Familiile unui bloc din Chișinău, obligate să plătească apa consumată cât o grădiniță

„Avem contoare plătite din banii noștri, economisim fiecare picătură de apă și tot pe noi ne pedepsesc!”

Mai mulți locatari din strada Deleanu 3, sectorul Buiucani, se plâng că sunt obligați să plătească pentru tone de apă pe care nu le-au folosit, plătind astfel și apa vecinilor care nu au contoare individuale și sunt taxaţi doar pentru numărul de persoane înregistrate în apartament. Responsabilii de rezolvarea acestei probleme îi pasează pe păgubaşi de la o instituţie la alta. Șeful Direcției servicii comunale și relații cu furnizorul, din cadrul primăriei, Marin Crutoi, susține că astfel de probleme există în tot orașul, iar soluția o dă Legea 303 privind serviciul public de alimentare cu apă și canalizare, modificată în februarie 2018.

Familiile Pelin, Harti, Barbăneagră, Cecoi din strada Deleanu 3 se plâng că în septembrie 2017 au fost uimite să primească facturi pentru consumul de apă în care erau indicate pe lângă cei 6-10 metri cubi consumaţi, încă vreo 26-41 de tone. Pentru comparație, o grădiniță (de vreo 300 de copii) consumă, în medie, pe lună 100 de metri cubi de apă. Locatarii s-au plâns peste tot – la Întreprinderea Municipală pentru Gestionarea Fondului Locativ (ÎMGFL), la Primărie, la Întreprinderea Municipală INFOCOM, dar fără un rezultat.

„Mie mi-au venit 26 de tone de apă deasupra, am contor, știu exact cât cheltui. Vecinei i-au venit suplimentar 41 de tone de apă. De un an de zile ne plângem peste tot, dar problema nu s-a rezolvat. Cei de la Apă Canal când au venit, ne-au comunicat că contorul blocului nu lucrează cum trebuie, l-au schimbat, dar ce folos? Noi verificăm în fiecare an contoarele noastre, achităm câte 80 de lei ca să nu avem probleme, dar iată că oricum noi suferim”, ne spune Zinaida Pelin.

„Economisim fiecare picătură de apă”

Locatari susțin că au contoare pentru apă în apartament, iar datele sunt furnizate către Întreprinderea Municipală INFOCOM, care le compară cu cele de la contorul comun al casei, iar tonele de apă care sunt în plus sunt împărțite la toți locatarii blocului. Cei care au contoare sunt revoltați că trebuie să plătească și pentru cei care nu au contoare.

„Sunt persoane care nu au contoare, în apartament este înregistrată doar o persoană, dar trăiesc câte 6-7 persoane și cheltuiesc apă cât vor ele. Noi avem contoare pe care le-am achitat din banii noștri. Fiecare picătură de apă o economisim, dar tot pe noi ne pedepsesc!”, menționează o locatară.

După plângerile depuse au fost efectuate mai multe verificări de către angajații Apă Canal și cei de la Întreprinderea Municipală pentru Gestionarea Fondului Locativ, însă fără succes. „Am mers împreună să verificăm, dar nu toți ne-au deschis ușa, ne-au spus în față să nu ne apropiem de ușa lor, deoarece este proprietate privată”, susține doamna Pelin.

Am încercat să discut cu doi dintre proprietarii de apartamente care nu ar avea contoare de apă, însă am fost „rugată” insistent în limba rusă să îmi caut de treabă.

Au probleme şi proprietarii de gherete din spatele blocului

După ce au primit facturi cu zeci de tone de apă în plus, locatarii bănuiau că proprietarii gheretelor comerciale din spatele blocului s-ar fi conectat ilegal la apeductul blocului. Am discutat cu doi dintre proprietari care ne-au arătat contractele semnate cu Apă Canal și chiar contorul. Victor Isac ne spune că au fost verificați de câteva ori și la ghereta sa nu a fost depistată nicio problemă. Doamna Vera, proprietară a câtorva gherete din strada Deleanu 3, ne spune că toate serviciile de care dispune sunt separate de blocul de locuit.

„Avem contoarele noastre, am fost verificați de cei de la Apă Canal. Avem proiect la apă și aceasta vine tocmai de la strada Alba Iulia. Pot să vă spun că și nouă ne vin sume destul de mari. Diferența dintre datele de pe contorul nostru și cele de la contorul comun de pe strada Alba Iulia e destul de mare. Dar dacă pe locatari îi mai ia cineva în seamă, pe noi, agenții economici, nici nu ne ascultă, pur și simplu pot să ne deconecteze”, susține femeia.

Șeful ÎMGFL nu știe cum să rezolve problema, Crutoi de la primărie știe

Mina Doschinescu, șeful ÎMGFL, susține că locatarii nu indică informațiile corecte de pe contoarele de apă, iar pentru a-i pedepsi pe rău-platnici trebuie să se implice organele de ordine.

„În multe apartamente nu sunt contoare, în evidență e trecută o persoană, în realitate stau câte 7-8, dar plătesc apa pentru o singură persoană. Într-adevăr, oamenii care au contor în apartament și consumă doar 2-4 metri cubi de apă nu trebuie să achite adăugător alte 40 de tone pe care le folosesc cei fără rușine și fără contoare. Nu știu cum e de procedat, doar de mers cu poliția”, menționează Doschinescu. Solicitat de ziarul nostru, șeful Direcției servicii comunale și relații cu furnizorul, Marin Crutoi, ne-a spus că după modificarea Legii 303 din 22.02.2018 privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, fiecare locatar poate încheia un contract individual cu furnizorul de apă.

„În tot orașul există problema, din acest motiv în februarie 2018 a fost modificată Legea 303. Ea prevede următoarele: la cererea locatarului depusă către operatorul de apă, în cazul nostru Apă Canal, acesta din urmă e obligat în timp de 30 de zile să încheie contract de furnizare cu fiecare apartament în parte care a depus cerere, în așa mod contorul din apartament devine comercial. În cazul când oamenii au fost să vorbească cu vecinii și sunt amenințați, este vorba deja de serviciul de ordine publică”, susține Marin Crutoi.

Începând cu luna iulie, Apă-Canal Chișinău va atenționa consumatorii cu datorii despre riscul de suspendare a serviciilor, pe verso la factură fiind tipărit avizul de deconectare. În cazul neachitării plății în decurs de zece zile de la data limită indicată în factură, datornicii vor rămâne fără apă.