Electorală cu seminţe de pătrunjel şi fete îmbrăcate sumar

TEHNICI ELECTORALE // În actuala campanie electorală, partidele politice şi unii candidaţi independenţi au aplicat tehnici de PR politic utilizate în Federaţia Rusă şi România.

Anostă la început, actuala campanie electorală a devenit mai dinamică către mijloc şi final, susţin experţii. Campania se deosebeşte de cele precedente şi graţie deschiderii unor posturi de televiziune care au organizat dezbateri libere, depăşind formatul de monolog cu care s-a obişnuit publicul, în special în anii guvernării comuniste.

Cadouri cu marca partidelor

Şi în actuala campanie s-a recurs la cadouri oferite alegătorilor. Astfel, strategii PD s-au remarcat prin originala idee de a oferi drept cadou alegătorilor seminţe de pătrunjel, ceapă şi morcov împachetate în pliculeţe cu imaginea liderului şi siglei partidului, fapt pentru care au fost sancţionaţi de CEC. Nu se duce cu mâinile goale la întâlnire cu alegătorii nici PCRM. Igor Dodon a descins în Ciocâlteni cu două icoane, Mihai Ghimpu a mers la Peresecina cu o medalie pe care a înmânat-o, în calitate de preşedinte interimar, unui fost preşedinte de colhoz. PLDM s-a deplasat în teritoriu cu echipe mobile de medici liberal-democraţi ce au oferit consultaţii pentru 3000 de cetăţeni.

Nu mai puţin insolite sunt şi spoturile publicitare ale unor formaţiuni, cum ar fi cel al PRM. Experţii partidului vor să sporească încrederea votanţilor utilizând formele unei tinere care i se adresează iubitului cu rugămintea: „Aş vrea un partid nou care nu a fost la guvernare până acum…”.

Potrivit specialiştilor, dintre tehnicile de PR politic nu a lipsit nici diversiunea informaţională. Spre exemplu, cazul în care PCRM a folosit presupunerile unei bătrâne în vârstă de 76 de ani în legătură cu inundarea intenţionată a trei localităţi din RM aflate pe Prut pentru a salva un oraş aflat pe malul Dunării din România.

Exploatarea religiei

Preşedintele Asociaţiei specialiştilor în relaţii publice, Ludmila Andronic, susţine că ar fi fost binevenită o campanie mai bătăioasă cu mai multe intrigi deoarece oamenii, prin ignorarea referendumului, au demonstrat dezinteresul lor pentru exerciţiul votului.
„A fost utilizat un spectru larg de tehnici de PR politic, în primul rând, tehnici preluate din străinătate. Se simte influenţa specialiştilor de la Moscova, Bucureşti. Lansarea PD-ului a avut loc după modelul american, cu utilizarea efectelor speciale, lumini, sunet, mişcări regizate din timp.

Tehnologiile utilizate de staful Partidul Umanist au fost folosite anterior în Federaţia Rusă. E vorba de utilizarea în campanie a unor valori sacre, precum confesiunea. Până acum, nimeni nu a folosit factorul religios în halul acesta într-o campanie electorală în Republica Moldova”, a spus Andronic.

„Scandalurile n-au atins cote maxime”

Potrivit expertului, campania nu este lipsită nici de elementul de scandal. „Aş remarca acţiunile de devoalare a mafiei la care a recurs Partidul pentru Neam şi Ţară şi răspunsul din partea PD care, abia spre final, l-a scos în faţă pe finanţatorul partidului, Vladimir Plahotniuc, plasându-l pe locul doi pe listă. În locul PD-ului, acum aş da o explicaţie în acest sens”, a mai spus Andronic.

Analistul politic Anatol Ţăranu consideră, însă, că actuala campanie nu s-a deosebit prea mult de cele precedentele. „Un element important îl constituie existenţa mai multor televiziuni care oferă dezbateri deosebite de cele pe care le-am avut. Scandalurile au fost parte importantă a actualei campanii, dar acestea n-au atins cote maxime. Încercarea Partidului pentru Neam şi Ţară de a lupta cu mafia s-a axat în exclusivitate pe această tematică, ignorând celelalte teme importante pentru electorat. În viziunea mea, campania antimafie a fost organizată neprofesionist şi cred că rezultatele se vor dovedi pe potrivă”, a mai spus analistul.

Svetlana Corobceanu