatorului să surprindă o imagine de ansamblu a mișcării teatrale din România, de la ora actuală. Un spectacol reprezentativ pentru stagiunea reflectată în festival este „Richard al III-lea” de Shakespeare în regia lui Andrei Șerban, montat la Teatrul Bulandra, sala „Liviu Ciulei”. Precum se menționează în presă, acest spectacol poate fi considerat manifestul politic al lui Andrei Șerban, care a conceput și decorul piesei, costumele fiind create de Fruzsina Nagy, iar muzica e semnată de Raul Kusak.

Recunoaștem, în spectacol, figuri reale de pe scena politică a României de azi, caricaturizate, hiperbolizate, aduse în lumina adevărului, prin mijloacele expresive ale grotescului. O performanță actoricească de excepție realizează Marius Manole în rolul lui Richard, duce de Gloucester, ajuns mai târziu regele Richard al III-lea. În acest spectacol mai joacă George Ivaşcu, care a fost ministru al Culturii al României timp de 11 luni în 2018, apoi s-a reîntors la actorie şi îl interpretează, în spectacolul lui Şerban, pe Regele Eduard al IV-lea.

Ofelia Popii ne-a oferit un regal actoricesc, alături de partenerii săi, Marius Turdeanu, Cezara Crețu și Alin Turcu, în spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regie – Andrei și Andreea Grosu, producție a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu (scenografie de Vladimir Turturică).

Scenă din „Moș Nichifor” de Ion Creangă, în regia lui Alexandru Dabija, cu Marcel Iureș și Ruxandra Maniu, Teatrul Act

Un cod al iubirii universale în „Moș Nichifor”

Spectacolul „Jurnal de România. Timișoara”, regizat de Carmen Lidia Vidu, al Teatrului German de Stat din Timișoara impresionează prin sinceritate, onestitate, prin curajul de a analiza minuțios experiențele personale marcate de un context istoric traumatizant, privirea lucidă, critică asupra unor realități dramatice incluzând și componenta speranței. Din distribuție: Ida Jarcsek-Gaza, Tatiana Sessler-Toami, Daniela Török, Ioana Iacob, Olga Török, Silvia Török. Montajul foto-video, complex, original, e realizat de Cristina Baciu și Ovidiu Zimcea.

Un spectacol savuros, ingenios, construit cu migală și răspândind o căldură umană, o blândețe irezistibile – „Moș Nichifor” de Ion Creangă, ne-a redat încrederea în forța teatrului de a bucura, de a vindeca, de a ne face să ne privim pe noi înșine cu ochi uimiți, redescoperind surse ale revigorării personale și ale renașterii naționale. Alexandru Dabija a recreat, în acest spectacol, o mitologie a locurilor natale, un cod al iubirii universale, un limbaj al gesturilor arhetipale ce fac posibilă continuarea vieții. Actorul magician Marcel Iureș (Moș Nichifor), împreună cu luminoasa Ruxandra Maniu (Malca), par să ne prezinte o reluare a genezei, aducând pe scenă un Adam și o Evă proaspeți, autohtoni, de neînvins.

Festivalul Național de Teatru continuă, mii de oameni vin la reprezentații cu emoția de a participa la ritualul purificării prin artă.

Irina Nechit