FALS: În Olanda, sunt luați copiii din familiile celor care nu tolerează comunitatea LGBT

La 23 octombrie curent, pe site-ul A-tv.md (Accent TV) a fost publicat articolul „В Нидерландах у противников ЛГБТ-сообщества начали отбирать детей (în traducere: „În Olanda, oponenților comunității LGBT au început să le fie luați copiii”), în care se menționează că instanțele de judecată din această țară emit hotărâri, prin care persoanelor învinuite de homofobie sau de orice alt tip de intoleranță față de minoritățile sexuale li se iau copiii. În articol se face trimitere la declarațiile pe care le-ar fi făcut Ombudsmanul Copiilor din Olanda Astra Marie Jacobs. În realitate, în Olanda, Ombudsman al Copiilor este cu totul altcineva, iar informația din articol este falsă și a fost preluată de A-tv.md de pe un site de satiră.

În textul articolului se spune, cu trimitere la site-ul Panorama.com, că acțiunea de scoatere a copiilor din familii” a început după intrarea în vigoare a unei legi, care prevede că persoanele suspectate de intoleranță față de comunitatea LGBT riscă să fie amendate sau decăzute din drepturile părintești. Autorul afirmă că în „mass-media locală”, sunt relatate situații când copiii persoanelor care nu recunosc că familiile LGBT sunt normale, sunt trimiși în „tabere de reeducare” de trei luni, urmând ca ulterior să fie înfiați de alte familii. În text este citată Astra Marie Jacobs, despre care jurnaliștii spun că ar fi Ombudsman-ul Copiilor din Olanda. „Potrivit Comisarului pentru drepturile copilului din Olanda, Astra Marie Jacobs, statul va lua toate măsurile posibile pentru a proteja generația tânără de „coșmarul intoleranței”, se menționează în articol.

Publicat pe un site de satiră, distribuit de site-ul afiliat socialiștilor

Site-ul A-tv.md citează ca sursă primară site-ul Panorama.com, care în realitate este pagina unei companii de consultanță în afaceri și nu a publicat un asemenea articol. De fapt, articolul cu pricina a apărut pe site-ul Panorama.pub, care se declară „publicație de satiră”, fapt specificat chiar pe prima pagină. „Noutatea” a mai fost preluată și de site-urile Cont.ws și vk.tula.su, pe ultimul fiind plasat la rubrica „Umor”. Imaginea care ilustrează articolul a fost preluată de pe un alt site și nu are vreo legătură cu Olanda. Accent TV a preluat textul integral, fără a verifica informația. Dacă ar fi verificat-o, ar fi aflat că numele Ombudsmanului Copiilor din Olanda este Margrite Kalverboer, și nu Astra Marie Jacobs, așa cum scrie în text. Acest lucru a fost confirmat pentru portalul Stopfals.md și într-un răspuns oficial al Instituției Ombudsmanului Copiilor din Olanda. „În articol se spune că instanța olandeză ia copiii de la părinți, doar pentru că părinții propagă idei homofobe. Nu cunoaștem să se fi aplicat astfel de proceduri în Olanda. De asemenea, nu există nici un comisar olandez pentru drepturile copilului, numită Astra Marie Jacobs”, se spune în răspunsul transmis de Serviciul de presă al Instituției Ombudsmanului Copiilor din Olanda.

Expert în domeniul drepturilor omului: „Dezinformează pentru a atrage cititori”

Solicitat să comenteze articolul publicat de portalul A-tv.md, Dumitru Russu, coordonator la Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM), a declarat pentru Stopfals.md că acest text încalcă atât drepturile minorităților sexuale, cât și drepturile tuturor cititorilor la o informație veridică. „În mod clar, această sursă dezinformează populația pentru a atrage cititorii. În goana după rating, este cultivată ura care, în caz că nu este anihilată, poate degenera în acte de violență. Regret iresponsabilitatea și lipsa de maturitate a celor care stau în spatele acestei redacții. Sper că oamenii sunt suficient de inteligenți să înțeleagă când sunt manipulați”, explică expertul. El amintește că instigarea la ură și discriminare este interzisă prin lege: „Discursul la ură este sancționat potrivit Legii cu privire la libertatea de exprimare, dar și a Legii cu privire la asigurarea egalității. În anumite circumstanțe, aceste fapte pot fi calificate chiar prin prisma legii penale”.

Stopfals.md a contactat redacția portalului A-tv.md pentru a obține o reacție, însă atunci când au aflat despre ce e vorba, cei de la redacție au închis telefonul și nu au mai răspuns.

Portalul A-tv.md este pagina web a postului de televiziune Accent TV, instituție media afiliată Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM). Proprietar al acestui post TV este Vadim Ciubara, fostul consilier al lui Igor Dodon, pe când acesta era președintele PSRM.

Rodica Malic

Stopfals.md

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)