Drum legat de Curmei

Primul segment al şoselei de centură a oraşului Chişinău, Drumul R6M1- Ialoveni, cu o lungime de 6,5 kilometri, nu a fost reconstruit din cauza unor licitații suspectate de trucaj și a unui management defectuos al Administrației de Stat a Drumurilor. Compania bulgară selectată pentru reparația acestui drum, deși a făcut doar 1,37% din lucrări, a ridicat 673.000 de euro. Cei implicați în acest scandal se acuză reciproc, iar drumul creează pericole mari de accidente.   

Pe 26 ianuarie 2018, drumul național R6 M1 cu o lungime de 6,55 kilometri, din apropierea or. Ialoveni, care leagă alte două drumuri importante – șoseaua spre Hâncești și cea spre Leușeni – trebuia să fie dat în exploatare după o perioadă de renovare de 24 de luni în baza unui contract internațional încheiat la 18 septembrie 2015. Lucrările de reabilitare urmau să fie finanțate de Banca Europeană de Investiții în conformitate cu condiţiile şi politicile acesteia. Valoarea proiectului constituie circa 9 milioane de euro.

Instituția responsabilă de monitorizarea lucrărilor de reabilitare a acestui drum și beneficiară a proiectului este Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” subordonată Ministerului Economiei și Infrastructurii.

Potrivit acestei întreprinderi de stat, la licitația internațională lansată la 29 septembrie 2014 au fost recepționate ofertele a șapte companii – trei din Bulgaria și câte una din România, Ucraina, Azerbaidjan și R. Moldova.

În urma evaluării ofertelor, contractul de lucrări pentru reabilitarea drumului R6M1–Ialoveni a fost adjudecat de către o companie din Bulgaria – SK-13 Patstroy JSC. Este vorba de o firmă specializată în reabilitarea drumurilor. Acționarul majoritar al acesteia este înregistrat în Seychelles, STARLA CORPORATION. Potrivit colegilor noștri din Bulgaria, compania își are sediul în orașul Pernik, a participat la mai multe licitații în aceeași țară și a câștigat o serie de oferte. În cei mai buni ani ai săi, SK-13Patstroy a avut o cifră de afaceri de până la 45 de milioane de euro. În 2017 însă a atins doar 2 milioane de euro. În prezent, datorează mai multe credite la trei bănci din același stat. Asupra acestei companii planează suspiciunea că a obținut licitații trucate, iar calitatea lucrărilor sale este îndoielnică.

Compania bulgară – paravan pentru „Ecosem Grup”

Administrația de Stat a Drumurilor ne-a declarat că chiar din momentul încheierii contractului, antreprenorul nu a demonstrat o capacitate promptă de mobilizare. „Antreprenorul a mobilizat doar șase persoane, dintre care un angajat din personalul cheie, în locul celor 37 de specialiști planificați. Nu a pus în funcțiune stația de asfalt, pe șantier au fost înregistrate doar 18 unități de tehnică din cele 95 stabilite. Oficiul antreprenorului și laboratorul nu au fost instalate până în prezent, echipamentul pentru laborator nu a fost importat”, se menționează într-un document al acestei întreprinderi.

De asemenea, arată reprezentanții aceste întreprinderi, antreprenorul bulgar nu și-ar fi onorat angajamentul să aducă până la finele lui aprilie 2017 cantitatea necesară de materiale de construcție.

Download (PDF, 1MB)

SK-13 Patstroy JSC, de fapt, a dat în antrepriză lucrările companiei moldovenești „Ecosem Grup” SRL, acțiune perfect legală. Administratorul acestei companii este Adrian Rucan, iar drept fondator figurează soția acestuia, Minodora Rucan. Această companie a mai fost implicată într-un scandal, la care vom reveni mai jos.

Un fost angajat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor ne-a spus că o astfel de practică este tipică companiilor ce iau comision doar pentru a-și pune semnătura pe documente, de vreme ce antreprenorul real este o altă companie.

„Ecosem Grup” ar fi favorizată de stat

La 3 martie 2017, la inițiativa Ministerului Transporturilor, SK-13 Patstroy a semnat cu beneficiarul, Administrația de Stat a Drumurilor, și inginerul un plan de acțiuni pentru „recuperarea timpului pierdut” și finalizarea lucrărilor în termenele prevăzute de contract.

Cu toate acestea, lucrările nu au progresat deloc. În consecință, la 4 aprilie 2017, Administrația de Stat a Drumurilor a fost obligată să întreprindă primul demers pentru rezilierea contractului. În conformitate cu prevederile acestuia, beneficiarul are dreptul să desfacă contractul în cazul în care antreprenorul nu se conformează, în decurs de 28 de zile de la notificarea de remediere înaintată de inginer, acordurilor încheiate.

Cu patru zile înainte de expirarea notificării de reziliere, la denunțul lui Adrian Rucan, administratorul „Ecosem Grup”, a fost reținut ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, și administratorul interimar al Administrației de Stat a Drumurilor, Veaceslav Teleman.

Adrian Rucan ne-a confirmat faptul că a sesizat Centrul Național Anticorupție pe motiv că ministerul de resort și Administrația Drumurilor nu i-ar fi permis să lucreze.

SK-13 Patstroy primește bani, pentru nimic

Pe 21 august 2017, la mai puțin de cinci luni de la scurgerea a doi ani prevăzuți pentru repararea a 6,5 kilometri de drum, în loc să rezilieze contractul, Administrația Drumurilor a plătit SK-13 Patstroy în avans circa 673.000 de euro, chiar dacă aceasta nu și-a îndeplinit nicio obligație.

În afară de faptul că statul a plătit acești bani, acesta a suportat până în prezent cheltuieli în valoare de 600.000 de euro pentru serviciile inginerilor supraveghetori.

Acest fapt însă nu îi ajută deloc pe cei care circulă pe acest drum. Siguranța participanților la trafic este pusă în pericol din cauza că drumul este în proces de degradare continuă și comportă riscuri de accidente în special în perioada rece a anului. Această stare duce la înrăutățirea și mai gravă a stării drumului pentru care statul va fi obligat să cheltuiască și mai mulți bani. De-a lungul întregului sector de 6,5 kilometri sunt numeroase șanțuri și gropi, iar antreprenorul nu a catadicsit să instaleze măcar indicatoarele necesare.

Administrația Drumurilor explică tergiversarea lucrărilor prin deficitul de mijloace financiare, lipsa liniei de credit disponibil și prin incapacitatea antreprenorului de a oferi garanția bancară pentru plata avansului până la momentul dat. Antreprenorul nu a reușit să atingă măcar pragul de 3% de lucrări, condiție contractuală pentru achitarea primului certificat de plată pentru lucrările executate.

BEI ne trimite la Administrația de Stat a Drumurilor

Amintim că acest contract este parte a Programului din Sectorul Drumurilor, iar pentru implementarea acestuia Banca Europeană de Investiţii a acordat Republicii Moldova suport financiar.

Banca Europeană de Investiții a efectuat un audit privind cheltuielile pentru acest drum. Acordul de finanțare are o perioadă de implementare și, în cazul în care beneficiarul nu reușește să implementeze la timp proiectele, banii nu mai pot fi folosiți. Șefa oficiului central al acestei bănci din Luxemburg, Dušan Ondrejička, a refuzat să răspundă la întrebările noastre legate de acest drum, sugerându-ne să ne adresăm la Administrația Drumurilor.

Curmei, acuzat de prejudicierea bugetului public

Gheorghe Curmei ar fi fost instalat în februarie 2014 în funcția de șef la Administrația de Stat a Drumurilor fără desfășurarea unui concurs public pentru ocuparea acestui post. Ulterior, la 21 martie 2016, acesta a fost revocat pentru încălcări grave care au dus la prejudicierea bugetului de stat cu milioane de lei.

Download (PDF, 420KB)

Însă, în baza unei hotărâri a Curții Supreme de Justiție din 25 octombrie 2017, Curmei a fost restabilit în funcție. Astfel, cel care a fost dat afară și pentru gestionarea proastă a reabilitării drumului M3 Chișinău–Giurgiulești a fost numit să supravegheze reparația drumului național R6 M1– Ialoveni.

Download (PDF, 358KB)

În același timp, Centrul Național Anticorupție ne-a comunicat că Gheorghe Curmei are în prezent un dosar penal deschis în urma sesizării Ministerului Transporturilor pentru că ar fi cauzat daune în proporţii considerabile intereselor publice.

Download (PDF, 203KB)

Apartament drept cadou de la „Ecosem Grup”

Fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, ne-a declarat că „Ecosem Grup” i-ar fi dăruit lui Gheorghe Curmei un apartament dintr-un bloc din sectorul Ciocana al mun. Chișinău. „Dar asta e treaba procuraturii. Este un dosar la procuratură”, a subliniat fostul demnitar.

Adrian Rucan a respins aceste acuzații, în timp ce Gheorghe Curmei ne-a spus că nu ar avea nicio legătură cu cel dintâi.

Chirinciuc ne-a mai declarat că acest contract ar fi fost dubios chiar de la bun început, întrucât ar fi fost înlăturate de la licitație trei companii. „Eram sigur că lucrările nu vor fi făcute deoarece s-a implicat Rucan, cel care, chipurile, a făcut un denunț că eu nu aș fi vrut să îi susțin în executarea acestui contract”, a menționat el.

Cum ar fi ajuns SK-13 Patstroy JSC în Moldova

Compania SK-13 Patstroy, după Chirinciuc, nu are nimic în comun cu acest contract. „Reprezentanții firmei au venit numai cu ștampila și au semnat. Dar de contract s-a ocupat nemijlocit Adrian Rucan, o cunoștință bună de-a actualului șef de la Administrația Drumurilor, Curmei. SK-13 Patstroy JSC a fost adusă în Moldova de Rucan și Curmei”, a subliniat fostul ministru.

Chirinciuc ne-a mai declarat că ministerul de resort a organizat nenumărate ședințe unde și-a exprimat nemulțumirile față de faptul că lucrările stagnează, cu toate acestea, contractul nu putea fi reziliat din cauza unei proceduri anevoioase. „Termenul de executare a contractului nu expirase, iar cel de executare a lucrărilor a fost încălcat. Tot ne spuneau că lucrările vor fi executate în 2017, dar nimic nu s-a mișcat din loc”, a insistat Chirinciuc.

În 2014, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a elaborat două concepte pentru construcţia şoselei de centură a municipiului Chişinău, care necesită o investiţie de peste 200 de milioane de euro. Lucrările urmau să înceapă în 2015 şi să se termine în 2017.

Unul din aceste concepte prevede construcţia unui drum cu patru benzi de circulaţie cu o lungime de 82 kilometri şi un cost de 220 de milioane de euro, iar cea de-a doua variantă – o şosea mai scurtă, cu lungimea de 62 kilometri şi un cost de 200 de milioane de euro. Până în prezent, au fost efectuate doar 3% din lucrări.

Chirinciuc: „Ecosem nu a avut autorizație să facă lucrările”

„SK-13 Patstroy nu a avut intenția din start să construiască acest drum. E clar că a fost o înțelegere între Rucan și Curmei. Acest contract urma să fie atribuit firmei „Ecosem Grup” SRL, iar Rucan trebuia să plătească un comision companiei din Bulgaria, SK-13 Patstroy JSC”, a mai spus fostul ministru.

Chirinciuc a respins acuzațiile că ar fi vrut să înlăture Ecosem din acest proiect. „Ecosem nu putea să construiască acest drum pentru că nu avea autorizație. Ea a obținut autorizația abia în august 2016, deși lucrările trebuia demarate în ianuarie 2016. Dar nici după ce a obținut autorizația, nu a făcut nicio lucrare. Au săpat o groapă imensă care creează pericol de accidente”, a spus el.

Curmei: „Banii au fost întorși, iar contractul reziliat”

Șeful Administrației Drumurilor, Gheorghe Curmei, ne-a informat că avansul în valoare de 673.949 de euro achitat pentru renovarea drumului R6M1-Ialoveni a fost returnat către Banca Europeană de Investiții, iar contractul SK-13 Patstroy JSC a fost reziliat.

Curmei ne-a mai declarat că Banca Europeană de Investiții a motivat suspendarea finanțării din cauza că pe numele lui Chirinciuc a fost emisă o sentință de judecată pentru practici frauduloase la reparația drumului R6.

La rândul său, Adrian Rucan, patronul „Ecosem Grup”, a dat vina pe Administrația Drumurilor și pe ministerul de resort care nu ar fi aprobat proiectul pentru renovarea drumului timp de un an și jumătate.

Rucan: Contractul este în picioare

Deși Curmei ne-a anunțat că contractul cu SK-13 Patstroy a fost reziliat, iar prima tranșă de bani a fost întoarsă băncii, Rucan, la rândul său, a infirmat acest lucru: „Administrația de Stat a Drumurilor încearcă să rezilieze contractul cu SK-13 Patstroy și să angajeze companiile lor. Contractul însă nu a fost încă reziliat, iar banii transferați pe conturile companiei au fost întorși înapoi la Administrația Drumurilor”.

„Ecosem Grup” a lăsat 180 de familii fără casă

„Ecosem Grup” figurează într-un alt caz care capătă din ce în ce mai multă rezonanță. Este vorba de construcția complexelor locative „Maria Magdalena” din sectorul Ciocana și „Teatral” din sectorul Botanica al capitalei. În ambele cazuri, compania a luat bani de la oameni fără a respecta angajamentele contractuale. Este vorba de circa 180 de persoane – majoritatea angajați ai teatrelor, scriitori, oameni de artă și jurnaliști.

 

 

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa