Drumarii de la Floreşti, nemulţumiţi că sunt exploataţi

La Ghindeşti, Floreşti, drumarii au protestat că o companie turcă le încalcă dreptul la odihnă

Scandal între angajaţii moldoveni şi administraţia firmei ONUR Taahhnut Tasimacilik Ve Ticaret Ltd. Sti. (Turcia), responsabilă de reabilitarea porţiunii de drum Sărăteni – Ghindeşti. Şoferii camioanelor şi drumarii se plâng că angajatorul, o companie de origine turcă, îi obligă să lucreze în afara orelor de muncă. Aceştia lucrează sâmbetele şi duminicile, iar uneori chiar până seara târziu.

Dacă pentru o oră obişnuită de muncă sunt plătiţi cu circa 20 de lei, atunci, în afara orelor de muncă, potrivit drumarilor, sunt remuneraţi cu circa 7 lei/oră. Ei au înaintat o plângere semnată de peste 60 de angajaţi administraţiei proiectului Reabilitarea drumului din cadrul Fondului Provocările Mileniului din Chişinău.

Porțiunea de drum Sărăteni–Soroca de 93 de km face parte din drumul național, care asigură legătura dintre Republica Moldova şi Ucraina. Lucrările de reabilitare a acestei şosele în valoare de circa 99 mil. USD, care prevăd reconstrucția și modernizarea infrastructurii drumului, au demarat în 2012 și vor continua până în 2014.

Reconstrucția și modernizarea drumului face parte din proiectul Reabilitarea drumului în cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului.

Lucrează în weekend

La începutul acestei săptămâni, şoferii de camioane şi drumarii antrenaţi în lucrările de construcţie a drumului au refuzat să înceapă lucrul până nu vor discuta cu angajatorul. La prima întâlnire nu au ajuns la consens. Reprezentanţii companiei ONUR Taahhnut Tasimacilik Ve Ticaret Ltd. Sti. i-a anunţat că cei care nu sunt mulţumiţi de condiţiile de muncă să depună cheile de la maşini şi să plece.

„Dorim respectarea drepturilor noastre constituţionale. De ceva timp, lucrăm nu doar sâmbetele, ci şi duminicile, cu un adaos la salariu de 700 de lei, câte vreo 7 lei pentru o oră de muncă. Conform contractului, avem un salariu de 3860 de lei şi primim 4500 de lei. Am înaintat o plângere conducerii proiectului, dar aceasta a direcţionat-o spre compania turcă cerându-i să rezolve problema. Până în prezent încă nu s-au luat măsuri, de aceea am decis să protestăm toţi şoferii până nu ne vom obţine drepturile”, ne-a anunţat unul dintre şoferii antrenaţi în acţiunea de protest.

S-au făcut anumite concesii

Anatol Usatîi, directorul de proiect, ne-a informat că, potrivit contractului, compania turcă s-a obligat să angajeze 20% de muncitori din Turcia şi 80% moldoveni. „Administraţia companiei ne-a dat de înţeles că, dacă muncitorilor moldoveni nu le convine, poate angaja lucrători din Turcia, care vor lucra în aceleaşi condiţii şi sunt mai calificaţi. Totuşi am insistat să se respecte drepturile lucrătorilor moldoveni şi marţi seară am mai avut două întâlniri cu aceştia”, ne-a spus Usatîi.

În urma discuţiilor, angajatorul a ridicat plata pentru ora de muncă în zilele de odihnă până la 30 de lei. S-a ajuns la înţelegerea că pe şantier se vor prezenta doar cei care vor dori să lucreze în weekend. Potrivit lui Anatol Usatîi, graba cu care vrea să se execute lucrările se explică prin penalităţile foarte mari în cazul în care nu vor da la timp obiectivul în exploatare. Muncitorii însă consideră că acest lucru se explică şi prin faptul că nu sunt destui angajaţi, din care cauză sunt exploataţi la maximum. „În urma discuţiilor, compania turcă s-a obligat să mai angajeze muncitori ca aceştia să poată lucra în două ture. Vom monitoriza situaţia”, a conchis Usatîi.

Svetlana COROBCEANU

 

 

The following two tabs change content below.