Deutsche Welle: Minciuna ameninţă Preşedinţia R. Moldova

dodon-despre-psdm-domnul-plahotniuc-pregateste-alt-troller-15309

Foto: agora.md

Au mai rămas câteva zile până la turul decisiv al alegerilor din Moldova. Candidatul promoscovit încearcă să pluseze electoral în raport cu Maia Sandu, candidat comun al forţelor antioligarhice, prin minciuni crase. Înainte de primul tur al alegerilor prezidenţiale din 30 octombrie, în ziua în care candidatul puterii Marian Lupu s-a retras din cursă, oligarhul Vlad Plahotniuc şi-a anunţat sprijinul pentru Maia Sandu. În realitate însă, din acel moment, întreaga maşinărie propagandistică a oligarhului (care controlează în totalitate puterea, momentan, în R. Moldova), inclusiv activiştii din teritoriu ai PD, au început să lucreze pentru candidatul prorus, Igor Dodon.

La sfârşitul săptămânii trecute, mai mulţi jurnalişti şi reprezentanţi ai societăţii civile din R. Moldova au atenţionat asupra unor derapaje etice grave admise de unele medii de informare, cu acoperire naţională, care aparţin controversatului oligarh. Postul cu cea mai vastă reţea de distribuţie din cadrul holdingului său a difuzat un reportaj manipulator al cărui conţinut este fals integral, iar minciunile la care au recurs cei care l-au elaborat sunt uşor de probat.

Tragedia siriană, exploatată cinic electoral

Vineri, 4 noiembrie, pe canalul youtube numit „Fundaţia Sirieni fără frontiere”, creat în aceeaşi zi, a apărut un video în care trei studenţi sirieni de la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţeanu” din Chişinău îşi declară susţinerea pentru Maia Sandu şi spun că şi-ar dori ca în R. Moldova să ajungă cât mai mulţi sirieni. Sâmbătă, postul de televiziune „Prime TV”, parte a trustului „General Media Grup”, al cărui proprietar este prim-vicepreşedintele Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, a preluat imaginile şi a difuzat un reportaj în care apar cei trei studenţi, prezentaţi ca susţinători ai Maiei Sandu.

Postul TV a pus această informaţie în context cu o minciună răspândită de ziarul de partid al lui Igor Dodon despre o inventată „înţelegere” între Maia Sandu şi cancelarul german Angela Merkel, că în cazul în care prima câştigă alegerile prezidenţiale, să accepte 30.000 de refugiaţi sirieni în R. Moldova. Poza de copertă a ştirii, postate şi pe site-ul postului TV, în care apar trei studenţi aparent sirieni, a fost preluată de pe site-ul „adevărul.ro”. Culmea, în reportajul manipulator, cei trei studenţi sunt prezentaţi ca fiind „diaspora” siriană din R. Moldova. Materialul propagandistic a fost preluat imediat de toate instituţiile de presă şi portalurile afiliate oligarhului-şef. Luni, 7 noiembrie, sirienii care au apărut în imagini au postat pe internet un alt video în care susţin că „jurnaliştii au denaturat răspunsurile” lor, ei neştiind nici măcar că în R. Moldova e campanie electorală.

Se încalcă legea sub geamurile MAI

În paralel, în toată ţara şi pe reţelele de socializare au fost distribuite pliante prin care se urmăreşte compromiterea candidatului proeuropean, Maia Sandu. Pe acestea scrie că Maia Sandu ar fi susţinută de Lupu şi Plahotniuc, de comunitatea LGBT, că vrea unirea Moldovei cu România şi că va urma o adevărată invazie a sirienilor în R. Moldova. Foile volante conţin şi alte sperietori: închiderea grădiniţelor, dispariţia satelor şi „pericolul” homosexualilor, dar nu conţin informaţii despre cine le tipăreşte, în ce tiraj şi din ce bani (aşa cum prevede legislaţia). Culmea, materialele propagandistice sunt distribuite la numai câţiva paşi de sediul central al MAI din Chişinău.

Maia Sandu a repetat în nenumărate ori că Igor Dodon îşi construieşte campania electorală pe falsuri şi minciună, a respins „sprijinul” declarat de Vlad Plahotniuc şi a menţionat că acesta este “un măr otrăvit”, gestul lui Plahotniuc (cel mai detestat personaj politic din Moldova) având, de fapt, scopul de a o discredita în favoarea pro-rusului Dodon pe care Plahotniuc şi-l doreşte preşedinte.

Minciuni dezamorsate

Alte minciuni prin care presa candidatului prorus sau trustul de presă al oligarhului Plahotniuc au încercat să o discrediteze pe Maia Sandu:

–  Maia Sandu, agent american;
–  Maia Sandu a închis peste 300 de şcoli în perioada când era ministru al Educaţiei. În realitate, au fost închise 82 de şcoli în care numărul elevilor era sub 30;
–  Maia Sandu a participat la celebrul furt al miliardului de dolari;
–  Maia Sandu a cedat Aeroportul Chişinău ruşilor;
– Maia Sandu nu poate să conducă ţara, pentru că e femeie;
– Maia Sandu este susţinută de homosexuali şi lesbiene, Igor Dodon insinuând chiar că ea ar face parte din comunitatea acestora;
– Maia Sandu este mason;
– Maia Sandu este împotriva bisericii…

Ultima minciună lansată de Igor Dodon în cadrul unei dezbateri electorale despre Maia Sandu este că, în decembrie 2012, aceasta ar fi zburat împreună cu ex-premierul Vlad Filat (condamnat recent la 9 ani de închisoare) la Doha, Qatar, la bordul unui avion privat, achitat de dubioşi. Maia Sandu a publicat hotărârea de Guvern care demonstrează că la Doha a mers atunci, în interes de serviciu, o întreagă delegaţie guvernamentală, iar cheltuielile au fost suportate de Cancelaria de Stat.

Igor Dodon a lansat această ultimă minciună după ce jurnaliştii de la RISE-Moldova au demonstrat cu documente că Igor Dodon a folosit în repetate rânduri avionul privat al controversatului oligarch, Vlad Plahotniuc.

Deutsche Welle

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)