„Di la-ntunerik la luninы” şi viceversa

CONFLICT // Dispută între actorul Andrei Sochircă şi regizorul Mihai Fusu

Poezia transnistreană interbelică a ieşit brusc în luminile rampei primăvara trecută. Aceasta a fost prezentată în premieră absolută de actorul Andrei Sochircă, sub formă de recital, la Club 513 de la subsolul Teatrului „Luceafărul”. Anume lui Andrei Sochircă îi aparţine şi ideea de a crea un spectacol pe baza versurilor unor autori care au scris în limba română pe malul stâng al Nistrului între anii 1932 şi 1936 şi care, ulterior, au fost împuşcaţi. Spectacolul are un titlu sugestiv, „DI LA-NTUNERIK LA LUNINbl”, fiind realizat în colaborare cu regizorul Mihai Fusu.

Această montare underground a fost inclusă şi în programul actualei ediţii, a IX-a, a Galei Premiilor UNITEM. Însă, spre surpriza publicului, în cadrul Galei s-au jucat două spectacole cu aceeaşi denumire – „DI LA-NTUNERIK LA LUNINbl”. Primul spectacol, găzduit de Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” (2 martie), l-a avut ca protagonist pe Andrei Sochircă, iar cel de-al doilea a fost jucat de Mihai Fusu la Teatrul „Satiricus I. L. Caragiale” (3 martie).

„Situaţia e foarte neplăcută”

Iniţiatorul proiectului „DI LA-NTUNERIK LA LUNINbl”, Andrei Sochircă, este vădit indignat de gestul colegului său Mihai Fusu, care, aşa cum afirmă numeroşi oameni de teatru din Chişinău, ar putea fi învinuit de „furt intelectual”. „Situaţia e foarte neplăcută, toată lumea e şocată. Mulţi actori ştiu că eu lucrez de trei ani la textele astea. Le-am găsit foarte greu la secţia Carte Rară a Bibliotecii Naţionale, în biblioteci private. O carte a lui Leonid Corneanu am găsit-o în podul casei părinteşti. Nu înţeleg cum a putut prietenul meu Mihai Fusu să mă ducă de nas în felul ăsta. A jucat spectacolul şi în cadrul Festivalului Naţional de Teatru din decembrie 2009 şi nici nu mi-a spus că avea de gând să-l joace. Eu am aflat de la colegii mei. Eram bolnav, mă durea coloana vertebrală şi nici nu mi-am închipuit că se poate întâmpla aşa ceva”, a declarat pentru JURNAL Andrei Sochircă. El a menţionat că va înregistra spectacolul la Asociaţia Drepturilor de Autor, deoarece se consideră adevăratul autor al montării pe care intenţionează să o joace în continuare pe diferite scene, de exemplu, la Casa Scriitorilor din Chişinău.

Pe de altă parte, Mihai Fusu afirmă că are tot dreptul să prezinte versiunea proprie a textelor poeţilor transnistreni, că varianta sa e cu totul diferită de cea a lui Andrei Sochircă. „Regia e alta, scenografia e alta (o semnează Tatiana Popescu), muzica e alta (concepută de Dorel Burlacu). Orice spectator poate confirma că eu prezint un alt speactacol, doar versurile sunt aceleaşi. Ele aparţin poeţilor Leonid Corneanu, Nestor Cabac, Dumitru Milev, Culai Neniu, Alexandru Caftanachi, Toader Mălai”, susţine Mihai Fusu. Acesta este convins că şi spectacolul în interpretarea sa are dreptul la viaţă.

Două variante ale aceluiaşi spectacol?

Aşadar, în peisajul teatral autohton există două versiuni ale aceluiaşi spectacol şi ambele sunt foarte bune, după cum susţin specialiştii în domeniul teatrului. Până la urmă, litigiul între cei doi actori ţine mai mult de etica profesională decât de certitudini de ordin juridic. Cum va aprecia juriul Galei UNITEM 2010 aceste două variante ale montării cu pricina?

Potrivit preşedintelui juriului, dramaturgul Irina Nechit, lucrurile se vor limpezi până în momentul jurizării, spre sfârşitul lui martie. Se va preciza cine este autorul dramatizării, cine sunt membrii echipelor de creaţie şi, în funcţie de datele acestea, se vor da aprecierile de rigoare. Până în momentul de faţă e clar că doi actori de forţă – Andrei Sochircă şi Mihai Fusu – se află într-o competiţie dintre cele mai dure. Cât priveşte regia şi alte aspecte ale montării, situaţia se va clarifica în finalul Galei.

Daria VLAS

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău