Drumuri de alegeri

Pentru reabilitarea drumurilor din comuna Trușeni, mun. Chişinău, au fost alocați în anul curent 5 mil. de lei

În comuna Trușeni, mun. Chişinău, cu o reţea de 43 de km de drumuri, şoselele se repară și se întrețin în general pe banii din bugetul local, Primăria Chişinău preferând să aloce mai mulţi bani la Coloniţa. Un kilometru de drum la Trușeni, acoperit cu asfalt, costă, potrivit autorităţilor locale, 1.300.000 de lei. Primarul localităţii, Ion Apostol, susține că ar trebui alocate anual minim 5.000.000 de lei pentru întreținerea drumurilor ca acestea să fie mai bune.

Victoria Popa

Anatolie Buruiană, locuitor al comunei Trușeni, ne-a spus că drumurile din această localitate sunt într-o stare proastă. „De vreo patru ani, tot promit că vor repara şoseaua pe care locuiesc, însă nu au mai făcut nimic, majoritatea drumurilor sunt rele”, ne-a spus el. O altă locuitoare a comunei, Ana Pânzaru, 66 de ani, pe care am întâlnit-o pe str. Kiev, are aceeași părere: „De vreo cinci ani tot repară acest drum și nu îl mai termină. După alegeri, se apucă chiar a doua zi. Însă trec vreo câteva zile şi drumul rămâne cu aceleaşi gropi”, ne-a spus femeia.

Am constatat că locuitorii aruncă apele uzate în drum din cauza că nu au canalizare. „Apa uzată este aruncată în drum şi din cauza că localnicii au beciurile inundate după intemperiile din 21–22 aprilie curent”, ne-a explicat aceeaşi doamnă.

Se acoperă doar gropile

Femeia a opinat că ar trebui mai întâi construite canalizarea, apeductul și apoi drumurile, „la noi însă totul se face invers”, îşi dă ea cu părerea. În ce priveşte starea drumurilor din comună, primarul de Trușeni, Ion Apostol, membru PD, a menţionat: „Aceasta lasă de dorit, dar nu este cel mai rău la noi. Problema cea mare este că, din cauza insuficienței de resurse financiare, se acoperă doar gropile. Și acestea rezistă doar un an, uneori mai puțin, chiar până la prima zăpadă. Nu avem bani pentru a repara drumurile pe porțiuni. De exemplu, din banii alocați pentru reparația unei porțiuni de drum, am putea acoperi 20 de gropi”.

Potrivit funcționarului, comuna are o reţea de circa 43 de km de drumuri, peste jumătate din acestea sunt acoperite cu asfalt. Din 2011, de când deține Ion Apostol funcția de primar, la Trușeni, au fost asfaltaţi 8 km de drum. „Pentru 3 km se cheltuieşte circa 4 mil. de lei, drumurile au bordură, am calculat anterior că un metru pătrat de asfalt ar costa 380 de lei, dar depinde şi de grosimea asfaltului”, a afirmat primarul.

El ne-a mai informat că Primăria mun. Chișinău alocă anual din 2011 pentru drumuri circa 1 milion de lei. „În 2013, în urma inundațiilor din localitate, au fost alocate în plus 600.000 de lei, deoarece au fost distruse drumurile pe care circulă transportul public”, ne-a spus primarul.

„În 2014, am primit 600.000 de lei din partea Fondului rutier. În rest, totul se repară din sursele primăriei. În 2014, am renovat drumul de pe str. Livezilor pe o lungime de circa 2.500 metri cu 2.600.000 de lei, apoi cel de pe str. Boris Glavan, pe o lungime de 600 m, unde au fost cheltuiţi 1.000.000 de lei. În 2016, am început reparația drumului de pe strada D. Cantemir cu prețul total de circa 4.000.000 de lei, dar din cauza insuficienței de bani am efectuat lucrări doar de un milion de lei. Pentru anul curent a rămas a doua jumătate de şosea, avem de asemenea programate lucrări pe strada Kiev pentru care a fost alocat din bugetul local 1.000.000 de lei, la drumul de pe str. D. Cantemir – 1.400.000 de lei. Vor fi încheiate lucrările la drumurile de pe străzile Gh. Asachi și Dacia, pentru care au fost repartizate circa 3 mil. de lei. Avem aceşti bani în bugetul local datorită faptului că a fost modificată destinația unor terenuri”, a precizat primarul.

Unele localităţi sunt favorizate

Ion Apostol ne-a mai spus că există proiecte pentru reabilitarea drumurilor, dar acestea se repară în funcţie de banii de care dispun autorităţile locale. „Banii au fost alocați mai mult pentru drumurile unde avem apeduct. În acest an, aproximativ 5 mil. de lei au fost alocaţi din bugetul local pentru drumuri. Ar trebui să beneficiem din partea Fondului rutier de 1.600.000 de cei”, ne-a spus primarul. Potrivit acestuia, locuitorii satului nu ar contribui la repararea drumurilor: „Poate că există porțiuni mici construite prin mahalale despre care nu știu, însă, în general, oamenii nu repară drumurile la Trușeni”, ne-a declarat Apostol.

„La ședințele cu primarii din suburbii se anunță o sumă ce urmează să fie alocată, de exemplu, 3 mil. de lei, în realitate însă se alocă doar câte 1.000.000 de lei. În 2014– 2015, unor primării le-au fost repartizate câte 1.000.000 de lei, iar altora câte 7.000.000 de lei, de exemplu, pentru Colonița, Băcioi şi Budești”, ne-a mai spus Apostol.

Acesta a afirmat de asemenea că nici Primăria Trușeni, alături de Tohatin şi Ciorescu, nu a primit bani pentru drumuri în 2015. „La ședințele cu primarii din suburbii se anunță o sumă ce urmează să fie alocată, de exemplu, 3 mil. de lei, în realitate însă se alocă doar câte 1.000.000 de lei. În 2014– 2015, unor primării le-au fost repartizate câte 1.000.000 de lei, iar altora câte 7.000.000 de lei, de exemplu, pentru Colonița, Băcioi, Budești”, ne-a mai spus Apostol.

Acelaşi primar susține că ar trebui alocate anual minim 5.000.000 de lei pentru întreținerea drumurilor ca acestea să fie mai bune, pentru ca în fiecare an să fie construit câte un drum. Drumurile sunt renovate de Î.M. „Exdrupo” și S.A. „Edilitate”. „În unele cazuri, aceștia sunt prinşi cu multe lucrări, de aceea sunt contractaţi și alți agenți economici”, a spus Apostol.

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.

The following two tabs change content below.