„Dulce plai”, gura de rai de la Todireşti

O tânără din Todireşti, Ungheni, a pus pe roate o afacere cu miere iniţiată de părinţii săi

Putea obţine cu uşurinţă un job în domeniul bancar ori finanţe, dar a ales să-şi dezvolte propria afacere în domeniul apiculturii. Eliza Mămăligă, o tânără de 24 de ani, din satul Todireşti, Ungheni, a creat propriul brand pe piaţa mierii şi a pus pe roate o primă întreprindere socială prin care încearcă să promoveze beneficiile consumului acestui produs şi utilitatea albinelor pentru mediul înconjurător. Părinţii săi, Anatol şi Margareta, se îndeletnicesc cu apicultura peste 30 de ani. Au circa 200 de stupi în grădină. Apicultura nu e o îndeletnicire uşoară, spun ei, dar dacă depui suflet şi eşti cu iniţiativă, investiţiile se răscumpără la scurt timp şi îţi oferă un venit care să te scutească de grija zilei de mâine.

fetele.f.nadea roscovanuÎn Republica Moldova, sunt sute de apicultori. Unul dintre ei este Anatol Mămăligă din Todireşti. Până mai ieri, îşi vindea mierea la un preţ nu chiar convenabil comercianţilor sau o desfăcea cu multă dificultate la piaţă. Acum doi ani,  Eliza a absolvit Academia de Studii Economice. A beneficiat de o bursă pentru un schimb de experienţă la Hamburg, Germania. Acolo i-a venit ideea de a deschide o afacere. Şi nu oricare alta, ci având la bază activitatea părinţilor. Întoarsă în Republica Moldova, a consultat un specialist în branding. „Am analizat o sumedenie de expresii, noţiuni, căutam o denumire care să amintească de tradiţia românească. Până la urmă, am decis: ‘Dulce plai’. Este reprezentativ pentru produsul nostru”, spune tânăra.

STATISTICI

În Republica Moldova se înregistrează unul dintre cele mai mici consumuri de miere pe cap de locuitor, acesta fiind de 40 g faţă de 500–600 g în UE. Iar în Germania, consumul este de circa 1, 8 kg în mediu pe an. Factorul determinant ar fi diferenţa de venit între locuitorii R. Moldova şi cei ai Germaniei, dar, de asemenea, gradul scăzut de informare privind beneficiile mierii pentru sănătate – vitamine, enzime, aminoacizi, precum şi cea mai sănătoasă sursă de energie.

Preţul pentru un borcănaş de miere ambalat frumos e de circa 25 de lei. Astfel, preţul pentru un kg de miere e aproape dublu faţă de cel obţinut de părinţi de la comercianţi. „M-am implicat în afacere din 2012. Mai am doi fraţi pasionaţi de apicultură. Şi eu, la rândul meu, încerc să învăţ totul de la tata, cum să creşti şi să îngrijeşti albinele, procesarea şi îmbutelierea mierii”.

Cu prăjituri cu miere la „Fabricat în Moldova”

Între timp, tânăra şi-a propus să-şi diversifice marfa, a contractat o firmă din România de la care importă ceai de muşeţel. Îl vinde la pachet cu mierea în cutii cu design frumos. Îşi desface mierea în câteva magazine şi pe internet. În plus, întreprinderea a început să realizeze lumânări decorative.

Cele mai deosebite dintre acestea sunt turnate în forme speciale. Dar sunt şi lumânări modelate de mână. Eliza a participat la câteva expoziţii cu produsele ei. La expoziţia „Fabricat în Moldova” din acest an a decis pentru prima oară să se prezinte pe lângă celelalte produse, cu biscuiţi, prăjituri şi pop-corn glazurat cu miere.

„Mai întâi, vrem să vedem reacţia cumpărătorilor, apoi ne gândim să investim în producere. E foarte important nu doar să-ţi vezi rodul muncii de un an, ci şi să ştii cum să-ţi individualizezi produsul şi să-l desfaci”, spune tânăra. Expoziţia sa se bucură de o mare atenţie din partea vizitatorilor. Pe peretele din spate au fost afişate mai multe desene ale unor copii. Spre deosebire de alte întreprinderi, „Dulce plai” este o întreprindere socială, remarcă tânăra.

„Noi promovăm beneficiul consumului de miere. Avem un  proiect pentru copii realizat în câteva şcoli, în cadrul căruia îi informăm despre importanţa albinelor în natură. Organizăm diferite concursuri, punem accente pe calitatea produsului. Cei care consumă miere trebuie să ştie că investesc în sănătate”, mai spune Eliza.

Muncesc cot la cot întreaga familie

Margareta Mămăligă, mama tinerei, spune că nu-şi poate concepe gospodăria fără stupii cu albini din curte. Soţul e cel care le creşte şi le îngrijeşte, ea a învăţat să proceseze mierea. Fiica – să promoveze produsul. „Eliza este plină de idei, abia reuşim să le aplicăm. Dar este evident că anume astfel ar trebui să ne promovăm produsele, investind într-un brand şi promovând calitatea”, spune femeia.

La rândul său, tatăl fetei, Anatol Mămăligă, se arată mândru că i-a „molipsit” pe copii de pasiunea sa. „E greu să vinzi astăzi mierea în RM. E greu şi să te ocupi de albinărit în lipsa livezilor. Câţiva ani, am vândut mierea comercianţilor la un preţ de nimic, apoi am încercat să o exportăm în Belarus. Ideile Elizei sunt foarte bune. Mierea a luat forma unui produs atractiv, care poate fi vândut în magazine. Merită să investeşti în promovare. Visăm să o putem exporta”, spune apicultorul.

The following two tabs change content below.