Drumuri noi şi găuri vechi

Achiziţii netransparente şi abateri procedurale la lucrările de reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor din mun. Chişinău

dsc_0166filat-procesnadea-roscovanu-photo

Foto: Nadea Roşcovanu

Licitaţii trucate, drumuri noi cu fisuri şi fără trotuare şi fără acces pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii, întârzieri de finalizare a lucrărilor, materiale necalitative, contracte adiţionale la cele de bază şi multe alte încălcări arată un raport al Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”. Funcţionarii primăriei neagă ilegalităţile depistate, sugerând că problemele ar trebui analizate mai profund.

Procesul de monitorizare a vizat achiziţiile publice pentru lucrările de reabilitare a drumurilor de pe str. A. Russo, Prigoreni, bdul Ştefan cel Mare şi Sfânt, Ion Dumeniuc, Humuleşti, V. Alecsandri şi bdul C. Negruzzi din Chişinău în 2012–2016. Bugetul total al acestor lucrări constituie în prezent de 437,2 milioane de lei şi au fost acoperite din surse proprii, precum şi din contracte de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Corporaţia Financiară Internaţională (IFC). Relevăm că Primăria mun. Chişinău alocă anual circa 3% din buget pentru reparaţii capitale şi 9% pentru reparaţii curente.

Din cele şapte drumuri monitorizate, şase au fost supuse unor reparaţii capitale, iar unul a fost reabilitat recent cu lucrări de întreţinere curentă. Economistul de la „Expert-Grup”, Iurie Morcotîlo, moderatorul mesei rotunde, a realizat prima analiză despre bdul Alecu Russo din capitală. El a constatat abateri în procesul de selectare a companiei câştigătoare. „A fost modificat grupul de lucru atât la anunţarea ofertelor, cât şi la evaluarea lucrărilor. Acest aspect nu a fost menţionat în procesul verbal. În plus, ordinea de constituire a grupului de lucru a fost semnată şi a ieşit după lansarea anunţului de invitaţie la licitaţie”, a observat Morcotîlo.

„Coincidenţe ciudate”

„Un alt aspect este că trei persoane nu au semnat declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate: primarul Dorin Chirtoacă, viceprimarul Nistor Grozavu şi Petru Ghilaş”, a subliniat el. O altă problemă depistată a fost faptul că două companii care au participat la licitaţie – SC „Delta ACM 93” SRL şi SC „Straco Grup” SRL – au o lungă colaborare pe piaţa românească. Expertul bănuieşte că aceste companii şi-ar fi coordonat eforturile pentru a depune oferta pentru achiziţia publică la reparaţia bdului Alecu Russo. El a calificat drept coincidenţă ciudată faptul că suma contractului final coincide cu cea indicată în planul de achiziţii.

Un alt indicator este că nu există concurenţă în astfel de achiziţii sau companiile şi autoritatea contractantă şi-au coordonat eforturile ca să câştige licitaţia strict la suma din devizul de lucrări.

Drumuri noi cu crăpături şi fără trotuare

În ce priveşte calitatea lucrărilor pe bd. Alecu Russo, consultantul Expert-Grup Andrei Ababii a declarat că „după un an de la reparaţia capitală, pe bdul A. Russo au apărut fisuri şi crăpături. O parte dintre acestea sunt pe toată lăţimea drumului, iar cele longitudinale, pe porţiuni de peste 20 de metri, mai ales în zona intersecţiei cu str. Dimo, în regiunea sensului giratoriu de pe str. M. Sadoveanu şi la staţiile de transport public. Într-o stare deplorabilă sunt trotuarele tehnice construite pe timp nefavorabil. Din această cauză, pe stratul de asfalt a apărut vegetaţie”, a observat el.

Astfel, în opinia consultantului Expert-Grup, proiectanţii nu au estimat adecvat proprietăţile straturilor constructive ale structurii rutiere şi reţeta mixturii asfaltice. „În consecinţă, ar putea să aibă loc o deteriorare accelerată nu doar a îmbrăcămintei drumului, ci şi a straturilor portante”, a mai spus el.
Andrei Ababii a recomandat efectuarea de urgenţă a unor teste privind capacitatea portantă a structurii rutiere pe partea carosabilă, în baza cărora să fie întreprinse acţiuni pentru a stopa degradarea acesteia.

dsc_0169filat-procesnadea-roscovanu-photo

Chişinăul fără trotuare

Probleme grave au fost semnalate la construcţia trotuarelor cârpite cu asfalt de calitate proastă. De asemenea, au fost depistate încălcări la amenajarea bordurilor. Unele dintre acestea sunt aplicate incorect, materialul este de calitate proastă sau au avut o exploatare incorectă. „În timpul monitorizării, nu au putut fi identificate cauzele deteriorării pieselor. De asemenea, în regiunea Spitalului ‚Sf. Treime’ nu au fost instalate semafoare dotate cu semnale sonore”, a semnalat expertul.

„Într-o perioadă atât de scurtă de la încheierea lucrărilor, nu ar trebui să apară fisuri şi crăpături transversale pe segmente atât de mari”, a mai afirmat el. Conform proiectului, trotuarele trebuie să aibă lăţimea între 1,2–1,0 m şi 0,5 m. Însă, în realitate, lăţimea începe de la 0,9 m sau, în genere, porţiunea rezervată pitonilor lipseşte. „Cea mai mare problemă este lipsa accesului pe trotuare a persoanelor cu dizabilităţi”, a subliniat Ababii.
Pe unele artere reparate în septembrie curent, de exemplu, str. Mioriţa şi Greboble, există crăpături pe stânga transversală şi dreapta longitudinală. „Starea trotuarelor este în unele locuri cu totul deplorabilă din cauza atitudinii neprofesioniste la reparaţia conductelor”, a mai spus el.

_dsc5771filat-procesnadea-roscovanu-photo

Plăcile de beton, principala problemă?

Drept replică, Igor Gamreţki, şeful Direcţiei generale de transport a Consiliului mun. Chişinău, a respins acuzaţiile referitoare la problemele semnalate. „Aceste probleme au apărut din cauza reţelelor subterane existente, care nu coincid cu schema topografică. Avem certificate care arată că materialele sunt adecvate şi că au fost testate. Nu putem spune că avem lucrări de calitate proastă. Fisurile apar şi din cauza educaţiei proaste a şoferilor. Pe str. A. Russo, acestea au fost provocate de baza de beton a acestei şosele”, a explicat funcţionarul.

În ce priveşte raportul prezentat de Expert-Grup, Veaceslav Bulat, consilier municipal, a declarat că acesta prezintă probe care demonstrează că lucrările de reparaţie a drumurilor se efectuează prost. Drumurile din Chişinău, a observat el, se repară cu costuri foarte mari în comparaţie cu cele din România, iar calitatea este mult mai proastă. „Construcţia unui km de drum naţional în România este estimată la 930.000 de euro. De fapt, pentru toate drumurile reabilitate în România, 1 km a costat circa 700.000–800.000 de euro. În R. Moldova, pentru un km de drum, de exemplu, pe str. A. Russo şi Prigoreni, a fost cheltuit un milion de euro. Drumurile noastre sunt de aur!”, a ironizat funcţionarul.

Mai mult, experţii au identificat un set de abateri procedurale la achiziţia lucrărilor, precum şi riscuri de corupţie la atribuirea contractelor în cazul celor şapte drumuri. În unele cazuri, actele au fost întocmite cu încălcări, câteva companii au fost favorizate. În plus, au fost identificate cazuri de companii înrudite.

logo_amb_finlandeiAceastă rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

The following two tabs change content below.