Femei bătute, fetiţe violate se întâlnesc în „Casa-M”

TEATRU SOCIAL // O cantitate enormă de lacrimi, în viaţă şi pe scenă

Umilirea celui mai slab capătă forme monstruoase într-o societate în care mizeria înfloreşte decenii la rând. Modul cum sărăcia, lipsurile, incultura, dezmăţul social se suprapun peste relaţiile tensionate din atâtea cupluri autohtone este ilustrat cu o înfiorătoare forţă de sugestie în spectacolul „Casa-M”, produs de Centrul de Arte Coliseum în cadrul unui proiect susţinut de OSCE Moldova. O cantitate enormă de lacrimi se varsă în cele peste nouăzeci de minute cât durează „Casa-M” – sunt lacrimi de milă, de revoltă, de furie, de neputinţă.

Vorbind deschis despre violenţa domestică

„Am plâns tot spectacolul”, spun mulţi dintre cei care au văzut montarea, prezentată în premieră la Centrul de Cultură „Ginta Latină”. Spectatorii, cutremuraţi de poveştile reale ale unor femei care au suferit şi continuă să mai sufere cumplit din cauza maltratărilor din familie, au senzaţia că trăiesc împreună cu personajele coşmarul violenţei domestice. Este remarcabil mixajul dintre procedeele teatrului social şi formula artistică de redare a materialului documentar, cules direct de la surse, adică de la femei agresate, de la fetiţe violate, de la soţii care şi-au ucis bărbaţii din cauza că nu au mai putut îndura bătăile şi batjocura din partea lor. „Războaiele” din familii basarabene în care băutura amplifică sărăcia şi viceversa, apar pe scenă în variantă povestită, acţiunea fiind dinamizată de ritmuri hip-hop, de poezie (un fel de cvasifolclor contemporan) şi de melodiile lui Bryan Adams, dintre care „Please, forgive me” sună ca un bocet în acest spectacol semnat de Luminiţa Ţâcu.

Precum se menţionează în programul „Casei-M”, spectacolul este bazat pe interviuri cu persoane reale, textul fiind scris în tehnica verbatim (precizăm că „verbatim” înseamnă cuvinte preluate de la cei intervievaţi) a teatrului documentar. Interviurile au fost realizate de echipa de creaţie la Chişinau, în câteva sate şi la închisoarea de la Rusca. La elaborarea textului şi la crearea versiunii scenice au participat, alături de regizoarea Luminiţa Ţâcu, şi actriţele Snejana Puică, Mihaela Strâmbeanu, Ina Surdu şi Irina Vacarciuc, tot ele întruchipând personajele, victime ale violenţei domestice.

Realităţi de coşmar în formă spectaculară

Realismul spectacolului este unul crud. Actriţele transmit frica femeilor maltratate faţă de agresori şi au curajul de a vorbi sincer, direct despre indiferenţa societăţii, despre probleme ce sunt adesea trecute cu vederea, dar care duc la abuzuri, la tratamente inumane şi chiar la crime. „Nu cred că există ceva sau cineva pe lumea asta care ar putea să aline durerea şi suferinţa femeilor cu care ne-am întâlnit. Le mulţumesc din suflet pentru curajul pe care l-au avut, pentru dorinţa lor de a ne vorbi, pentru puterea lor de a merge mai departe. Pe asta am clădit spectacolul”, mărturiseşte actriţa Mihaela Strâmbeanu. Colega ei de scenă, Snejana Puică, afirmă: „Spectacolul «Casa-M» îmi dă libertatea să vorbesc lucruri adevărate, şocant de adevărate, dar numai aşa ajung să-mi găsesc rostul în meseria mea. Să ştiu că cineva se va schimba, altcineva va conştientiza, cineva va găsi un răspuns sau va lua o atitudine”. Regizoarea Luminiţa Ţâcu îşi doreşte, de asemenea, „ca această formă de teatru să fie un instrument concret de schimbare, să provoace – „Casa-M” nu e o palmă sau o lovitură, e o atitudine, o poziţie, un cuvânt al unei echipe de creaţie, luat împotriva fenomenului de violenţă care degradează o societate”.

Spectacolul a stârnit deja reacţii din partea privitorilor, a organizaţiilor obşteşti, nonguvernamentale, a specialiştilor din domeniul legislaţiei, al drepturilor omului. Au avut loc discuţii agitate, dar obiective, mese rotunde, conferinţe, emisiuni televizate, iar autoarea montării, Luminţa Ţâcu, a obţinut Premiul pentru Egalitatea Genurilor, „Gender Equality Prize”, la finalul unui concurs iniţiat de Clubul politic al femeilor 50/50.

Irina Nechit

The following two tabs change content below.