„Există o relaţie strânsă între situaţia internă şi agenda europeană”

Interviu cu Iurie Leancă, ministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova

– Stimate domnule ministru, în cadrul recentei vizite a miniștrilor de Externe ai Marii Britanii, Poloniei și Suediei, s-a vorbit despre criza politică internă?

Această vizită am convenit-o cu acești miniștri mult înaintea acestei situații noi pe care o parcurgem acum. Obiectivul primordial al vizitei celor trei miniștri a fost unul care nu ținea de dezbaterea privind situația de moment. Vizita se înscrie în albia relațiilor pe care le avem cu țările membre UE și are un element absolut nou – prima vizită a unui ministru de Externe al Marii Britanii.

Am discutat în mod special două subiecte: situația internă din Republica Moldova și agenda noastră europeană. Există o relație strânsă între aceste două subiecte.

Pentru a reuși să realizăm obiectivele pe care ni le-am propus avem nevoie de stabilitate acasă, stabilitate care ar însemna totodată schimbări radicale în felul cum acționăm, cum funcţionează instituțiile. Cel mai important este să depășim calitatea de vecin și să trecem de la așa-zisa asociere politică la integrarea politică, devenind eligibili pentru extindere. Acesta este un obiectiv pentru următorii doi-trei ani.

Să nu fie o stabilitate care să se asemene cu o stagnare. Putem să realizăm aceste obiective doar dacă vom demonstra că ne asemănăm nu doar la chip, dar și la cuget celor din UE. Doar așa vom putea fi tratați în context individual. Acesta a fost și mesajul celor trei miniștri: aveți nevoie de continuarea reformelor, dar și de o logică în aceste reforme, nu atât pentru europeni, cât pentru voi înșivă, cetățenii RM. Despre aceasta ne-au vorbit William Hague, Radoslaw Sikorski și Carl Bildt. Domnul Hague a vorbit clar despre perspectiva de aderare la UE. Nu a fost un eufemism. Involuțiile politice de moment complică desigur realizarea acestor obiective.

– Schimbările radicale vor fi posibile până în 2014, anul următoarelor alegeri parlamentare?

Cred că până la finele anului 2014, dacă totul merge după calendarul firesc, fără alegeri anticipate, vom reuși să facem ca cetățeanul să vadă rezultatele reformelor în domeniul justiției, internelor, procuraturii, economiei și în domeniul social. Dacă reușim prin aceste schimbări să îi convingem pe cetățenii noștri, vor transmite mesaje foarte clare şi pentru partenerii noștri europeni.

Totuși am reușit să facem foarte multe lucruri. Nu în zadar suntem lăudați de partenerii noștri. Dar ne dăm seama că cetăţenii RM nu simt atât de mult schimbările.

– Există opinii că succesele RM pe plan extern sunt doar meritul Dvs. personal.

Unii mai zic că prin eforturile diplomației moldovenești se mușamalizează carențele pe care le avem acasă. Sunt afirmații speculative. Suntem într-o altă epocă decât cea care a fost chiar zece ani în urmă. Orice mișcare mică pe piață, stradă, din guvern se află nu doar în țara vecină, dar și pe cealaltă parte a polului. Nu poți să tăinuiești nimic astăzi. Nu poți să vii cu argumente că la noi totul e bine când toată lumea știe prin misiunile diplomatice, din presă despre problemele sistemice pe care le avem. Niciodată nu am ascuns problemele cu care ne confruntăm. Am arătat probleme de mentalitate, de sistem, de rezistență. Dar am afirmat că știm cum să le depășim și putem să le depășim împreună cu partenerii europeni. Ei au apreciat această deschidere.

Trebuie să ajungem la situația în care funcționarii publici să respecte legea. Din păcate, ceea ce s-a întâmplat acum o lună și jumătate a bulversat societatea. Toți știam că există corupție foarte mare, știam că anumite instituții nu funcționează conform legii, ci conform anumitor indicații date pe linie de partid. Evoluțiile respective au scos la iveală aceste probleme. Acum, dacă suntem inteligenți, vom putea lupta mai eficient cu aceste fenomene.

– Summitul Parteneriatului Estic va avea loc la Vilnius în noiembrie curent. Avem destul timp până atunci ca să semnăm Acordul de Asociere?

Până la ultima rundă de negociere a Acordului de Asociere și Zona de Liber Schimb, porneam de la premisa că putem finaliza foarte rapid negocierile. Porneam deci de la ideea că, după ce vom finaliza negocierile, vom putea relativ rapid să parcurgem perioada de parafare și apoi de semnare a Acordului de Asociere. Din păcate, colegii noștri europeni ne-au vorbit doar câteva săptămâni în urmă că procedura birocratică în cadrul Comisiei Europene este una mult mai lungă decât cea pe care noi o credeam fezabilă. Am avut o problemă de comunicare. Pot să-mi asum responsabilitatea pentru faptul că nu am aflat din timp care sunt aceste proceduri. Însă aceasta nu ne ajută acum.

Dar au spus-o cei trei miniștri. Semnăm sau nu semnăm la Vilnius ține doar de probleme tehnice, nu de probleme politice. Sper că în continuare vom da dovadă de evoluții pozitive. Dacă cineva va încerca să demită Guvernul, creând astfel pauze îndelungate prin alegeri anticipate, vă dați seama că chiar și parafarea acestui document se va amâna pentru încă o anumită perioadă. E foarte important să ne axăm pe abordarea etapizată. În primul rând, trebuie să finalizăm negocierile. Premierul a vorbit miercuri cu comisarul pentru Comerț, Karel De Gucht. Au stabilit ca la următoarea rundă de la mijlocul lunii martie să încercăm să finalizăm negocierile privind Acordul de Asociere și partea componentă a acestuia ce ține de Zona de Liber Schimb. Dacă reușim să parcurgem această etapă, să vedem de cât timp avem nevoie pentru a parafa acest acord. Considerăm că ar putea fi făcut în timpul președinției Irlandeze, în prima jumătate a acestui an. După aceea, trecem la pregătirea pentru Vilnius.

– Fiecare țară membră a UE trebuie să spună dacă este de acord sau nu cu semnarea Acordului de Asociere?

Parafarea e de competența Comisiei Europene. Pentru fiecare rundă de negocieri, Comisia Europeană solicită opinia unor țări membre care au interese pe anumite elemente ale Acordului de Liber Schimb. După ce parafăm, se consultă din nou opinia fiecărei țări. După semnarea Acordului, urmează procedura de ratificare în parlamentele naționale.

E foarte important că în momentul în care se semnează Acordul de Asociere va fi o clauză specială de aplicare provizorie pentru RM. Prin urmare, nu vom aștepta ca procesul de ratificare să fie finalizat. El ar putea să dureze un an, deoarece trebuie să treacă prin toate 28 de parlamente. Concomitent, vom implementa prevederile, Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb.

– Printre aceste 28 de țări pot fi și parlamente reticente.

Nu văd niciun motiv obiectiv de a nu ratifica. Obiectivul nostru este integrarea economică și asocierea politică. De la asocierea politică dorim să trecem la integrarea politică, astfel încât RM să devină țară candidat și, într-o anumită perspectivă, țară membră.

Acum, la Chișinău se află prima misiune de evaluare a planului de acțiuni privind liberalizarea regimului de vize. Sper că instituțiile RM vor da dovadă de responsabilitate. Am înțeles că interacțiunea este una bună.

 Dirk Schuebel spunea în cadrul unei conferințe de presă că, atunci când vom ajunge la semnarea acordului de liberalizare a vizelor, se va găsi o soluţie și pentru regiunea din stânga Nistrului.

În momentul în care vom obține regimul liberalizat de vize, cetățeanul, indiferent de viza lui de reședință, fie că e la Camenca, fie pe malul drept al Nistrului, din moment ce are un pașaport valabil al RM, va beneficia de prevederile acestui regim liberalizat. Sunt convins că cei care locuiesc în regiunea transnistreană și au dreptul la pașaport moldovenesc vor fi stimulați să solicite cetățenia RM. Asta va permite să apropiem cele două maluri și să reintegrăm RM.

Interviu realizat de Vadim Vasiliu

 

 

 

The following two tabs change content below.