Drumul spre un viitor mai bun pentru locuitorii satului Scoreni

Svetlana Tabacari lângă drumul în construcţie: „Sunt şi eu şoferiţă. Am făcut un experiment şi am venit pe drumul direct. De la Chişinău până la Scoreni, am ajuns în vreo 17 minute, iar pe drumul ocolitor prin Străşeni fac vreo 40 de minute. Este diferenţă?”

Svetlana Tabacari lângă drumul în construcţie: „Sunt şi eu şoferiţă. Am făcut un experiment şi am venit pe drumul direct. De la Chişinău până la Scoreni, am ajuns în vreo 17 minute, iar pe drumul ocolitor prin Străşeni fac vreo 40 de minute. Este diferenţă?”

Din septembrie 2014, locuitorii satului Scoreni, raionul Străşeni, nu vor mai trebui să meargă pe ocolite pentru a ajunge la Chişinău. Construcţia drumului local L452, care va face conexiunea dintre satele Scoreni şi Malcoci cu ieşire spre drumul internaţional Chişinău–Leuşeni, îi va scuti pe localnici să meargă prin oraşul Străşeni pentru a ajunge în capitală. Mai mult, potrivit Svetlanei Tabacari, primar de Scoreni, va exista şi o rută directă Scoreni–Chişinău.

Familia Diaconu din satul Scoreni are de mai mulţi ani un mic business, un magazin alimentar. Pentru a se aproviziona cu produse necesare, patronul se deplasează în fiecare zi la Chişinău. Deşi localitatea se află la 30 de km distanţă de capitală, pentru a ajunge la Chişinău, el trebuie se meargă pe ocolite prin oraşul Străşeni, cu vreo 10 km mai mult, cheltuind astfel bani pe carburanţi, dar şi din timpul preţios.

„Ar fi mai bine să mergem pe drumul care este acum în construcţie. Abia aşteptăm să pună ultimul strat de asfalt. Vom economisi bani, timp şi, probabil, vom avea mai mulţi cumpărători”, enumeră beneficiile Lucia Diaconu, administratoarea magazinului.

Unul din podurile construite pentru a asigura sistemul de scurgere pluvial al drumului

Unul din podurile construite pentru a asigura sistemul de scurgere pluvial al drumului

Drumul va conecta localităţi din raioane diferite

Drumul este construit în cadrul unui proiect aplicat la Agenția de dezvoltare regională Centru și finanţat din sursele Fondului Naţional de Dezvoltare Regională. Acesta urmează să fie dat în exploatare cel târziu în luna septembrie curent. Relevanţa proiectului şi importanţa regională a drumului L452 este evidentă: el va conecta localităţi din două raioane diferite, Ialoveni şi Străşeni, iar satul Scoreni va avea acces direct la drumul internaţional Chişinău–Leuşeni cu trecere prin localitatea Malcoci. „Când le vorbeam celor din satul Malcoci că planific să depun un proiect care prevede construcţia drumului nu le venea să creadă, dar iată că am reuşit. În locul drumului de ţară pe care era practic imposibil de circulat cu maşina, vom avea peste şase km de drum asfaltat. Mulţi săteni au terenuri de-a lungul acestui drum şi sunt încântaţi că vor veni de la prăşit pe asfalt”, spune entuziasmată Svetlana Tabacari.

Stimulent pentru dezvoltarea economică…

Potrivit directorului Agenţiei de Dezvoltare Regională Centru, Tudor Meşina, succesul unui proiect depinde foarte mult de implicarea autorităţilor publice locale la toate nivelele de implementare a proiectului. Despre construcţia drumului L452 nu are decât cuvinte de laudă. „Este un proiect foarte bun pentru dezvoltarea economică regională. Agenţii economici se interesează deja cât costă un teren la marginea satului Scoreni, ceea ce este un semn pozitiv. Ar putea să fie create noi locuri de muncă, iar satele din această regiune să devină mai dezvoltate”, a subliniat Meşina.

Costul total al proiectului este de peste 28 de milioane lei, dintre care au fost valorificate 12 milioane. „Din cauza temperaturilor scăzute din lunile precedente, lucrările de asfaltare au fost sistate, dar imediat ce ne va permite timpul, vom relua lucrările. Până atunci, chiar dacă se ajunsese până la turnarea asfaltului, circulaţia pe acest segment de drum trebuie să fie interzisă, deoarece se poate deteriora, ceea ce implică cheltuieli suplimentare”, atenţionează directorul ADR Centru. Responsabilul de supraveghere tehnică a proiectului, Andrei Rusnac, susţine că, graţie tehnologiilor performante, calitatea drumului va fi net superioară şi va rezista şi maşinilor de mare tonaj.

Pentru a proteja gospodăriile de aluviuni (pietrişul şi alte deşeuri aduse de apele curgătoare), proiectul prevede asigurarea drumului cu un sistem de scurgere pluvial.

şi socială

Scoreni–Străşeni–Chişinău este ruta pe care sunt nevoiţi s-o parcurgă zilnic mulţi locuitori din Scoreni care lucrează la Chişinău. Aplicanţii proiectului şi-au propus să excludă din acest parcurs oraşul Străşeni. „Sunt beneficii din toate punctele de vedere. Drumul nou le va facilita accesul la studii liceale elevilor din satele vecine. La Scoreni, avem liceu mare cu peste 400 de copii. Satele Malcoci şi Nimoreni sunt mici, ele au doar gimnaziu, iar copiii merg la liceul din Suruceni.

Când va fi gata drumul, copiii vor putea veni să studieze la liceul nostru pentru că este mai aproape. Tinerii din sat care fac facultatea la Chişinău vor putea veni seara acasă şi nu vor mai trebui să stea în gazdă sau la cămin”, spune primarul Svetlana Tabacari. După finisarea drumului, ea planifică să deschidă o rută directă Scoreni–Chişinău.

Svetlana Panţa

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău