Drumuri de-a-ndoaselea

Construcţia şoselei Chişinău–Humuleşti, mun. Chişinău, le-a îngrădit calea pentru 120 de gospodării din Întovărăşirea Pomicolă „Sidev” COOP

dsc_4399

Câteva zeci de familii din Întovărăşirea Pomicolă „Sidev” COOP, mun. Chişinău, nu vor putea să iasă, pe timp de iarnă, la drumul Chişinău–Humuleşti. Acest obiectiv se află în construcţie din cauza că ieşirea din asociaţie nu a fost prevăzută la proiectarea drumului. Mai mult, accesul este blocat de un canal. Astfel, familiile cu copii cu vârstă de grădiniţă şi de şcoală şi gravidele vor fi obligate să meargă mii de metri ca să ajungă la alt drum din localitate. Funcţionarii de la primărie afirmă că drumul nu va fi construit din cauza că nu sunt bani.

L-am întâlnit pe Ion Trişcă miercuri, 19 octombrie 2016, în anticamera Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie a Consiliului municipal Chişinău. Bărbatul aştepta să intre în audienţă la şeful acestei structuri, Oleg Caraman. Bărbatul mi-a relatat că construcţia drumului Chişinău–Humuleşti, în loc să le facă viaţa mai uşoară, le-a creat şi mai multe probleme. „În dreptul asociaţiei, s-a creat o groapă de vreo doi metri din cauza unui şanţ construit recent. Pentru a soluţiona problema este necesară construcţia unui drum de acces. Avem copii care merg la şcoală, grădiniţă, femei gravide. Pe timp de iarnă, nicio ambulanţă, nicio maşină nu va putea să intre în această regiune”, ne-a spus bărbatul.

Nu sunt bani pentru căile de acces

Locuitorii circulă în prezent pe un drum de coastă care devine impracticabil pe timp de iarnă. În calitate de reprezentant al locuitorilor, bărbatul a venit la primărie pentru a identifica o soluţie. Aceştia însă i-au spus că nu sunt bani. Funcţionarul ne-a comunicat nouă că accesul nu a fost prevăzut în proiectul iniţial şi că nu pot acum să rezolve problema. „Accesul trebuia făcut în curbă, fapt ce contravine normelor de securitate, din acest motiv, nu a fost inclusă în proiect acest drum de acces. Locuitorii au deja o cale de acces din partea satului Bubuieci şi au mai solicitat trei, pe care nu le putem acoperi financiar”, ne-a declarat Caraman.

Potrivit lui, pentru construcţia drumului Chişinău–Humuleşti, cu o lungime de 4,6 km, au fost alocate circa 31 de milioane de lei. Până în prezent, au fost efectuate lucrări în valoare de circa 26 milioane. Întreprinderea care execută lucrările este „Utiltransconstruct” SRL. Precizăm că conform proiectului, drumul ar trebui să aibă 5,5 km.

Mii de metri pe jos cu copii mici în braţe

Preşedintele asociaţiei „Sidev” COOP, Mihai Iurco, a confirmat cele declarate de Ion Trişcă. „Proiectanţii şoselei nu au luat în consideraţie drumul de acces spre asociaţie. În plus, a fost construit un canal de scurgere de vreo doi metri. Prin urmare, automobilele nu vor putea să treacă. Locuitorii trebuie să meargă pe jos. Sunt trei familii care au câte doi copii mici”, a spus Iurco.

Şeful Direcţiei control al volumelor şi costurilor lucrărilor în construcţii, Tudor Ţurcanu, ne-a comunicat că, la acest obiectiv, nu au fost efectuate verificări privind gestionarea banilor publici, motivând că lucrările sunt în desfăşurare. „La etapa de execuţie a lucrărilor, controalele sunt întreprinse numai la solicitarea organelor de drept”, a precizat Ţurcanu.

Fără transparenţă

Am vrut să aflăm dacă lucrările la acest obiectiv sunt verificate de către reprezentanţii Inspecţiei de Stat în Construcţii. Şeful Direcţiei control al calităţii produselor pentru construcţii şi drumuri, Alexandru Untilov, ne-a declarat că angajaţii inspecţiei au efectuat verificări pe această porţiune de drum şi există şi o „declaraţie” despre verificări. „Eu nu răspund de calitatea drumurilor, aceasta ţine de competenţa producătorului şi antreprenorului. Au fost efectuate teste la laborator, dar nu vă pot spune nimic”, s-a scuzat el.

La rândul său, proiectantul Alexandru Efros, angajat al Companiei „Universinj” SRL, ne-a relatat că proiectul iniţial prevedea o singură cale de acces pentru locuitorii asociaţiei respective: „Acum o lună însă aceştia au cerut încă două drumuri de acces. Am realizat proiectarea, volumul lucrărilor care nu sunt costisitoare a fost transmis primăriei. Reprezentanţii acesteia urmează să decidă. Din punct de vedere tehnic, problema poate fi rezolvă. Trebuie reparată o porţiune cu lungimea de 30–40 de metri şi lăţimea de 3,5 metri”.

Alexandru Efros ne-a mai informat că, la proiectarea drumurilor, trebuie să se ţină cont şi de căile de acces în localităţi. Proiectul drumului Chişinău–Humuleşti, de 5,5 km (!), prevede doar o singură cale de acces pentru locuitorii asociaţiei respective.

 

logo_amb_finlandeiAceastă rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

The following two tabs change content below.