„Federația Rusă preferă o clasă politică slabă, coruptă, șantajabilă pentru a păstra puterea”

Interviu cu deputatul european Siegfried Mureşan, membru al delegaţiei Parlamentului European pentru Republica Moldova

image-2014-12-4-18743111-70-siegfried-muresan

Eurodeputatul Siegfried Mureşan consideră că Republica Moldova poate fi în continuare „istoria de succes a Parteneriatului Estic” cu condiţia că va grăbi procesele de reformă necesare în vederea unei cooperări mai strânse cu UE. Din punctul său de vedere, politicienii de la Chișinău trebuie să le explice foarte clar oamenilor că Uniunea Europeană este alegerea cea bună şi că UE își dorește ca Republica Moldova, țările din vecinătatea estică să fie independente și puternice, în timp ce Federația Rusă le vrea slabe şi șantajabile.

– Stimate Domnule Siegfried Mureşan, până nu de mult, Republica Moldova avea toate componentele pentru a fi „o istorie de succes” a politicii europene de vecinătate. În urma ultimelor scandaluri, precum devalizarea băncilor de la Chişinău, vânzarea Aeroportului Internaţional Chişinău unor companii ruseşti, formarea coaliţiei minoritare PLDM – PDM, după alegerile din 30 noiembrie 2014, care se bucură de susţinerea comuniştilor în Parlament, ce şanse are R. Moldova în aspiraţiile sale europene?

Republica Moldova poate fi în continuare elevul-model al Parteneriatului Estic dacă implementează cu hotărâre reformele pe care și le-a asumat în parteneriatul cu Uniunea Europeană.

De altfel, este mai greu pentru un guvern minoritar să treacă legi și amendamente prin Parlament, însă aștept de la partidele proeuropene să fie puternice, să nu se lase șantajate de comuniști și să ducă Republica Moldova în continuare pe drumul spre Europa. Acesta este drumul bun pentru cetățenii Republicii Moldova. Prietenii Republicii Moldova sunt în Europa. Investiții, locuri de muncă, posibilități mai bune de școlarizare pentru cetățenii Republicii Moldova, toate vin din relația Republicii Moldova cu Uniunea Europeană. Este important ca forțele proeuropene de la Chișinău să fie unite și să nu se lase șantajate și controlate de comuniști sau de proruși.

– Summitul de la Riga a fost calificat drept un eşec pentru Parteneriatul Estic, ce concluzii aveţi dvs.?

A compara summitul de la Riga cu summitul precedent, de la Vilnius, este o eroare. Acela a fost un summit istoric, unde s-au luat decizii importante privind situația geopolitică în întreaga regiune și cu impact asupra întregii Uniuni Europene. Acum prioritatea este implementarea deciziilor luate atunci și de pe urma cărora cetățenii Republicii Moldova au de câștigat. Iată un exemplu concret: liberalizarea regimului de vize. Guvernul Republicii Moldova a făcut ceea ce avea de făcut în relația cu instituțiile europene, iar la sfârșit a reieșit un lucru concret, foarte important pentru cetățenii Republicii Moldova – călătoresc acum fără vize în Uniunea Europeană.
Liderii UE și-au reafirmat cu această ocazie sprijinul pentru statele din Parteneriatul Estic și le încurajează să grăbească procesele de reformă necesare în vederea unei cooperări mai strânse cu UE.

– Din păcate, ultimul sondaj al Barometrului de Opinie Publică din RM arată că numărul celor care sprijină apropierea de spaţiul euroasiatic îl depăşeşte cu 20% pe cel al susţinătorilor eurointegrării. Cum credeţi, de ce politicienii de la Chişinău nu explică cetăţenilor RM că prosperitatea vine din Vest?

Într-adevăr oamenilor trebuie să li se comunice mai mult și mai bine despre avantajele apropierii de Uniunea Europeană. Asta încerc să fac și eu. Politicienii de la Chișinău trebuie să le explice foarte clar și celor care încă nu sunt convinși că Uniunea Europeană este alegerea cea bună, că UE își dorește ca Republica Moldova, țările din vecinătatea estică să fie independente și puternice, în timp ce Federația Rusă le vrea slabe, șantajabile.

– Și care ar fi principalele avantaje pe care le oferă UE și pe care politicienii ar trebui să le explice mai bine? Dați-ne câteva exemple.

Politicienii trebuie să amintească de fiecare dată când au ocazia că Uniunea Europeană sprijină Republica Moldova atât financiar, cât și prin expertiză în procesele de reformă. Cel mai recent exemplu este cel de anul trecut, când Federația Rusă a decis impunerea embargoului pe produse moldovenești, iar UE a venit imediat în ajutorul Republicii Moldova și a eliminat complet cotele la importuri de vin și a ridicat cotele la importuri de fructe din Republica Moldova. Oamenii trebuie să știe aceste avantaje ale apropierii de UE.

Un alt exemplu: Uniunea Europeană alocă 15 milioane de euro pentru reformarea procuraturii din Republica Moldova. Uniunea Europeană ajută cu fonduri nerambursabile la întărirea instituțiilor din Republica Moldova și știm că Republica Moldova nu reușește să facă unele lucruri de una singură, la fel cum nici statele din Europa Centrală și de Est nu au reușit. Și România a avut nevoie de mulți ani pentru a-și reforma justiția; a fost un proces complex, făcut cu ajutorul Uniunii Europene.

Sunt lucruri pe care oamenii politici de la Chișinău au dovedit până acum că nu reușesc să le facă singuri și acolo Uniunea Europeană este dispusă să intervină de partea cetățenilor și să ajute ca aceste lucruri pe care oamenii le așteaptă de atâta timp să se înfăptuiască: justiție independentă, combaterea corupției, creșterea economică și așa mai departe.

– Dvs. aţi afirmat în repetate rânduri că R. Moldova a fost şi este cel mai mare beneficiar de fonduri europene dintre statele din afara UE, de ce avantaje va beneficia Chişinăul în următorii ani, dacă va continua parcursul european?

Exact. Republica Moldova este în momentul de faţă cel mai mare beneficiar de asistenţă financiară din partea UE, dintre statele din afara Uniunii Europene. În bugetul UE pentru următorii șapte ani, respectiv 2014 – 2020, sunt prevăzute între 600 şi 700 de milioane de euro, asistență financiară. Acești bani sunt pentru îmbunătățirea infrastructurii, pentru drumuri, căi ferate, șosele, poduri, îmbunătățirea capacității instituționale. De asemenea, avantaje sunt și în privința funcționării statului de drept, independenței justiției, combaterii corupției și depolitizării instituțiilor.
Avantaje există și vor continua să existe. Pe măsură ce implementăm procesele de reformă și Republica Moldova își respectă angajamentele asumate, vor fi tot mai multe beneficii pentru cetățenii Republicii Moldova. Liberalizarea regimului de vize este un succes concret, un beneficiu pe care cetățenii Republicii Moldova îl au ca urmare a reformelor implementate: acum călătoresc liber, fără vize, în Europa.

– Există ideea că un stat poate fi destabilizat prin corupţie. În opinia dvs., care e rolul Federaţiei Ruse în acest sens în statele din fostul spaţiu sovietic, inclusiv în RM?

O spun foarte clar: Federația Rusă preferă o clasă politică slabă, incompetentă, coruptă, șantajabilă și dispusă la orice compromis pentru a păstra puterea. Pentru Federația Rusă, oameni politici curajoși, care înțeleg că instituțiile statului trebuie să fie puternice, independente și să servească cetățeanul, sunt un impediment în dorința lor de a controla alte state.
Un stat nu va putea fi niciodată puternic și stabil economic dacă este condus doar de politicieni și de oameni de afaceri corupți. De aceea, unul dintre angajamentele asumate de Republica Moldova în momentul semnării Acordului de Asociere cu UE este reducerea corupției și consolidarea instituțiilor statului.
Sunt sigur că Federația Rusă are cunoștință de faptele de corupție de la Chișinău. Dar, dacă reformele statului de drept sunt implementate cum trebuie, dacă justiția începe să funcționeze, dacă politicienii corupți încep să plătească pentru faptele lor, așa cum au început să plătească în România, Federația Rusă n-o să mai aibă cu cine să destabilizeze Republica Moldova.

– Deputatul european Monica Macovei este de părere că PCRM n-a fost atras întâmplător la guvernare într-o perioadă importantă, când legile care au fost votate şi care presupun reforme ar trebui să fie implementate şi că această situaţie este convenabilă Federaţiei Ruse. Sunteţi de acord cu această aserţiune?

Vom monitoriza foarte atent acțiunile actualului guvern și așteptăm să păstreze țara în mod clar și irevocabil cursul spre Europa. Orice politician de la Chișinău – din Partidul Comuniștilor sau orice alt partid – care încearcă să împiedice implementarea acestor reforme, adoptarea legilor, amendamentelor în Parlament, acționează împotriva interesului Republicii Moldova și împotriva interesului oamenilor din Republica Moldova.
De aceea, în discuțiile cu liderii forțelor proeuropene de la Chișinău, le-am transmis să nu se lase șantajați de partidul lui Voronin, să nu facă nicio concesie prin care să se încetinească parcursul european al Republicii Moldova.
Aștept de la actualul Guvern să adopte legile în spirit european și să nu facă niciun compromis pe chestiunile importante cu Partidul Comunist.

– Există tot mai multe voci care susţin că R. Moldova este un stat captiv, condus de oligarhi, care şi-au subordonat instituţiile de drept. Drept exemplu în acest sens este jaful de un miliard de dolari din sectorul bancar, în urma căruia s-a văzut că instituţiile statului nu au întreprins nimic pentru a preveni acest flagel. Cum pot fi influenţaţi în aceste condiţii politicienii, liderii de partide implicaţi în această crimă, să continue procesul de reformare şi de consolidare a instituţiilor de drept?

În primul rând, trebuie trași la răspundere cei care sunt suspectați de fraude, de acte de corupție în sistemul bancar și trebuie recuperat prejudiciul până la ultimul leu. Acest lucru este esențial pentru redobândirea încrederii în sistemul bancar din Republica Moldova. După aceea, trebuie întărite legile privind supervizarea sistemului bancar pentru ca astfel de nereguli să nu se mai poată repeta niciodată în viitor.
Chiar în timpul vizitei mele la Chișinău, de la sfârșitul lunii aprilie, am afirmat că oamenii au dreptul să știe ce s-a întâmplat în sistemul bancar, mai ales dacă banii publici vor fi folosiți pentru acoperirea pierderilor. Primul pas a fost făcut între timp, a fost publicat Raportul Kroll. Procesul de reformare și de consolidare a instituțiilor statului pe care l-ați menționat anterior trebuie să aibă neapărat în vedere soluționarea acestui caz.