Fenomenul Pokemon Go. Ce este bine, ce este rău

pokemon

De vreo două săptămâni lumea parcă a înnebunit. Pe străzi, grupuri de tineri, dar nu numai, fac mişcări ciudate cu telefoanele, nu prea sunt atenţi pe unde merg şi se bucură ca nişte copii când câştiga o bătălie la o arena virtuală sau când găsesc un monstruleţ rar. Fanii sunt încântaţi şi nu credeau să apară vreodată aşa un joc grozav, în timp ce mulţi alţii sunt uluiţi ca un joc repetitiv şi pe alocuri aberant a ajuns să acapareze milioane de oameni, scrie hotnews.ro

Succesul uluitor al Pokemon Go spune multe despre noi, oamenii. Ne uimesc lucrurile ciudate şi ilogice. Uneori ne este greu şi să mergem la chioşcul din colţ după o sticlă de apă, însă am hoinări kilometri întregi pentru a captura cu telefonul monstruleţi virtuali. Suntem în stare să ne punem şi viaţa în pericol când ceva ne place enorm, dovada că au fost şi accidente din cauza inconştienţilor care jucau Pokemon Go fără să se uite în jur. Iar acest joc ne-a împărţit în trei tabere: indiferenţii, cei care sunt topiţi după joc şi cei pentru care prinderea de monştrii virtuali este o groaznică pierdere de timp.

Ce are Pokemon Go la bază? Conceptul de realitate augmentată nu este nou, iar aplicaţii precum Layar şi Wikitude există de mulţi ani şi puteai, îndreptând telefonul spre diverse clădiri, să afli ce magazine, instituţii sau baruri se găsesc în ele. Însa ideea de realitate suplimentată cu diverse informaţii afişate pe ecranul telefonului nu a fost niciodată atât de interesantă precum s-a întâmplat din momentul lansării Pokemon Go pe 6 iulie.

De ce a avut succes

Jocul a fost succes din mai multe motive, în special deoarece îmbină intr-un mod excelent realitatea… reală cu cea augmentată. Când vrei să capturezi un pokemon, camera telefonului se deschide şi il vezi pe ecranul telefonului încadrat în peisajul din jur, iar hărţile din joc au la baza Google Maps, deci şi multe în comun cu realitatea.

Apoi un element extrem de important este legat de Pokemoni, monstruleţii de care mulţi au aflat în copilărie şi s-au ataşat de ei. Nintendo a avut – începând cu 1995 – un uriaş succes cu jocurile video bazate pe pokemoni şi simpaticele creaturi sunt cunoscute peste tot. Inserarea lor în joc a fost esenţiala pentru succesul acestuia, meritul fiind al dezvoltatorului american Niantic.

Un lucru extrem de special este faptul că jocul te încurajează să ieşi afară, să vizitezi cât mai multe zone şi să parcurgi cât mai mulţi kilometri pe jos pentru a găsi pokemoni rari şi pentru a „cloci” ouă virtuale din care ies pokemoni speciali. (în unele cazuri, trebuie să mergi chiar şi 10 km pentru ca pokemonul să iasă din ou).

Mergând pe străzi opreşti la punctele marcate cu albastru – „Poke Stops” şi poţi cu ajutorul lor observa detalii arhitecturale sau poţi afla cum se numesc clădiri pe lângă care ai trecut ani de zile fără să îţi fi păsat. Există, aşadar, şi o latură de cultură generală, daca ai răbdarea şi dorinţa de a o urma.

În plus, poţi intra în vorbă cu alţi oameni care joacă Pokemon Go şi poţi schimba impresii, mai ales ca se naşte o solidaritate între cei care joacă, in condiţiile în care foarte mulţi dintre cei care nu vor să audă de Pokemon Go îi privesc cu milă (şi uneori cu silă!) pe cei care au devenit dependenţi de capturarea micilor monştri.

Un rol în succesul jocului îl are şi ideea de colecţie. Trebuie să strângi cât mai mulţi pokemoni şi te bucuri când găseşti unul rar. Apoi trebuie să te ocupi de evoluţia lor şi să îi pui la luptă în arenele virtuale (gyms) care se găsesc în diverse locuri. Îţi alegi o echipă, fiecare pokemon are diverse punctaje, astfel că se găseste din plin şi ideea de competiţie şi este cât se poate de cuantificabilă. După o bătălie, monstruleţii trebuie „oblojiţi” cu poţiuni.

Pokemon Go poate să ajute la creşterea micilor afaceri, iar despre cum se poate întâmpla asta puteţi ciţi ceva mai jos. Cert este că jocul face un lucru pe care extrem de puţine aplicaţii le-au reuşit: scoate oamenii la plimbare şi îi poate duce către anumite locuri „fizice” unde pot cumpăra diverse lucruri. Dacă în general comerţul migrează din offline către online, la Pokemon Go pot avea de câştigat şi cei cu business-uri offline.

Textul integral, pe hotnews.ro