Drumul-pacoste

Drumul R1 Chișinău–Ungheni–Sculeni, după cum se vede, nu va fi finalizat până la sfârșitul lui 2019. Chiar dacă Ministerul Economiei și Infrastructurii i-a zorit pe șefii companiei Evrascon să intre în programul stabilit, angajații acestei firme azere au intrat de o săptămână în grevă și nu vor ieși la lucru decât atunci când își vor vedea banii pe carduri. Unii dintre ei nu și-au primit salariile din ianuarie curent.

Lucrările la drumul Ungheni–Chișinău, circa 107 kilometri, se desfășoară de cinci ani. Când au pornit excavările, pe vreme de iarnă, cei care voiau să ajungă la Ungheni sau Chișinău trebuia să evite acest drum. Erau obligați să meargă pe șoseaua ce duce spre Leușeni până în satul Bursuc, 60 de kilometri, apoi să cotească spre Nisporeni, 15 kilometri, de unde să ia calea spre Ungheni, alți 30 de kilometri.

Acest itinerar este fericit doar pentru cei care trebuie să ajungă în municipiul Ungheni. Pentru cei care aveau nevoie să ajungă în vreo localitate situată pe drumul ce trece prin Călărași sau spre Fălești, lucrurile se complicau anevoios. Trebuia fie să înconjori Republica Moldova, fie să îți strici mașina.

Toți șoferii s-au bucurat când au fost reparate mai întâi segmentele Strășeni–Bucovăț și Bucovăț–Călărași, Călărași–Bahmut. Trebuie să spun că au fost făcute doar bucățile dintre localități, prin sate drumul a rămas până nu de mult cum a fost, iar de poduri nici vorbă. Acestea sunt construcții înghețate. Drumul dintre Bahmut și Cornești nici acum nu este reparat, nici măcar nu au umblat la el.

Poduri înghețate, gropi apărute după reparații

După ce a fost făcut tronsonul Strășeni–Bucovăț, au purces la spart asfaltul, abia turnat!, pentru a face scurgeri de apă. Astfel, la fiecare kilometru, dai într-o groapă, apărută după ce drumarii au băgat țevile sub asfalt și nu s-au mai necăjit să le acopere ca lumea.

În luna mai curent, Ministerul Economiei și Infrastructurii a decis, în pofida încălcării termenelor de finalizare a lucrărilor, să conlucreze în continuare cu Evrascon JSC. Ministerul a mai anunțat totodată că drumul național R1 Chișinău–Ungheni–Sculeni era realizat în proporție de 60%.

Mai exact, a fost construit drumul dintre Sculeni și șoseaua ce duce spre orașul Ungheni, au fost reparate, pe bucăți, anumite segmente, în special dintre localități, între Pârlița și Chișinău. În unele locuri, din cauza că lucrările au fost începute de mult, asfaltul a început deja să crape, iar între Strășeni și Bucovăț, gropile au apărut după ce au fost instalate țevile de scurgere a apei. Trebuie să spunem că valoarea totală a proiectului constituie 80 de milioane de euro.

Muncitorii nu au primit salarii din ianuarie

După toate acestea, la începutul săptămânii curente, angajații întreprinderii „Evrascon” au intrat în grevă și nu vor ieși la lucru decât atunci când își vor vedea salariile pe carduri. Mai mult, muncitorii sunt îngrijorați că nu își vor primi, în general, lefurile întrucât angajatorul are datorii enorme față de furnizorii de materiale de construcții și alte companii.

„De sâmbătă, suntem în grevă. Am făcut un demers către administrația companiei și am anunțat șefii de șantier. Am fost luni la direcția care monitorizează raporturile de muncă în raionul Ungheni. Nu am putut să vorbim cu nimeni, sunt în concediu. Marți, am fost la Chișinău, la Inspectoratul General al Muncii. Nu știm ce să mai facem, nu mai putem să lucrăm în asemenea condiții”, ne-a declarat un muncitor al acestei întreprinderi.

Muncitorii nu cred până nu văd

Administrația de Stat a Drumurilor nu știe nimic despre aceste probleme și ne-a spus că licitația a fost câștigată de o companie europeană, de fapt, Evrascon este o companie azeră.

Nazim Gadjiev, reprezentant al grupului Evrascon, ne-a spus că întreprinderea face tot ce îi stă în puteri ca muncitorii să revină pe șantier. „Până la sfârșitul săptămânii curente–începutul săptămânii viitoare, angajații își vor primi salariile”, a promis Gadjiev, însă oamenii nu vor să iasă la lucru, atât moldovenii, cât și azerii.

În ce privește termenul de finalizare a lucrărilor, reprezentantul Evrascon a declarat că sunt mai multe probleme. „Noi trebuie să terminăm lucrările la sfârșitul anului 2019, însă sunt foarte multe probleme, volumul de lucru a crescut”, a declarat Gadjiev, exprimând temerea că protestul muncitorilor, dacă va dura, ar putea întârzia finalizarea lucrărilor în termenul stabilit.

Contractele de reabilitare a porțiunilor drumului național R1 Chișinău–Ungheni–Sculeni, semnate cu companiile Euro-Asian Construction Corporation Evrascon JSC din Azerbaidjan și OHL ZS din Cehia, au fost pornite în martie 2014, pe o lungime de 83,82 km, finanțate de Banca Europeană de Investiții. Porțiunile de drum renovate urmau să fie finalizate în iulie 2016. Companiile au acum un nou termen la dispoziție pentru a da în exploatare drumul la sfârșitul anului 2019.

The following two tabs change content below.
Ilie Gulca

Ilie Gulca