„După un simulacru de dezbateri, se dă frâu liber spălării banilor”

Mai multe ONG-uri din România, între care Expert Forum (EFOR), Centrul Român de Politici Europene (CRPE), Freedom House-România şi Grupul de Dialog Social (GDS) cer suspendarea finanțării pentru R. Moldova, dacă Parlamentul de la Chișinău adoptă așa-numita lege pentru „liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”.

Semnatarii petiţiei solicită demnitarilor români şi opoziţiei să pregătească măsuri, inclusiv suspendarea finanţării prin împrumutul de sprijin bugetar (şi alte formule de asistenţă financiară), dacă Parlamentul de la Chişinău va adopta liberalizarea capitalului.

Potrivit ONG-urilor din România legea în cauză ascunde sub un nume aparent european prevederi prin care:

  • se pot spăla banii negri obținuți din tranzacții obscure sau prin offshore-uri (prin liberalizarea capitalului de către persoane fizice, cu interdicția investigării provenienței capitalului),
  • se iartă funcționarii publici care nu și-au declarat până acum averea, oferindu-le posibilitatea de a declara orice capital cu plata a doar 2% din valoarea acestuia,
  • se acordă amnistie fiscală pentru penalitățile acumulate de persoanele fizice și juridice care practică activitate de întreprinzător la plata taxelor și impozitelor, cu condiția achitării datoriilor,

ONG-urile din România precizează că proiectul de lege a fost adoptat în mare viteză de Parlament în primă lectură, la doar două săptămâni de la înregistrare, după un simulacru de dezbateri cu societatea civilă și instituțiile publice care a durat două ore, fără avizul Guvernului și al expertizei anticorupție.

Semnatarii petiţiei mai spun că această lege reprezintă o puternică lovitură dată eforturilor anticorupție susţinute de partenerii Republicii Moldova, principala condiție pentru sprijinul bugetar internațional. Ea demonstrează cinismul politicienilor proeuropeni de la Chișinău, care pretind că fac reforme, dar deghizează o măsură antieuropeană sub un nume proeuropean („liberalizarea capitalului”) pentru a deruta atât partenerii străini, cât și publicul moldovean. În plus, viteza cu care s-a adoptat legea în prima lectură arată că reformele cerute de finanțatorii internaționali sunt îndeplinite doar parțial și cu întârzieri nu din cauza „instabilității politice”, așa cum se pretinde, ci din cauza lipsei de reală voință politică.

„Orice stat suveran are dreptul să adopte în anumite momente politici speciale, ne-ortodoxe, pentru rezolvarea unor blocaje. Însă în democraţie asta se face după o documentare a experienţelor similare şi o consultare reală şi îndelungată cu publicul, în special atunci când e vorba de amnistii fiscale, care creează în mod inevitabil inechitate de tratament între contribuabili şi pun sub semnul întrebării întreaga logică a colectării de taxe şi impozite, generând pericolul delegitimării întregului sistem fiscal în ochii cetăţenilor. O asemenea consultare, care să ducă la o soluţie echilibrată şi legitimă, nu a existat. În aceste condiţii, finanțarea Republicii Moldova cu bani publici românești și europeni, în condițiile în care se dă frâu liber corupției și spălării banilor, este inacceptabilă.”

„În calitate de contribuabili români şi societate civilă preocupată de buna guvernare la Chişinău, solicităm actualei și viitoarei opoziții din Parlamentul României să sprijine Guvernul în reconsiderarea împrumutului de sprijin bugetar pentru Republica Moldova dacă actuala formă a legii „liberalizării capitalului și stimulării fiscale” trece şi în a doua lectură. De asemenea, solicităm opoziției să monitorizeze cu atenție folosirea banilor acordați până acum de Guvernul României către Republica Moldova. Contribuabilul român trebuie să fie informat dacă banii săi sunt folosiți pentru reforme și nevoi reale în Republica Moldova sau pentru a compensa banii irosiți prin corupție și crimă organizată”, conchid semnatarii declaraţiei.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)